actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 24th October 2015, 13:35
lore.c*usters lore.c*usters is offline
Registered User

Eerste trein op windenergie rijdt over Belgische sporen

za 24/10/2015 - 11:19 Freek Willems
In Gingelom, bij Sint-Truiden, is de eerste trein op windenergie uitgereden. In totaal zullen elke dag 170 treinen op windenergie rijden, goed voor ongeveer 5 procent van het dagelijkse treinverkeer. De energie is afkomstig van een nieuw park met zeven windmolens in Gingelom. Twee derde van de energie gaat rechtstreeks naar het spoor, een derde gaat naar gezinnen.
Vanochtend werden de eerste 7 windmolens van het Greensky-park in Gingelom geactiveerd. Greensky is een samenwerking tussen Electrabel, Sint-Truiden, de Brusselse Elektriciteitsintercommunale IBE en Infrabel, dat het spoornetwerk in ons land uitbaat.

Het park, langs de hogesnelheidslijn Leuven-Luik en de E40, moet in de toekomst een van de grootste windturbineparken in ons land worden. In totaal zullen 25 windmolen worden geplaatst, verspreid over 6 gemeenten, 4 provincies en 2 gewesten. Het huidige park van 7 windmolens zal de jaarlijkse CO2-uitstoot met 15.000 ton verminderen.

Een derde van de energie uit de nu al actieve windmolens zal naar gezinnen gaan, de rest naar het spoor, waardoor verschillende treinen op windenergie zullen kunnen rijden. Vanmorgen is de eerste trein op windenergie al uitgereden. In totaal zullen elke dag 170 treinen op windenergie rijden, goed voor ongeveer 5 procent van het dagelijkse treinverkeer.

De treinen op windenergie zullen op drie spoorlijnen rijden: op de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik, op de gewone spoorlijn tussen Leuven en Luik en op de gewone spoorlijn tussen Landen en Hasselt.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2477245

Eigen mening:
Ik vind dit een prachtig idee naargelang het klimaat en ook is het goed dat er nog 1/3 naar gezinnen gaan, alleen hoop ik dat het naar gezinnen gaan die het kunnen gebruiken en ik hoop niet naar alle vluchtelingen. Zij krijgen immers toch al genoeg van ons? Hopelijk blijven de treinen rijden op windenergie en zullen er niet te snel problemen komen.
Met citaat antwoorden
Oud 24th October 2015, 17:14
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User

Ik vind dit een zeer goed idee. Het is fantastisch dat dit allemaal kan, de dag van vandaag. Het is een goed gegeven dat we gebruik maken van alternatieve energie. Op deze manier kunnen we de mobiliteit een beetje vergroenen. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat we de opgewekte stroom nuttig gebruiken. Dat er maar 1/3 van de stroom naar het openbare elektriciteitsnet gaat, vind ik weinig. Dit is al een mooi begin voor het milieu te verbeteren, maar er kan nog veel veranderen!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:58.