|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Bart De Wever: 'Ik verwacht veel van deze regering'
Bart De Wever: 'Ik verwacht veel van deze regering'
‘Ik ben eigenlijk heel tevreden omdat de belastingen gaan dalen', zo reageerde N-VA- voorzitter Bart De Wever, een van de onderhandelaars, voor de camera van de VRT op het kersverse regeerakkoord. ‘We gaan nieuwe belastingen heffen, maar de globale belastingsdruk zal met meer dan gaat 400 miljoen euro dalen.’ ‘Het overheidsbeslag is in dit land alleen nog maar gestegen. De verandering is dat het nu gaat dalen. De begroting zal in 2018 in evenwicht zijn, we gaan uit de schulden geraken zonder de belastingskraan open te draaien. Dat is bij mijn weten nog nooit gebeurd. Het is dan wel de moeite om van andere punten afscheid te nemen', aldus De Wever. ‘Zo’n regering heb ik nog nooit gezien. Drie Vlaamse partijen en één Franstalige partij. Deze coalitie wilde ik', zegt De Wever. ‘Ik verwacht er veel van. Alle maatregelen zijn ook structureel. Eindelijk wordt er hervormd.’ ‘Wij hebben een tax-shift gedaan, er worden nieuwe belastingen geheven. Maar er worden er ook teruggeven. We gaan de mensen die werken belastingskortingen geven. We gaan ook aan de bedrijven belastingskortingen geven. We gaan de indexsprong doen. Dat zijn zeer zware maatregelen, maar we hopen daarmee onze welvaart veilig te stellen.’ ‘Over het grondwetsartikel artikel 195 (de sleutel om alle andere grondwetsartikels te kunnen wijzigen, red) is niet gesproken. We zullen zien of dat nog komt. Maar de komende dagen moet het akkoord nog afgerond worden en we gaan goede afspraken maken over alles.’ Over de verdeling van de postjes zei De Wever nog het volgende: ‘Iedereen wil zijn gewicht nu verzilveren in de regering. Maar dat hebben we nog niet afgeklopt. Eerst moet de inhoud afgerond worden. Dus het zou dom zijn om daar iets over te zeggen.’ ‘Ik vertrek inderdaad naar Sjanghai’, zei hij tot slot. Hij gaat zaterdag voor een week op handelsmissie naar Sjanghai en Singapore. Daarom moesten de onderhandelingen vóór vrijdag worden afgerond. 'Ik moet die missie nog voorbereiden, maar er zijn veel werkuren in een dag.' Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20141007_01308313 Commentaar: Wanneer ik dit artikel lees, lijkt het er dus op dat we binnen 4 jaar eindelijk een begroting in evenwicht zullen hebben. Dit is natuurlijk een belangrijke opdracht, wat veel energie en tijd vergt. Verder ben ik vooral benieuwd waar er extra belastingen op geheven zullen worden en waar er zal worden bespaard, of belastingkorting zal gegeven worden. Gaan we deze veranderingen hard voelen of zal het ene het andere opheffen in verband met de te betalen belastingen? Ook zijn er duidelijk nog veel zaken niet besproken, zoals de verdeling van de posten, dus hopelijk zorgt dit niet voor problemen en zal deze regering succesvol werk afleveren. Laatst aangepast door M*rijne.Vluymans : 7th October 2014 om 21:21. |