actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 15th November 2014, 18:03
Lynn G*ovaerts Lynn G*ovaerts is offline
Registered User

60 arrestaties bij intocht Sinterklaas

Bij de intocht van Sinterklaas in Gouda zijn 60 mensen aangehouden. Of het gaat om voor- of tegenstanders van Zwarte Piet, werd niet verduidelijkt.

Bij de intocht van Sinterklaas in Gouda zijn zaterdag zestig mensen aangehouden. Dat meldde burgemeester Milo Schoenmaker op een persconferentie. Of het gaat om voor- of tegenstanders van Zwarte Piet, kon Schoenmaker niet zeggen.

De burgemeester zei "teleurgesteld" te zijn over incidenten en noemde de sfeer die daardoor ontstond "grimmig". Een vader en kinderen kwamen door opstootjes in het centrum in het gedrang, zei Schoenmaker. "Een vervelend moment". Ook riepen demonstranten beledigingen naar de politie en naar andere betogers.

Schoenmaker wilde niet zeggen hoeveel politiemensen er op de been waren. Voor de intocht zijn volgens de burgemeester alle scenario's, ook met arrestanten, doorgenomen. "Ik had het, ook met de kennis van nu, niet anders aangepakt", zei hij. De burgemeester zei verder wel bedroefd te zijn dat het zo is gelopen en te hopen "dat we snel van de discussie af zijn". (Belga/WB)

Bron:
http://www.knack.be/nieuws/wereld/6...mal-511267.html - 15/11/2014

Mening: Persoonlijk vind ik het zeer erg dat er nog altijd zo veel commotie is over Zwarte Piet. Waarom komen ze er na al die jaren nu ineens mee op de proppen. Al jaren is het een traditie waarbij Zwarte Piet de pakjes doorheen de schoorsteen naar de kinderen brengt, en ineens wordt dit beschilderd als racisme, omdat ze "zwart" zijn en "slaafjes" van Sinterklaas? Het is nog altijd voor de kinderen en niet voor de volwassenen. Ik denk niet dat kinderen hier enige vorm van racisme in zien. Waarom gaat men dan betogen tijdens de komst van Sinterklaas, dat is toch het echt verpesten voor de kinderen die daar staan te wachten. Persoonlijk vind ik dat de demonstranten dan alleen maar puur aan zichzelf denken. Dat ze is vragen aan kinderen hoe zij het zien en welk beeld zij vormen van Zwarte Piet?
Met citaat antwoorden
Oud 15th November 2014, 18:58
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User

Deze protesten gaan er absoluut over. Enkele jaren geleden was er nog geen sprake van commotie rond het Zwarte- Pietenthema. Nu zijn er enkelingen die het leven van de kinderen willen verpesten door boos te worden omdat Zwarte Piet nu eenmaal zwart is. Begrijpen ze dan niet dat witte Pieten eenmaal sneller herkend worden door de kinderen? Hebben ze niet meer verstand?

Zeggen we niet te snel dat iemand racistisch is? Zijn we niet te snel op onze tenen getrapt?
Ik vrees van wel. Door de 'freedom of speech' blijft die eigen mening groeien en zegt men direct wat er op de lever ligt. Ik vind het zeer jammer dat de mening van enkele mensen ten koste moet gaan van het plezier van de kinderen, want hun Sinterklaasfeest kan wel eens verpest worden over enkele jaren.

Hopelijk zal de Sinterklaastraditie niet verdwijnen, maar als we zo blijven verder doen, zal er toch een debat ontstaan over de Pietenkwestie.
Met citaat antwoorden
Oud 15th November 2014, 20:21
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User

Ik kan ergens wel begrijpen dat mensen met een zwarte huidskleur aanstoot nemen aan het fenomeen van Zwarte Piet en zich gedriscrimineerd voelen.

Maar ergens is het jammer dat deze traditie zo gepolitiseerd wordt. Er zijn volgens mij maar weinig tot geen kinderen die een link leggen tussen Zwarte Piet en slavernij. Als je dan toch een debat wil openen of je protest wil uiten, doe het dan ook niet op de dag dat er feest is en de kinderen vol vreugde staan te wachten op de komst van de Sint.

Ik begrijp dat bepaalde personen het uiterlijk van Zwarte Piet deels willen veranderen , maar ergens vraag ik me ook af hoe ver je het dan kan/ moet drijven. Moet op de duur alles tot een racistische kwestie verheven worden? Moet men bij alles verontwaardigd zijn? Het kan misschien een drogreden zijn, maar wat volgt hierna? (Waarom moet de Sint perse een man zijn, waarom geen vrouw?)
Met citaat antwoorden
Oud 16th November 2014, 11:53
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User

Net zoals Lynn G*ovaerts begrijp ik niet waarom er pas nu commotie ontstaat over Zwarte Piet. Het is al jaren zo dat de Pieten zwart zien door de roest van de schoorstenen. Kinderen zien dit helemaal niet als racisme. Het is een gewoonte dat de Pieten zwart zien. Stel u nu eens voor dat we dit nu plots gaan veranderen? De kinderen gaan dit helemaal niet begrijpen en gaan de pieten veel sneller herkennen als deze wit zien.

Ik vind het dan ook schandalig dat ze net op dat moment gaan demonstreren. Deze mensen tonen helemaal geen respect voor de kinderen en brengen ze zelfs in gevaar. Ik denk trouwens dat kinderen minder met racisme bezig zijn dan oudere mensen. Je kan het natuurlijk ook anders bekijken: ze komen ook in contact met zwarte mensen. Zwarte Pieten zijn dan ook meestal lieve en leuke mensen, waardoor de kinderen deze graag leren zien.
Met citaat antwoorden
Oud 16th November 2014, 13:12
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User

Ik ben het volledig eens met Lynn. Laat Zwarte Piet zoals hij is, deze traditie is nu zo mooi waarom moet dit nu weer veranderen.
Dat zit dan weer in de tijdsgeest neem ik aan. Alles in heel de wereld moet zogezegd 'politiek correct' zijn, wel ik haat dat. Ik ben ook tegen racisme en ik vind dat racisme zwaar moet worden aangepakt, maar een mooie traditie als deze toch niet. Zwarte Piet is niet eens zwart geboren, dus is hij niet echt zwart. Hij kleurt zwart doordat hij steeds door de schoorstenen en schouwen beweegt. Het gaat dus niet eens om een zwarte en er is dus ook zeker geen sprake van racisme.
Als er ooit in ons land een grote betoging komt voor Zwarte Piet, dan ga ik zeker mee!
Met citaat antwoorden
Oud 16th November 2014, 17:13
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User

Ik denk dat de media hier een (weeral) te grote rol in speelt... Het is een kleine minderheid die tegen deze traditie is, maar in de media wordt het zo vergroot zodat het lijkt alsof iedere zwarte Europeaan ertegen is. Jammer maar helaas.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:31.