actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2015, 08:31
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
1.800 gezinnen willen vluchteling opvangen

1.800 gezinnen willen vluchteling opvangen


Al meer dan 1.800 gezinnen hebben zich via Pleegzorg Vlaanderen bereid getoond om vluchtelingen in huis te nemen. Een aantal waarvan niemand durfde dromen.

‘Deze interesse heeft ons volledig overdonderd’, zegt woordvoerder Niels Heselmans. ‘Ons project loopt nog maar sinds 3 september. Maar het toont aan dat heel veel Vlamingen de vluchtelingen een warm hart toedragen.’

De overgrote meerderheid van de kandidaten, zo’n 1.400 gezinnen, wil een niet-begeleide minderjarige opvangen. De rest neemt liever een volledig gezin in huis.

‘Op basis van ervaring vermoeden we dat op het einde van de rit ongeveer een negende van de kandidaten dat ook effectief zal doen’, zegt Heselmans. ‘Maar we hopen natuurlijk dat dit aantal hoger zal uitvallen. Dit is een alleenstaand, erg zichtbaar project. En bovendien is de vluchtelingencrisis brandend actueel.’

Heel jonge kinderen

In 2015 vroegen tot dusver al meer dan 1.388 niet-begeleide minderjarige vluchtelingen asiel aan in ons land. En maar liefst 482 van hen deden dat in de maand september.

Bovendien worden de kinderen ook almaar jonger, stellen opvangcentra voor niet-begeleide minderjarigen vast. ‘Tot voor kort was 10 jaar de absolute ondergrens, maar vandaag komen ook veel jongere kinderen alleen aan in Vlaanderen’, zegt Heselmans.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151014_01920174
Eigen mening: Deze cijfers verbazen mij ook. In een artikel van EMCV heb ik nog maar pas gelezen dat wij niet meer spontaan solidair zijn. Als je dan deze cijfers bekijkt, zegt dat eigenlijk het omgekeerde. Zoveel mensen die hun deuren openzetten om mensen een dak boven hun hoofd aan te bieden. Zeker voor de jonge kinderen zal dit een goede oplossing zijn. Zij moeten nog zoveel leren, als ze in een warm gezin terecht komen, krijgen ze alle kansen die ze nodig hebben. Zo leren ze op de gemakkelijkste manier de taal en leren ze ook onze cultuur. Dat zal het hen gemakkelijker maken om zich te integreren in onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2015, 09:46
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
1800 gezinnen willen vluchtelingen opvangen

Ik ben ook enigszins verbaasd over het aantal gezinnen. Mensen zijn inderdaad niet meer spontaan solidair. Als we dan toch 'gastvrij' zijn dan is dit voorwaardelijk. Iemand die in ons land wil wonen, zal de gewoonten en taal onder de knie moeten krijgen. Als hij/zij dat niet wil, dan willen we hen liever niet opvangen. We zijn bang voor vernieuwing en dat is net wat die mensen met hun meebrengen.
Het is goed dat zoveel mensen zich kandidaat hebben gesteld. Het is vooral belangrijk voor de jonge kinderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2015, 18:41
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Ik vind dat er heel wat gezinnen zich kandidaat stellen. Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van dit hoge aantal. Ik had verwacht dat veel mensen zouden zeggen: "Goed dat je iemand wilt opvangen, maar ik doe het liever niet". Blijkbaar is het omgekeerde waar. Ik vind dit een zeer goed initiatief, zeker als het gaat over minderjarige vluchtelingen. Zij hebben heel wat ellende moeten doorstaan om hier te belanden. Hopelijk kan een warm gezin hen een goede thuis geven, waardoor ze zich hier goed gaan voelen. Bovendien is dit een enorm pluspunt voor de maatschappij in de toekomst. Het wil zeggen dat minderjarigen de taal snel zullen leren en te maken krijgen met onze gewoonten, waarden en normen. Op die manier zullen ze zich beter kunnen integreren in onze maatschappij, wat net voor veel mensen een struikelblok is als het gaat over het opvangen van vluchtelingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.