actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas:
Moet kunnen 65 65.00%
Moet niet kunnen 35 35.00%
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th October 2004, 00:27
Anneliess Anneliess is offline
Annelies

Ik vindt dat het niet kan.
Ik ken namelijk iemand die opgegroeid is in een gezin waarvan de vader Nederlands sprak, en de moeder het Russisch en het Engels door elkaar gebruikte. Het gevolg was dat het kind de 3 talen door elkaar gebruikte. Hij kon niet weten tegen wanneer hij welk woord moest gebruiken.
Ik denk dat je hetzelfde effect bekomt als je kinderen in de kleuterklas al confronteert met een andere taal dan hun moedertaal. Volgens mij gaan ze dan niet kunnen uitmaken wanneer ze nu welke taal moeten spreken, en gaan ze de 2 talen door elkaar spreken. Dan zou het inderdaad in het nadeel van het kind zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 10th October 2004, 16:57
A'lies Van Hoof A'lies Van Hoof is offline
Registered User

Als het al spelenderwijs gebeurt...dan mss wel. Het gevaar dat ze hun moedertaal en de vreemde taal met elkaar gaan vermengen bestaat tot hun vier jaar:

L'âge idéal pour apprendre des sons se situe entre quatre et huit ans. On peut constater que les enfants qui ont des parents des deux langues les mélangent jusqu'à quatre ans». Ils diront, par exemple: «Ik speel met mijn poupée». Mais après quatre ans, la distinction s'opère. Le bilinguisme et l’immersion sont seulement déconseillés dans certains cas comme la dyslexie.

En iedereen die hier kritiek heeft op de Walen:
Wat betreft tweetalig onderwijs staan ze veeeeeeel verder dan wij Vlamingen...dus ik denk eigenlijk dat we er nog wel iets van kunnen leren!

Grtjs
A'lies
Met citaat antwoorden
Oud 10th October 2004, 19:45
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Wat betreft tweetalig onderwijs staan ze veeeeeeel verder dan wij Vlamingen...dus ik denk eigenlijk dat we er nog wel iets van kunnen leren!

Serieus? Da's aan de Waalse ministers dan toch niet te zien...
Met citaat antwoorden
Oud 12th October 2004, 22:52
sophiekecools's Avatar
sophiekecools sophiekecools is offline
Registered User

tot de leeftijd van 4jr vormt dit een risico, omdat de kinderen dan nog niet het onderscheid kunnen maken ts nls en frans.
verder hangt het ook vooral af van de aanpak van de 'lessen'...

volgens studies ivm 'immersion' (=onderdompeling= een aantal lessen ih frans) zorgt dit niet echt vr een verbetering vd talenkennis... :-s
ik ben eerder vr een 'bain linguistique' (=talenbad) dan w de lln (wel vr lln vanaf 11Jr) twee weken ondergedompeld in een Frans milieu, ze horen en spreken enkel Frans. én de resultaten zijn er!!
Met citaat antwoorden
Oud 15th October 2004, 11:51
annemieke annemieke is offline
Registered User

Ik wil eerst even reageren op Kenny.
De walen zouden veel verder zijn in het tweetalig onderwijs dan vlamingen? Vergeet het.
Ik heb deze vakantie een kleine maand doorgebracht in een vakantiehuis met waalse kinderen uit allerlei milieus (zowel sociaal lagere als sociaal hogere) en het absolute merendeel van de kinderen én dat van de meerderjarige leiding verstond nie meer dan de absolute basis van het Nederlands. Ik heb zelfs kinderen ontmoet die me stomverbaasd en echt ernstig vroegen of ik Chinees sprak. Met hun Engels was het al helemaal erg gesteld.

Ik ben absoluut voor Franse les in de kleuterschool. Om een taal goed te leren spreken, is het zeer belangrijk dat je er vroeg genoeg mee begint. In het vijfde leerjaar is het al te laat en dat is duidelijk te zien aan het grote aantal kinderen dat veel last heeft met die taal.
In de kleuterschool hebben de kindjes de kans om spelenderwijs die taal te leren en ze zullen het dan ook erg snel oppikken.
Er is wel één groot probleem: Waar halen we zoveel goede leerkrachten vandaan om de Franse lessen te realiseren?
Met citaat antwoorden
Oud 15th October 2004, 13:45
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen

Stuur een bericht via MSN naar katleen
ik vind deze stelling echt verschrikkelijk. In de kleuterklas moeten kinderen kunnen spelen en hun vaardigheden als tekenen, knippen en kleuren verder ontwikkelen. Ze kennen nog niet zo immens veel van de nederlandse taal, laat staan dat je hen al aanvalt met de franse taal. Laat hen eerst rustig kind zijn en later hebben ze er nog genoeg tijd voor! Ze beginnen ten slotte al in het vijfde leerjaar met frans. Volgens mij snel genoeg!
Met citaat antwoorden
Oud 15th October 2004, 20:25
InniasHufkens InniasHufkens is offline
Registered User

Moet Kunnen

Ik vind dat het frans in het onderwijs al mag beginnen vanaf de kleuterklassen. Kinderen leren het best frans op een jonge leeftijd. En ze kunnen het best aan hoor dus de zever over stress en zo, nx van waar.
Ik ben deze zomer op kamp geweest als animator in een tweetalig kamp. En nederlandstalige kinderen van 3 spreken beter frans dan heel ons kader samen dus als kinderen van 3 al perfect tweetalig kunnen zijn, dan zie ik het probleem niet dat men in kleuteronderwijs ook al frans gaat geven. Het is zowizo toch een feit dat ze beter van jongsaf met een taal beginnen.
Conclusie: MOET KUNNEN
Met citaat antwoorden
Oud 19th October 2004, 18:45
yannick.staelens's Avatar
yannick.staelens yannick.staelens is offline
Registered User

Kan niet

Dit kan volgens mij niet. In de kleuterklas leren de kinderen eigenlijk nog hun eigen moedertaal, als men daarbovenop nog een 2de taal gaat inbengen is volgens mij de kans groot dat sommige kinderen (niet allemaal) problemen gaan krijgen met hun evolutie in de eigen nederlandse taal.
Oud 21st October 2004, 16:59
EllekeSmits EllekeSmits is offline
Registered User

Moet kunnen!

Ik vind wel dat dit moet kunnen, de kleuters ontwikkelen hun hersenen beter op het gebied van Talen. Zo is het voor hen gemakkelijker om later meerdere talen te leren.

In een lagere school in Beerse krijgen de leerlingen al van het derde leerjaar Frans en vanaf het vijfde krijgen ze de keuze om ook nog Engels bij te volgen.
Uiteindelijk zijn en blijven talen heel belangrijk! Als je op ries gaat, ... je hebt (bijna) altijd een andere taal nodig, dan je moedertaal.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd October 2004, 11:22
Stevie Stevie is offline
Registered User

Moet natuurlijk kunnen! Er is natuurlijk wel een verschil tussen "lagere/hogere schoolfrans" en een uurtje per week "kleuterfrans" via spelletjes, liedjes e.d. Daar gaan die kindjes zeker geen trauma's of 'taalafwijkingen' aan overhouden.

Ons oudste kind (4.5 jaar) kent nu toch ook al "Frère Jacques" (+ de Nederlandse versie) en haar Nederlandse taalkennis is er zeker niet op achteruit gegaan. Ze vindt het echt leuk als we haar al eens occasioneel een woordje aanleren dat past in haar leefwereld en erop wijzen hoe gelijkend sommige woorden zijn. Ze is dan heel fier dat ze al in een andere taal een woordje kan spreken...

Het feit is dat ze op dit moment in hun leven het makkelijkst aanleren - waarom dan ook geen kennismaking met Frans? Kinderen zijn tot meer in staat dan we soms kunnen of willen vermoeden...
Met citaat antwoorden
Oud 23rd October 2004, 16:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Lightbulb

Vandaag (22/10) geplukt uit DS-wetenschap:

BIOLOGIE: Vroeg tweede taal eren doet taalknobbel groeien

HERSENWETENSCHAPPERS in Groot-Brittannië hebben achterhaald waarom mensen die op jonge leeftijd een tweede taal leren, later betere tweetaligen zijn. Het komt volgens hen omdat het vroeg aanleren van een tweede taal een cruciaal taalcentrum in de hersenen klink doet groeien.

Andrea Mechelli en collega-neurologen van het Londense University College scanden de hersenen van 25 vrijwilligers die alleen Engels spraken. 25 Engelstaligen die een tweede taal leerden nog voor ze vijf jaar oud waren en 33 andere Engelse moedertaalsprekers die een tweede taal leerden tussen de leeftijd van tien en vijftien jaar.

De grijze materie in het deel van de hersenen dat bij de taalverwerving is betrokken (voor de kenners: de linker inferieure pariëtale cortex) was dichter geweven bij diegenen die op zeer jonge leeftijd een tweede taal verwierven, vonden de neurologen.

Ze scanden vervolgens de hersenen van 22 Italianen die als tweede taal Engels hadden geleerd en gingen in detail na hoe beslagen ze in die vreemde taal waren geworden. Ook hier bleek de grijze hersenmaterie van de 'taalknobbel' het dichtst geweven bij diegenen met de beste taalkennis.

Hoewel sommige mensen mogelijk zijn 'voorbestemd' om sneller een tweede taal op te pikken doordat ze worden geboren met een dicht geweven taalcentrum, achten de vorsers het toch waarschijnlijker dat het aanleren van de tweede taal voor de aanleg van de extra zenuwknopen in de hersenen zorgt.

Het verslag van hun onderzoek staat in het wetenschappelijk vakblad Nature.

22/10/2004 - ©wap, De Standaard
Oud 23rd October 2004, 17:10
Sara Sara is offline
Sara Bosman

Een tweede taal moet zeker kunnen.

Van "verwarring" of "slechter een taal kennen" zal volgens mij nooit sprake zijn.

Denk maar aan mensen die tweetalig werden opgevoed of kinderen van immigranten, die thuis Italiaans, Spaans, Grieks, Arabisch ... spreken en in de kleuterschool moeiteloos die tweede taal overnemen ...

Een kind leert taal door het te horen en gaat dan langzaam begrijpen wat die, voor hem vreemde, klanken te betekenen hebben.
Misschien leert zo'n kind de verschillende talen pas later van elkaar onderscheiden, dat weet ik niet
(-> iemand een antwoord?), maar echt nadelig kan het nooit zijn, denk ik.

Er is volgens mij wél een verschil tussen "twee talen als moedertaal aangeleerd krijgen" en "een tweede taal leren in de kleuterschool".
Ik persoonlijk, ben meer voorstander van het eerste,
dat wil zeggen dat ik zeker in verschillende talen tegen mijn "babies" zou praten ...

Of een kind er echt belang bij heeft dat hem een notie van een andere taal word aangebracht in de kleuterklas, weet ik niet ... Ik kon ook tot tien tellen in het frans toen ik 5 was, en kende ook die "standaardzinnekes" vanbuiten ... maar écht de taal leren, met z'n regels, woordenschat en uitspraak,
da's toch andere koek ...
Met citaat antwoorden
Oud 29th November 2004, 10:07
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Registered User

Stuur een bericht via MSN naar Jan
Citaat:
Orgineel gepost door A'lies Van Hoof

Als ik aan Walen in het Nederlands de weg vraag dan loop ik zowizo verloren want zeer veel verstaan er geen BAL van,
vraag in het Frans aan een Vlaming de weg en zeer veel mensen zullen je voort helpen of toch trachten frans te praten, een waal die Nederlands WIL praten moet volgens mij nog uitgevonden wortden
Met citaat antwoorden
Oud 29th November 2004, 10:15
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Jan
Als ik aan Walen in het Nederlands de weg vraag dan loop ik zowizo verloren want zeer veel verstaan er geen BAL van,
vraag in het Frans aan een Vlaming de weg en zeer veel mensen zullen je voort helpen of toch trachten frans te praten, een waal die Nederlands WIL praten moet volgens mij nog uitgevonden wortden

Dat zijn vooroordelen, ik heb een deze zomer 4 weken met een aantal Walen samengewerkt, en ze spraken allemaal beter nederlands dan wij frans. Dus ik denk echt dat wij van hun nog wat kunnen leren.
Met citaat antwoorden
Oud 29th November 2004, 16:41
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf

Citaat:
Orgineel gepost door InniasHufkens
Dat zijn vooroordelen, ik heb een deze zomer 4 weken met een aantal Walen samengewerkt, en ze spraken allemaal beter nederlands dan wij frans. Dus ik denk echt dat wij van hun nog wat kunnen leren.

Nog een vooroordeel(?):
Als ik naar een Miss verkiezing kijk, valt het mij ook altijd op dat de Vlaamse meisjes zich beter en vlotter kunnen uitdrukken in het Frans dan de Waalse.
Dus in mijn ogen doen wij Vlamingen toch meer moeite om het Frans goed onder de knie te krijgen.
Oud 29th November 2004, 17:45
Inge Meeuwssen Inge Meeuwssen is offline
Registered User

Ik ben voorstander van Frans in de kleuterklas. Ik wou dat ik het zelf ook al had gekregen. Het zou veel vlotter gaan nu. Het is toch al bewezen dat des te jonger je bent des te beter je een taal kan leren?
Echt verwarrend gaat het niet zijn voor kleuters. Ze staan er zo nog niet bij stil. Ze nemen als het ware alles een beetje over. En het echte bewuste onderscheid tussen de twee talen komt wel wanneer ze er klaar voor zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 29th November 2004, 19:08
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door judithgielens
Nog een vooroordeel(?):
Als ik naar een Miss verkiezing kijk, valt het mij ook altijd op dat de Vlaamse meisjes zich beter en vlotter kunnen uitdrukken in het Frans dan de Waalse.
Dus in mijn ogen doen wij Vlamingen toch meer moeite om het Frans goed onder de knie te krijgen.

Tuurlijk wel, Nederlands is onze moedertaal, tuurlijk dat dat al die fouten die de Franstalige spreken, dat wij die gaan onderscheppen. Wij letten niet zo op de fouten die de Nederlanstalige meisjes in het Frans maken.
Met citaat antwoorden
Oud 29th November 2004, 19:08
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf

Citaat:
Orgineel gepost door Inge Meeuwssen
Het is toch al bewezen dat des te jonger je bent des te beter je een taal kan leren?
Echt verwarrend gaat het niet zijn voor kleuters. Ze staan er zo nog niet bij stil. Ze nemen als het ware alles een beetje over. En het echte bewuste onderscheid tussen de twee talen komt wel wanneer ze er klaar voor zijn.

Wij hebben het vandaag gehad over "een gevoelige periode" waarop je gevoeliger bent om dingen te leren.
Vanuit die gevoelige periode is dit idee ontstaan om al met Frans te beginnen in de kleuterklas.
Als we het dus zouden bezien vanuit de pedagogische hoek: voor omdat je dan in je gevoelige periode zit voor taal
vanuit de didactiek Frans: tegen omdat het te verwarrend wordt.
Oud 30th November 2004, 02:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

In Nederland weten ze het inmiddels al...

Les in het Engels voor steeds meer kleuters

ROTTERDAM - Steeds meer basisscholen geven vanaf de kleuterklas les in het Engels. Het bestuur van de openbare scholen in Rotterdam wil dat invoeren voor de kleuters van al haar 78 scholen.

Circa 130 scholen in Nederland bieden al Engels in de eerste jaren van het basisonderwijs aan. ,,Dit aantal groeit sterk'', weet Anne Maljers van het Europees platform voor het Nederlandse onderwijs. Op sommige scholen krijgen leerlingen van groep 1 al enkele uren per week in het Engels les, op andere scholen in een wat hogere groep. Volgens de wet is Engels pas verplicht vanaf groep 7.

De trend is niet onomstreden. De Stichting Taalverdediging is fel gekant tegen de ontwikkeling. ,,Straks lezen kinderen alleen nog Engelse boeken, wordt de voertaal op de Nederlandse tv Engels en verschijnen kranten in het Engels'', zegt de woordvoerder. De stichting overweegt juridische stappen tegen het bestuur van de Rotterdamse openbare scholen.

Trouw, 30-11-2004
Oud 30th November 2004, 08:49
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Registered User

Stuur een bericht via MSN naar Jan
Thumbs up

Da vind ik nog eens een goed initiatief.

Als ik hier in mijn leefomgeving kijk heb ik veel meer Engels dan Frans nodig dus maak hier van een stukje basisopleiding van de lagere of zelfs kleuterschool. Dit is de kinderen hun leefomgeving, hun favoriete programma is in het? Jawel ENGELS niet in het frans...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:38.