actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2015, 14:42
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Zuhal Demir: ‘Herenakkoord met vakbonden is dood’

Zuhal Demir: ‘Herenakkoord met vakbonden is dood’

Kamerlid Zuhal Demir (N-VA) haalt andermaal fors uit naar de vakbonden. Aanleiding is het bericht dat tijdens de staking van maandag in Luik een man in de file is overleden als gevolg van een hartaanval. 'Als er doden vallen door de hinder die stakersposten creëren, dan wordt een grens overschreden', vindt Demir. 'Het herenakkoord van 2002 is dood. Het is gestorven met de twee onschuldige slachtoffers van deze staking.'

Eerder deze week diende het ziekenhuis van Hermalle een klacht in tegen onbekenden omdat hun chirurg geblokkeerd zat door een vakbondsactie en daardoor niet tijdig in het ziekenhuis geraakte om een Deense vrouw te opereren. De toeriste overleed daarop. Vrijdag maakte het Centre Hospitalier Chrétien bekend dat een man die vastzat in een file, die was ontstaan door een spontane vakbondsactie op een snelweg, is overleden aan een hartaanval.

Kamerlid Demir heeft het naar eigen zeggen 'helemaal gehad met de vakbonden'. Ze vindt het hoog tijd om de vakbonden rechtspersoonlijkheid te geven. 'Wegblokkades zijn bij wet verboden. Een burger die een wegblokkade opwerpt, krijgt een proces-verbaal en wordt bij zwaarwichtige feiten vervolgd', zegt Demir. 'Maar de vakbonden blijven ongestraft. De overheid werkt met twee maten en gewichten.'

'Grenzen aan stakingsrecht'

Het is voor de N-VA’ster hoog tijd om na te denken waar ons land naartoe wil met de vakbonden en het stakingsrecht. Voor Demir moet de politie niet alleen toekijken maar ook handelen. 'Van alle strafrechtelijke inbreuken bij stakingen moet proces-verbaal worden opgemaakt. Dat kan perfect tegen individuele stakers die strafrechtelijke inbreuken begaan, zoals het opwerpen van wegblokkades', luidt het.

Vervolgens is volgens Demir ook het stakingsrecht aan herziening toe. 'Als CD&V ook na deze tweede dode hiervan nog niet van overtuigd is, rijst de vraag vanaf hoeveel doden CD&V wél tot het inzicht zal komen dat er grenzen zijn aan het stakingsrecht', besluit ze.

Herenakkoord

Open VLD’er Egbert Lachaert pleitte donderdag in de Kamer voor een evaluatie van het Herenakkoord. 'Dat Herenakkoord was een verdienstelijke poging van de sociale partners om het stakingsrecht te omschrijven en te bepalen wat kan en wat niet kan. Het probleem is dat dit Herenakkoord sindsdien meer met de voeten werd getreden dan dat het werd gerespecteerd. Een evaluatie dringt zich dus op. Ze was zelfs tegen eind 2010 al beloofd', aldus Lachaert.

Het Herenakkoord is een overeenkomst tussen vakbonden en werkgevers uit 2002 om niet naar de rechtbank te stappen bij sociale conflicten.

De Franstalige vakbond FGTB kondigde al aan niet langer wegblokkades te ondersteunen.

Bron: de Standaard, 23/10/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151023_01935294

Mening:
Persoonlijk betreur ik ook het overlijden van de toeriste, maar dit is geen reden om het stakingsrecht te herzien. Wanneer men het stakingsrecht afneemt van de gewone burger stopt de democratie. Het enige moment dat we dan nog democratie kennen is in het stemhokje.

Ik vind het angstaanjagend dat de N-VA op de vakbonden blijft bashen. Het klopt ook wel in hun ideaal beeld: 'de econoom zijn gang laten gaan en de arbeider buitenspel zetten in een politiestaat'. Ik bekrachtig dit met een citaat van Bart De Wever in 2013: 'Niet de stad is van iedereen, maar iedereen is van t'stad'. Een subtiele verwijzing naar een maatschappij waar alles in dienst is van de economie. Ik geef toe, hierover kan je discussiëren maar ik vond het in 2013 al een vreemde uitspraak.
Ik zeg dit enkel maar om aan te tonen waarom de N-VA'ers tegen de vakbonden zijn. Het is de enige manier voor de arbeiders om hun stem te laten horen. Wanneer dit zou verdwijnen krijgen we gewoon een herhaling van de 'Wet le Chapelier'.

Zelf vind ik het ook belachelijk dat politieke partijen schuld willen treffen aan de vakbonden. Ja, ik vind ook dat zij hier verantwoordelijk mogen voor worden gesteld, maar worden de regeringspartijen ook verantwoordelijk gesteld voor de groeiende armoede in ons land? Moeten zij ook niet opdraaien voor het 'beroven' van duizenden mensen? Het klinkt heel belachelijk, maar dit om aan te tonen dat men enkel maar naar zwarte schapen zoekt. Dit enkel maar zodat de bevolking zich niet meer richt op wat de regering beslist, maar wat 'slechter' zou zijn.

Persoonlijk vind ik ook de nieuwe 'turteltax' een grotere misdaad op onze maatschappij dan de wegblokkades van de vakbonden
__________________
When the rich rob the poor, it's called business. When the poor fight back, it's called violence...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.