|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Facebook perkt ‘vind ik leuk'-reclame in
Facebook perkt ‘vind ik leuk'-reclame in
Wie in een onbewaakt moment al eens een opgestoken duimpje gaf aan een Facebook-pagina van een bedrijf of merk, zal voortaan niet meer bedolven worden onder de reclameboodschappen van dat bedrijf. Facebook zegt dat het vanaf volgend jaar het aantal dergelijke boodschappen in de tijdlijn van zijn gebruikers wil beperken. Voor de meeste Facebook-leden is de aankondiging goed nieuws omdat er minder reclame en promoties in hun tijdlijn te zien zullen zijn. Veel gebruikers maakten daar de voorbije maanden hun beklag over. Maar voor marketeers en bedrijven die veel ‘likes’ hebben verzameld is het minder aangenaam nieuws. Zij verliezen een belangrijk kanaal om op een gratis manier reclame te maken of promoties te organiseren voor hun merken. Het verzamelen van likes op Facebook groeide de voorbije jaren uit tot een heuse specialisatie in het marketingvak. Allerlei marketingagentschappen specialiseerden zich in methodes om Facebook-gebruikers ertoe te overhalen hun duimpje op te steken, terwijl bedrijven veel geld investeerden in campagnes om door zoveel mogelijk mensen leuk gevonden te worden. Facebook probeert die praktijken sinds enkele maanden zoveel mogelijk aan banden te leggen. Zo kondigde het in augustus al maatregelen aan om een einde te maken aan praktijken waarbij mensen ‘gedwongen’ worden om een duimpje uit te delen. Facebook doet dat niet alleen om de privacy van zijn gebruikers te beschermen, zoals het bedrijf ons graag doet geloven, maar ook om zijn inkomsten uit betaalde reclamecampagnes veilig te stellen. Want bedrijven die ervoor betalen, zullen hun reclameboodschap nog altijd kunnen tonen aan wie ze maar willen. Bron: De tijd Datum: maandag 17 november 2014 Mening: Ik vind het zeer sluw van ondernemingen om gratis reclame via Facebook te lanceren, maar ik vind niet dat er helemaal geen reclame meer moet zijn op deze website. Het is oké dat enkele ondernemingen reclame posten op sociale media, maar er moet gewoon een limiet komen volgens mij. Er is reeds een soort van 'belangrijke gebeurtenis'- knop op Facebook, waardoor deze gebeurtenis in het groot op je tijdlijn verschijnt. Misschien moeten ondernemingen deze knop ook krijgen, maar dan tegen een vergoeding. Het is nu al zo dat niet iedereen die de pagina 'liket', een melding krijgt van reclame. Het zijn vooral diegenen die de pagina het meest bezoeken die het meeste reclame krijgen. Misschien ligt het ook aan ons dat we te snel ons duimpje omhoog steken. 'Het is maar een klik', denken we maar. Die klik is voor bedrijven zeer belangrijk, want één extra klik betekent dat er één extra persoon is waaraan geadverteerd kan worden. Toch vind ik reclame belangrijk op sociale media, maar de reclame moet binnen de perken blijven. Het is altijd leuk dat je in contact komt met nieuwe producten via Facebook, maar er moet duidelijk gemaakt worden dat iedereen een keuze kan maken in de reclame die de gebruiker wenst te verkrijgen en welke liever niet. Deze 'freedom of choice' zorgt er voor dat de tijdlijn meer gepersonaliseerd wordt en dat elke tijdlijn op de specifieke noden van de gebruiker afgestemd wordt. Met andere woorden: personalisering door selectie is zeer belangrijk in het proces van het adverteren op sociale media. Soms wordt de Facebookgebruiker ook gedwongen om een pagina te vind-ik-leuken, zodat die een prijs kan winnen. Deze prijs bestaat echter zelfs niet altijd, maar het is een soort van ronseling van publiek. Ik vind dat de gemiddelde Facebookgebruiker té naïef is en dat we te snel gaan denken dat we degelijk een prijs winnen door een pagina te vind-ik-leuken: het is maar één klikje op de knop. Ik heb één tip voor de gemiddelde Facebookgebruiker: stop met te snel een pagina of groep te vind-ik-leuken, maar steek dat duimpje in de lucht als je hier echt meer over wil weten. Laatst aangepast door s*ppe.cools : 17th November 2014 om 16:33. |
#2
|
|||
|
|||
Het is enorm opvallend hoeveel reclame er de laatste tijd te zien is op Facebook. Je moet nog maar iets aanklikken en de komende maanden zie je constant reclame van dat bedrijf passeren. Ik ben trouwens al langer niet meer zo'n fan van de like-knop. Sommige mensen drukken heel de dag door op deze knop, maar ook op berichten waar dit helemaal niet hoort. Ik weet wel dat als mensen op deze like duwen dat ze dan soms bedoelen: ik steun je of ik weet wat je bedoelt, maar dat komt zo niet over...
Het is heel slim van bedrijven om te investeren in reclame op sociale media en ik vind ook wie ervoor betaald er recht op heeft, maar niet in deze overdreven mate. Het is enorm hoeveel reclame er op Facebook staat en na een tijd kijk je er ook gewoon overheen, maar het ergert nog steeds wel altijd. Het is goed dat Facebook hier nu iets aan doet. |