|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Twitter pakt pesters zwaarder aan
Twitter pakt pesters zwaarder aan
Netwerksite verstrengt regels tegen haattweets en ongewenst online contact JAN DEBACKERE 04-12-14, 07.51u Twitter heeft zijn systeem om misbruik te melden en aan te pakken, verbeterd. De site belooft ook om sneller op te treden. De aanpassingen komen er na enkele spraakmakende voorbeelden van haatzaaierij en bedreigingen. Als Francesca Vanthielen genoeg heeft van de kritische tweets van Joël De Ceulaer over haar bekommernis van het milieu, zal ze de Knack-journalist voortaan makkelijker kunnen blokkeren op het sociale netwerk. Iemand blokkeren kon al langer, maar Twitter heeft de procedures om misbruik te melden uitgebreider en makkelijker gemaakt. Wie iemand blokkeert op Twitter, zal voortaan een keuzemenu krijgen waar je kunt aanduiden waarom je iemand blokkeert. Ook wie niet deelneemt aan een Twitter-conversatie maar een tweet wel ongepast vindt, zal voortaan een formele klacht kunnen indienen. Het blokkeren zelf wordt ook verder doorgedreven. Stel dat Vanthielen De Ceulaer zou blokkeren, zou dat er nu voor zorgen dat De Ceulaer de profielpagina van de VTM-presentatrice niet meer kan bekijken. De aanpassingen gelden voorlopig alleen voor wie mobiel tweet. Op de website zal dat pas binnen enkele maanden mogelijk zijn. Met de aanpassingen lijkt Twitter zich het leven zelf ook wat makkelijker te maken: het keuzemenu geeft het sociale netwerk extra informatie waardoor het beter kan optreden. Maar Twitter belooft om voortaan ook sneller te reageren op klachten, en kordater op te treden. Twitter reageert met de aanpassingen op de steeds luider klinkende verwijten dat het te laks optreedt tegen online pesters en misbruik. Zo was er in augustus nog veel ophef toen Zelda Williams, dochter van de overleden acteur Robin Williams, haar Twitterprofiel een tijdlang opschortte. Na de zelfmoord van haar vader kreeg ze een rist beledigende tweets toegestuurd. Twitter liet alles passeren. Zelda Williams is intussen wel weer actief op Twitter. Volle lading Dat Twitter langzamer op klachten reageerde dan andere platformen, heeft volgens de site dan weer alles te maken met de manier van werken. "In tegenstelling tot andere platformen gaan we niet automatisch schorsen na een klacht omdat gebruikers dat systeem makkelijk kunnen omzeilen. Iedere schorsing na misbruik wordt door iemand bij Twitter behandeld. Dat gaat trager, maar het levert wel betere resultaten op." Begin november maakte Twitter ook al bekend dat het samen met een vrouwenbeweging onderzoekt hoe het beter kan optreden tegen vrouwonvriendelijk gedrag. Misbruik melden op Twitter kan pas sinds vorig jaar, toen het een knop toevoegde waarmee je misbruik kon melden. Die maatregel kwam er toen nadat de Britse feministe Caroline Criado-Perez de volle lading over zich heen kreeg op Twitter. De vijandigheden kwamen er nadat ze campagne had gevoerd om het portret van schrijfster Jane Austen op bankbiljetten van tien pond te krijgen. Op Twitter reageerde Criado-Perez al dat de nieuwe maatregelen "great news" zijn. Bron: Debackere, J. (4/12/2014). Twitter pakt pesters zwaarder aan. http://www.demorgen.be/technologie/...r-aan-a2141196/ Mening: Ik vind het heel goed dat Twitter deze maatregel neemt. Sinds de sociale media bestaat, heeft het pesten zich verplaatst naar het internet. Het gevolg is dat het niet blijft bij pesten op het werk of op school. Zelfs thuis kan je geconfronteerd worden met je pesters. Ik vind het ook goed dat Twitter elke klacht zelf nakijkt en behandelt. Daarom duurt het inderdaad wel even voor de pester geblokkeerd is. Laatst aangepast door Lindl Wijnants : 4th December 2014 om 10:05. |
#2
|
|||
|
|||
Twitter pakt pesters zwaarder aan
Heuglijk nieuws om te horen. Ik ben heel blij dat de sociale media hier goed op inspelen. Het is een serieuze zaak en pesten is van alle tijden. Dankzij de komst van het internet, en dan vooral sociale media zoals Lindl al zei, wordt pesten alleen maar erger. Nergens vinden de slachtoffers nog rust. Sociale media zijn heel populair en kennen dan ook veel invloed. Super dat ze zich hierin engageren en bereid zijn om pesten nog beter aan te pakken. Sociale media is zo slecht nog niet!
|
#3
|
|||
|
|||
Pesten kan niet en de sociale media zijn jammer genoeg de meest gebruikte media om iemand te (cyber)pesten. Het is zeer belangrijk dat pesters en 'haters' hardhandig aangepakt worden door de website.
Mensen die de volle lading krijgen op sociale media voelen zich enorm slecht na het ontvangen van zulke negatieve, afbrekende commentaren. De mensen durven veel zeggen via het internet, maar ze durven (bijna) geen kritiek te geven in het gezicht van de persoon in kwestie zelve. Komt het door het recht op vrije meningsuiting, komt het door de prestatiemaatschappij waarin we leven of komt het door de verzuring van de maatschappij dat we eerder geneigd zijn slechte dingen te zeggen dan juist de goede? Ik denk dat ze alle drie een belangrijke factor spelen in het pesten en het haten anno 2014. De stap die Twitter zet in het aanpakken van pester is al een enorme stap vooruit. Ik hoop dat de andere sociale media Twitter als voorbeeld nemen, want ik zie op Facebook soms ook haat. Zo kan je op de pagina van 'Voetbalkrant' vaak haatreacties zien van supporters naar andere supporters toe. Ik vind het zeer jammer om te lezen, want sommigen zijn eerder geneigd om tegen een ploeg te supporteren dan er juist voor. Stop de haat! |
#4
|
|||
|
|||
Inderdaad, stop de haat! Ik ga akkoord met de vorige meningen.
Het is goed nieuws dat er wordt gereageerd op pesten. Nu de rest van de sociale media nog. Het blokkeren van de pester is al een stap, maar ik vrees dat de pester een andere account aanmaakt en gewoon anoniem verdergaat. Het is misschien juist dat anonieme op het internet wat het pesten op sociale media zo aantrekkelijk maakt. |