|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Boze reacties op blauwe vinkjes in Whatsapp
De berichtendienst Whatsapp heeft een update doorgevoerd waardoor er nu twee blauwe vinkjes verschijnen bij een bericht als de ontvanger het gelezen heeft. Een inbreuk op de privacy, zo vinden sommigen. In Nederland, waar de app nog een pak populairder is dan bij ons, is er sinds gisteren veel heisa op de sociale media. Wie Whatsapp gebruikt en de laatste update heeft geïnstalleerd, zal het misschien al opgemerkt hebben. Sinds gisteren worden de twee grijze vinkjes die tonen dat een bericht is afgeleverd bij de ontvanger, blauw wanneer die ontvanger het bericht gelezen heeft. Bovendien is het mogelijk om voor elk bericht na te gaan op welk uur het juist is gelezen. Op Twitter regende het gisteren heel de dag negatieve reacties. Velen vinden de blauwe vinkjes een inbreuk op hun privacy. De sociale druk om snel te antwoorden op berichten neemt toe, luidt het ook, omdat de ontvanger nu kan zien dat je het bericht gelezen hebt en niet reageert. Er circuleren op het internet al methodes om de blauwe vinkjes te omzeilen. Dat kan bijvoorbeeld via de pushberichten. Als je die leest, worden er geen blauwe vinkjes verzonden. Populariteit groeit Whatsapp heeft nog niet gereageerd op de heisa. Het bedrijf werd begin dit jaar voor een recordbedrag overgenomen door Facebook. Dat leidde eveneens tot een stroom aan negatieve reacties en heel wat aandacht voor de alternatieven. Maar de groei van Whatsapp ging wel gestaag voort. Intussen heeft de berichtendienst wereldwijd al 600 miljoen gebruikers. In Nederland zijn het er volgens de NOS maar liefst 8,7 miljoen. Voor ons land zijn er niet meteen cijfers voorhanden, maar de populariteit groeit hier ook. bron: DeRedactie, 7/11/2014,http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/c...media/1.2141607 mening: Mensen hebben privacy nodig, geheimen om zich aan vast te houden. Ik heb ooit eens een boek gelezen waarin de wereld één groot open boek was. Een mooi systeem zou je denken, maar het mislukte, privacy was een zonde, maar mensen gingen er kapot aan. Onbewust krijgen wij steeds minder privacy in ons leven, we hebben facebook, twitter, whatsapp en nog veel meer. Ik vind het allang niet meer vreemd dat zoiets gebeurt, maar dat wilt niet zeggen dat ik het niet erg vind. De grote spelers van de sociale media overdrijven, er wordt steeds minder privacy toegelaten, en dat gebeurd recht onder onze neus. Laatst aangepast door Lien H*mels : 7th November 2014 om 10:58. |
|
|||
|
|||
Ik kan me vinden in de mening van Lien. Lien geeft aan dat dit ons veel minder privacy geeft. Dit klopt, zeker als je de app gebruikt voor het werk. Persoonlijk vind ik niet dat het werk kan verwachten dat je deze app voor het werk gebruikt. Er zijn natuurlijk al veel mensen met een smartphone, maar niet iedereen. Het is inderdaad wel een app die gratis is en zeer makkelijk in gebruik. Toch vind ik bellen de beste oplossing als er iets belangrijks is waar je snel een antwoord moet op hebben. Dus de app voor werk gebruiken vind ik niet goed, zeker nu niet met de blauwe vinkjes.
Zelf gebruik ik de app en vind het makkelijk dat je kan zien wie het gelezen heeft. Dit omdat we een groep hebben van onze korfbalploeg en in deze groep moet je afmelden als je niet naar een training kan komen. Dan is het wel zeer handig dat je kan zien wie het gelezen heeft. Voor vrije tijd vind ik de blauwe vinkjes zeker nuttig. Wanneer je dan vlak voor bijvoorbeeld een training ziet dat de persoon het niet gelezen heeft kan je nog altijd bellen. Ik kan hier maar één ding bij zeggen: Je hebt zelf je privacy in de hand. Als je de vinkjes niet goed vindt of je vindt dat dit je privacy belemmerd dan verwijder je de app toch? |