actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th November 2014, 14:17
Lisa V*rloy Lisa V*rloy is offline
Registered User

Letse minister komt uit de kast: 'Trots homo te zijn'

Letse minister komt uit de kast: 'Trots homo te zijn'

Een paar dagen na de bevestiging van de geruchten over de geaardheid van Apple-baas Tim Cook komt nu ook de Letse minister van Buitenlandse Zaken, Edgars Rinkévics 'uit de kast'. In een tweet laat hij aan zijn 14.000 volgers weten dat "hij een trotse homo is" en in een adem houdt hij ook een pleidooi voor gelijke rechten voor holebi's in zijn land.

Hij beseft dat zijn strijd moeilijk wordt en dat hij met heel wat tegenkanting zal krijgen maar toch 'moet er in ons land een wettelijke basis komen voor alle vormen van relaties. Ik wil er alvast voor vechten. Ik besef dat dit snel zal leiden tot een vorm van massahysterie maar ik ben trots op mijn geaardheid'.

De outing is een belangrijk statement omdat Letland een van de weinige landen in de EU is waar het homohuwelijk verboden is. Bovendien heerst er een vijandig klimaat tegenover holebi's. Ze worden vaak in het openbaar aangevallen.

Het tijdstip van de outing is strategisch. Op 1 januari neemt Letland het voorzitterschap van de EU over en dat geeft Rinkévics meer politiek gewicht om te strijden voor het homohuwelijk in zijn thuisland.

Letland voerde in 2005 een verbod in op het homohuwelijk en holebi's houden er hun geaardheid angstvallig geheim.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/buitenland/l...-zijn-a2114605/

Datum: 7/11/2014

Mening:
Het feit dat de premier van Letland uitkomt voor zijn homoseksualiteit, zal waarschijnlijk grote veranderingen in het land teweeg brengen. In Letland is het homohuwelijk tot op heden verboden. Doordat de minister deze onthulling heeft gedaan, zullen de mensen in het land sneller vrij durven uitkomen voor hun geaardheid. Ik verwacht dan ook dat de regering een aanpassing zal doen over deze wet. Het zou nogal een grote contradictie zijn om een homoseksuele premier te hebben en toch het homohuwelijk te verbieden. De minister riskeert hierdoor ook zijn job te verliezen. Als de regering voet bij stuk houdt dan zal deze minister van zijn functie worden ontzegd en zal het land op zoek moeten naar een nieuwe persoon voor deze job.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:58.