actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th December 2014, 11:47
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User

Helft Amerikanen vindt foltering aanvaardbare ondervragingstechniek

Ik vind dit een verassend groot aantal Amerikanen. Ik ben benieuwd naar het percentage dat zo'n onderzoek bij ons zou opleveren. Maar ik denk dat dit lager zal liggen.
ik denk dat je in een verhoorkamer niemand mag folteren. Er moet uitgegaan worden van een onschuld tot er bewezen wordt dat een persoon schuldig is. Als je dus foltert om zaken te weten te komen dan folter je nog een tot dan toe onschuldige persoon. Ik wil niet de persoon zijn die per ongeluk verdacht wordt en ook nog eens gefolterd wordt. Hoe veel geld gaan schadevergoedingen aan zulke personen dan bedragen?
Ik denk dat het tot nu toe in ons land steeds al gelukt is om drama's te voorkomen, ook zonder foltering.
Met citaat antwoorden
Oud 19th December 2014, 00:33
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User

Ik vind dit echt schrijnend. Dit is terug naar af denk ik dan. We zouden dan zo ontwikkeld moeten zijn, zo ver moeten staan in de maatschappij.. maar foltering kan wel? Hoe lang duurt het dan eer de brandstapel terugkomt? Het ligt natuurlijk in hetzelfde schuitje als de doodstraf. Nog 32 van de 50 staten in Amerika voeren deze straf uit.

Ik kan begrijpen dat het voor slachtoffers rechtvaardig lijkt dat verdachten dit zelf ook ervaren, maar zo kunnen we toch niet verder... Als heel de wereld gaat werken volgens het principe 'oog om oog, tand om tand', gaan we naar mijn mening terug naar de oertijd.
Met citaat antwoorden
Oud 19th December 2014, 23:50
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door j*na.janssens
Ik denk dat het tot nu toe in ons land steeds al gelukt is om drama's te voorkomen, ook zonder foltering.

Er zijn al enkele drama's geweest (Dutroux bv) die misschien 'minder erg' hadden kunnen uitlopen mits men folteringen toe zou hebben gepast.
Het blijft natuurlijk altijd een 'wat als' situatie en ik ben akkoord met dat je zegt dat men onschuldig is tot het tegendeel is bewezen: tenzij er echt hardgemaakt bewijsmateriaal is (dat erkend is) zou men mogen overwegen om een stap verder te gaan. Maar dan nog is het in een rechtstaat verkeerd om te folteren.

Omstandigheden kunnen natuurlijk wel ooit zo extreem zijn dat een foltering veroorloofd zou zijn, maar waarom de Amerikanen zo gretig zijn om 'verdachten' (dus voor de wet nog altijd onschuldig) te folteren... dat lijkt mij meer emotioneel denken dan rationeel.

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:05.