actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th May 2015, 17:40
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User

Europees groen licht voor miljard euro tegen jeugdwerkloosheid

Drie weken na het Europees Parlement hebben ook de lidstaten ingestemd met het voorstel van eurocommissaris Marianne Thyssen om dit jaar versneld één miljard euro vrij te maken voor de strijd tegen jeugdwerkloosheid. Daardoor krijgen Brussel, Henegouwen en Luik dit jaar bijna 13 miljoen euro om projecten van de grond te krijgen die jongeren aan een baan moeten helpen.

Op een bijeenkomst in Brussel gaven de ministers bevoegd voor Europese Zaken dinsdag groen licht voor een aanzienlijke verhoging van de Europese prefinanciering voor deze projecten. Daardoor krijgen de lidstaten dit jaar geen 67 miljoen euro, maar bijna één miljard euro ter beschikking. De enveloppe voor België wordt opgetrokken van minder dan een half miljoen naar 12,7 miljoen euro.

Het geld komt uit het twee jaar geleden gelanceerde jeugdwerkgelegenheidsinitiatief. Dat bevat in totaal 3,2 miljard euro voor financiële steun aan regio’s waar meer dan 25 procent van de jongeren zonder werk zit, maar het geld raakte tot dusver amper uitgekeerd omdat het vele overheden ontbreekt aan geld om de kosten van projecten voor te schieten.

Momenteel zijn er ongeveer zeven miljoen jonge Europeanen die geen job hebben en geen opleiding of onderwijs volgen.

Bron: De Standaard, 19 mei 2015 om 14u26 door cjg

Eigen mening: Jeugdwerkloosheid; een ernstig maatschappelijk probleem als je 't mij vraagt. Zoveel jongeren , die al dan wel of niet een diploma hebben, geraken niet aan werk. Dat Europa hier een aardige som geld voor aan de kant schuift, lijkt mij een goede zaak. De vraag is alleen hoe en waaraan we dit geld moeten besteden. In het artikel wordt aangehaald dat dit zal gaan naar de prefinanciering van projecten. Een goede investering volgens mij. Maar of dit dan ook effectief zal zijn hangt af van de aard van het project.
Voor de jeugd die werkloos zijn en een diploma hebben, denk ik dat zo'n project effectief kan zijn. Voor de jongeren in Europa zonder diploma denk ik dat het meer zinvol is om deze eerst op te leiden of onderwijs te laten lopen. Een diploma secundair obderwijs is op de dag van vandaag in Europa toch een basisvereiste alvorens je op de arbeidsmarkt stapt.
Met citaat antwoorden
Oud 19th May 2015, 20:30
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User

Europees groen licht voor miljard euro tegen jeugdwerkloosheid

Net zoals J*lliete aanhaalt, vind ik het een goede zaak dat er heel wat Europees geld besteed wordt om de jeugdwerkloosheid terug te dringen. Die één miljard euro is veel, maar kan volgens mij pas echt verschil maken als het geld in interessante en lange termijn projecten geïnvesteerd wordt. Volgens mij is het een interessante piste om de jongeren, al dan niet met een diploma, (om) te scholen naar knelpuntberoepen. Zo pak je twee problemen tegelijk aan, wat de economie alleen maar ten goede zal komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:21.