actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2014, 15:15
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
"Hoe noem je een vrouw die een abortus heeft gehad?"

"Hoe noem je een vrouw die een abortus heeft gehad?"

Voor een nieuwe sensibiliseringscampagne zijn Belgische abortuscentra op zoek naar vrouwen die een abortus hebben gehad en op de foto willen. Zo wil men aantonen dat abortus in alle lagen van de bevolking voorkomt. Vijfentwintig jaar na invoering van de abortuswet in ons land, zijn er namelijk nog altijd veel vooroordelen. Dat schrijft De Standaard.

Sinds 3 april 1990 is abortus in ons land toegestaan. De abortuswet kwam er echter na hevige discussies in het parlement. Koning Boudewijn weigerde vervolgens om de abortuswet die door het parlement werd goedgekeurd, te ondertekenen. Met de nodige creativiteit verklaarde de regering de koning "tijdelijk in de onmogelijkheid om te regeren". Vervolgens ondertekende ze zelf de wet en de volgende dag werd Boudewijn weer in zijn koninklijke bevoegdheden hersteld door de Kamer en de Senaat.

"Nu nog altijd veel vooroordelen"

Nu, 25 jaar later, zijn er nog altijd veel vooroordelen over abortus. "Ook vandaag nog zijn er vrouwen en meisjes die er met bijna niemand over durven te spreken", zegt Carine Vrancken, arts en voorzitter van de koepelvereniging van abortuscentra Luna, in De Standaard. "Ten onrechte gaan velen ervan uit dat alleen heel jonge meisjes of onverantwoorde vrouwen tot een zwangerschapsafbreking overgaan."

"Abortus kan iedereen overkomen"

Met een nieuwe sensibiliseringscampagne willen Belgische abortuscentra, naar voorbeeld van de Britse (foto), aantonen dat een abortus iedereen kan overkomen: een moeder, een dochter, een zus of een vriendin. Ze zijn daarvoor op zoek naar vrouwen die ooit een abortus hebben ondergaan en nu op de foto willen. "Hoe meer deelneemsters en hoe meer foto's, hoe duidelijker zal worden dat abortus in alle lagen van de bevolking voorkomt", aldus Vrancken.

Elk jaar 20.000 abortussen in België

Elk jaar ondergaan zo'n 20.000 vrouwen een abortus. Het merendeel is tussen 20 en 40 jaar oud en heeft geen anticonceptie gebruikt of heeft dat op de verkeerde manier gedaan. Jaar na jaar gaan de cijfers een beetje omhoog.

Abortus is ons land mogelijk tijdens de eerste twaalf weken van de zwangerschap. Later kan als er een medische reden is.


Eigen mening
Er komen veel ongewenste zwangerschappen voor, vaak ten nadelen van de kinderen. Ik vind het een dappere keuze van deze vrouwen om te kiezen voor een abortus om zichzelf en het kind een hoop ellende te besparen. Kinderen die geboren worden op een voor de moeder ongepast moment, zullen ook niet de nodige liefde en affectie krijgen. Daarom is het volgens mij gepast om in bepaalde situaties een abortus te ondergaan.
De mensen die vooroordelen hebben ten opzichte van abortus hebben waarschijnlijk nog nooit met deze situatie te maken gehad. Ik denk dat als je in deze situatie terecht komt, je een hele andere houding aanneemt.

Laatst aangepast door Janne.V*rbeeck : 25th September 2014 om 15:30.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2014, 08:54
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik schrok van het feit dat er jaarlijks in België 20 000 abortussen zijn. Ik begrijp in sommige situaties dat men een abortus pleegt en dan denk ik vooral aan een abortus voor een medische reden. Met de technologieën die men vandaag de dag kent kan men al tijdens de zwangerschap ernstige medische problemen opmerken. In sommige situaties denk ik dat het dan inderdaad soms beter is om de zwangerschap te beëindigen en hier heb ik dan ook alle begrip voor. Maar als men ontdekt dat een kindje het syndroom van Down heeft en men breekt dan de zwangerschap af, heb ik hier minder begrip voor. Want zo'n kind kan ook perfect leven, het heeft alleen wat meer zorg nodig van de ouders/familie.

Maar het merendeel van de abortussen is er omdat er geen anticonceptie gebruikt wordt of omdat het verkeerd gebruikt wordt. Iets wat ik heel moeilijk kan begrijpen. Wij leven in een periode waarin er enorm veel anticonceptiemiddelen zijn. Ik begrijp dus niet waarom men deze niet wil gebruiken. Enkele onder deze anticonceptiemiddelen beschermen ons niet enkel tegen ongewenste zwangerschappen, maar ook nog eens tegen Soa's.
Wat ik eigenlijk het ergste vind, is dat er enorm veel koppels zijn die heel erg veel moeite moeten doen om een kind te krijgen en dat sommige andere mensen bij wijze van spreken de ene na de andere abortus plegen, gewoon omdat ze geen anticonceptie willen gebruiken. Hoewel er buiten het plegen van abortus om medische redenen ook nog wel andere redenen zijn die aanvaardbaar zijn. Het probleem is in onze samenleving dat wij veel te veel veralgemenen en daardoor ook die vooroordelen (die ik in sommige gevallen kan verstaan en in andere dan weer niet). We zouden elk geval apart moeten bekijken in plaats van alle vrouwen die een abortus ondergaan over dezelfde kam te scheren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.