actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2014, 15:26
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Eerste waterstofbus van De Lijn rijdt uit in Antwerpen

Openbaarvervoersmaatschappij De Lijn neemt vanaf morgen vijf waterstofbussen in gebruik in het noorden van de provincie Antwerpen. Deze bussen produceren geen schadelijke uitstoot en zijn uiterst stil in vergelijking met de gewone dieselbussen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakte vandaag alvast een 'maidenrit' met een waterstofbus door het centrum van Antwerpen.


De waterstofbussen zijn de meest milieuvriendelijke bussen die momenteel op de markt zijn, want uit de uitlaat komt enkel zuivere waterdamp. Door de afwezigheid van een dieselmotor zijn ze bij het vertrek aan een halte ook drie keer stiller dan een gewone bus, wat meer comfort betekent voor de reiziger én voor de omwonenden.

"Met die combinatie van milieuvriendelijkheid en comfort proberen we mensen te verleiden om hun auto wat vaker aan de kant te laten staan. Ze zijn ook een mooi staaltje van Vlaams vernuft", aldus minister Weyts.

De waterstofbussen zijn gebouwd door Van Hool in Koningshooikt, die er ook al 49 exporteerde naar Schotland, Italië, Duitsland, Noorwegen en de Verenigde Staten. Een brandstofcel zet waterstof uit de acht flessen op het dak om in elektriciteit. Batterijen zorgen voor bijkomende aandrijving indien nodig. De hele installatie weegt liefst 2.000 kilo.

Met 40 kilo waterstof aan boord kunnen deze bussen 350 kilometer rijden, goed voor een volledige dagtaak. omdat de bussen bij chemiebedrijf Solvay in de Antwerpse haven tanken, zullen ze ten noorden van de stad Antwerpen rijden op de lijnen 650 tot 781. De aankoop van de vijf waterstofbussen, goed voor een prijskaartje van ruim 6 miljoen euro, werd gefinancierd door Europa en de Vlaamse overheid.

BRON: De Morgen, artikel: Belga, 30 november 2014
http://www.demorgen.be/binnenland/e...erpen-a2136790/

Eigen mening: Ik vind dit goed nieuws, het is een goede oplossing voor het milieuprobleem. Langs de andere kant vind ik het ook gevaarlijk, als de bus stiller is, is de kans groot dat je ze niet hoort. Dit kan wel eens fout aflopen. Ik hoop dat we in de loop van jaren deze soort bussen in heel België kunnen gebruiken en niet enkel in Antwerpen, zo kunnen we de milieuvervuiling nog meer bestrijden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2014, 16:56
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Dit is inderdaad positief nieuws. Iedereen weet dat auto's, bussen,.. ook een oorzaak zijn van milieuvervuiling. Dat waterstofbussen deels een oplossing zijn hiervoor kan ik zeker aannemen, maar ik vraag mij toch af wat de gevolgen hiervan gaan zijn. Ik ben toch wel een beetje kritisch. Zouden waterstofbussen op lange termijn misschien ook slechte gevolgen hebben? Of zijn er enkel voordelen aan?
Het is positief dat men initiatief onderneemt want er moet sowieso iets gedaan worden als we naar onze maatschappij kijken van luxe en comfort. Het is misschien een klein begin maar dit kan nog uitgroeien, zeker als men mensen motiveert om de bus te nemen als dit mogelijk is en als de bussen positieve gevolgen hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2014, 18:23
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Ik sluit mij grotendeels aan bij wat Gaelle hieronder zegt. Er zijn op lange termijn ongetwijfeld nadelen aan het gebruik van waterstofbussen, maar ik denk dat die niet opwegen tegen de voordelen. Daarnaast zal er met de technologische vooruitgang van vandaag over 20 jaar wel weer een nog groener alternatief op de markt komen.
Het feit dat de bussen zeer stil zijn is voor mij ook zeker een meerwaarde. Dit brengt uiteraard zijn gevaren mee, maar als de bussen van De Lijn in hun opvallende kleuren blijven denk ik dat dit wel zal meevallen. Ik hoop alvast dat het een groot succes wordt en dat mensen meer gemotiveerd worden om het openbaar vervoer te nemen. De kostprijs is volgens mij wel een struikelpunt bij een eventuele uitbreiding van dit project.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.