actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th November 2014, 12:06
Sarah.D*cembry Sarah.D*cembry is offline
Registered User

Moeder van Duits slachtoffer MH17 daagt Oekraïne voor Europees mensenrechtenhof

Moeder van Duits slachtoffer MH17 daagt Oekraïne voor Europees mensenrechtenhof

De moeder van een Duits slachtoffer van de vliegramp met de MH17 heeft Oekraïne voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg gedaagd. De vrouw verwijt Kiev dat het zijn luchtruim niet heeft afgesloten voor burgervluchten hoewel er een oorlog in de regio werd uitgevochten, zo meldt het Duitse blad Bild. Volgens Bild werd de klacht 'vorige week' ingediend.

De moeder zou een schadevergoeding eisen van 800.000 euro wegens dood door nalatigheid.
De Boeing 777 van luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines werd op 17 juli boven het oosten van Oekraïne door een raket neergehaald. Het gebied stond op dat moment onder de controle van pro-Russische rebellen. Aan boord van het toestel bevonden zich 298 personen, die allen het leven lieten.
Volgens de vrouw liet Oekraïne na om zijn luchtruim te sluiten omdat het geen inkomsten wilde mislopen. In de bewuste periode zouden de ongeveer 700 dagelijkse vluchten die boven het grondgebied passeerden het land miljoenen dollar per maand hebben opgebracht, schrijft Bild. 'Indien het land het luchtruim openstelt voor burgervluchten uit andere landen, moeten de autoriteiten de veiligheid van die vluchten garanderen. Als dat tijdelijk niet mogelijk is, moet het luchtruim worden gesloten', stelt de advocaat van de vrouw, Elmar Giemulla.

Bron: De Standaard; http://www.standaard.be/cnt/dmf20141130_01403564 ; (30/11/14)

Eigen mening: Ik vind het best wel raar dat een individuele persoon een heel land voor het Hof voor de Rechten van de Mens kan dagen. Langs de andere kant vind ik het goed dat de mogelijkheid bestaat. Dat getuigd toch voor de mogelijkheid om de Rechten van de Mens in Europa op grote schaal na te streven. Wat deze zaak betreft vind ik dat de vrouw, Elmar Giemulla, een goede reden heeft om Oekraïne voor het Hof te Straatsburg te dagen. Oekraïne had meer maatregelen moeten nemen om dit te voorkomen. De situatie is in deze regio gevaarlijk en ze hadden inderdaad veiligheidsmaatregelen moeten nemen. Anderzijds vind ik dat men misschien eerst meer onderzoek moet doen naar de juiste oorzaken van de vliegramp. Ik ben benieuwd naar de uitspraak die het hof omtrent deze zaak zal doen.
Met citaat antwoorden
Oud 30th November 2014, 12:16
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User

Ik begrijp heel goed dat deze moeder Oekraïne voor het Europees Hof voor de rechten van de mens draagt. Eerst en vooral is ze haar zoon kwijt geraakt door een oorlog waarbij hij niets te maken had. Daarnaast vind ik dat ze groot gelijk heeft. Heel dat gebied had afgesloten moeten zijn voor burgervluchten. Het is misschien en hopelijk niet de bedoeling geweest om de boeing 777 neer te schieten, maar het is wel gebeurd en ongeveer 300 mensen zijn hierdoor gestorven! Ik vind het belachelijk dat die oorlog tussen Rusland en Oekraïne nu ook slachtoffers uit vele andere landen heeft gemaakt. Daarna vind ik het ook mensonwaardig dat er dan ook nog eens een onderzoek wordt gedwarsboomd. Het minste wat de familie van de slachtoffers wilt, is weten wat er gebeurd is en dat wordt nu gewoon verstoord! Dat Oekraïne maar voor het Europees hof wordt gedragen en Rusland mag er voor mij ook nog bij.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:23.