actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2014, 14:18
lotte h*nnes lotte h*nnes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 20
Depressie zit niet "gewoon in je hoofd"

Depressie zit niet "gewoon in je hoofd"

Wereldwijd lijden er 350 miljoen mensen aan depressie. Toch is de beleving ervan nooit tweemaal dezelfde. Naast een aantal moeilijk te omschrijven psychologische en emotionele factoren die aan de basis van de ziekte liggen, blijkt depressie nu ook een duidelijke lichamelijke component te hebben. Een depressie zit dan blijkbaar toch niet alleen 'tussen je twee oren'.


Leven zonder substantie
Depressie is een donkere en ondoorgrondelijke toestand van de menselijke geest. Wat de stoornis zo moeilijk meetbaar maakt, is dat ze iedereen op een andere manier lijkt te treffen. Geen twee belevingen van depressie zijn dezelfde. Sommigen geven mee te moeten leven met een constante 'donkere wolk' boven het hoofd. Anderen omschrijven het als 'vastzitten in een lege ruimte'. Dit gebrek aan 'psychische consistentie' maakt het voor mensen niet alleen moeilijk hun ziekte te omschrijven, maar ook voor artsen en psychologen om de stoornis te diagnosticeren.

Depressie zit niet "tussen de twee oren"
Depressie wordt vaak omschreven als een 'algehele staat van droefheid'. De fysieke en emotionele weerslag van de ziekte gaat echter veel verder dan dat. De gevolgen gaan vaak zelfs zo ver dat ze normaal functioneren in de dagelijkse omgang in de weg staan.

In copore sano
Recent onderzoek wijst uit dat de ziekte niet alleen bepaald wordt door psychische factoren, maar dat ook lichamelijke klachten wezenlijk onderdeel van de stoornis uitmaken. De verhouding tussen beide is er, zoals zo vaak, eentje conform die van de kip of het ei. Of de lichamelijke klachten nu voortkomen uit de mentale staat van stress en depressie of dat ze net mee aan de basis liggen van het ontstaan van de ziekte zelf, daar hebben ook wetenschappers het raden naar.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...-je-hoofd.dhtml

Mening: Er zijn alsmaar meer mensen die te maken krijgen met een depressie. Er wordt hen dan verteld dat het tussen hun 2 oren zit maar door dit artikel dus blijkbaar niet. Is dit dan de reden waarom een depressie alsmaar vaker voorkomt? Hopelijk vertellen de dokters vanaf nu niet dat het tussen je oren zit maar dat ze een duidelijke reden moeten aanhalen. En zo kunnen we maar hopen dat het aantal depressies verlaagt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th September 2014, 14:54
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Zelf heb ik (gelukkig) nog niet met een depressie te maken gehad, maar ik denk wel dat dit een "gemakkelijke" oplossing is om niet te hoeven werken. "Ik voel me depressief, het gaat niet, ..." Je kan de dokter wijsmaken wat je wilt en zo thuisblijven van het werk... Het klinkt misschien cru, maar volgens mij is "depressie" nog steeds één van de meest gebruikte "verhalen" om niet te hoeven werken. Net zoals een "burn-out"...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th September 2014, 10:35
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Depressie is een niet te onderschatten ziekte, het is een van de voornaamste oorzaken van zelfmoord. Depressie komt vanuit een neerslachtigheid, een wanhoop waardoor het eigen leven te zwaar wordt om zelf te dragen. Deze levensmoeheid zorgt voor een onmacht om nog te kunnen functioneren, zelf naar oplossingen te kunnen zoeken en ze zelf uit te voeren. De èchte of ingebeelde onmacht leidt tot diepe angsten dat de zieke willoos maakt en naar zelfdoding kan leiden. Kan men met enig verantwoordelijkheidsgevoel zoiets weglachen met de mogelijkheid op zelfdoding?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th September 2014, 20:17
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Zelf heb ik (gelukkig) nog niet met een depressie te maken gehad

Dat blijkt wel uit je commentaar ja.
Ik neem aan dat je de wetenschappelijke literatuur over depressie grondig hebt doorgenomen voor je dit oordeel geveld hebt (dit artikel bijv.)?
Ik ben nog niet zo lang geleden persoonlijk in aanraking geweest met depressie via een erg goede vriend van mij en geloof me, daar was niets 'fake' aan. Die man voelde zich enorm schuldig want hij had toch een toffe vrouw en kinderen en deed zijn job toch graag? Hij is dan ook blijven werken, maar vertelde in gesprekken regelmatig hoe zwaar het was. Nergens meer zin of plezier in hebben, niet meer blij kunnen zijn als je je kinderen ziet enz en niet kunnen zeggen waarom. Schrijnend, echt waar.

Citaat:
Net zoals een "burn-out"...

Zegt de student zonder werkervaring...
Komaan Cedric, als toekomstige leerkracht is het cruciaal om je eerst te informeren voor je zo'n uitspraken doet. Je kan je in de klas niet laten leiden door 'ik denk' en 'volgens mij', daarvoor is je invloed op je leerlingen veel te groot. Ik herinner me eerdere discussies met jou omtrent gelijkaardige onderwerpen waarbij je nogal kort door de bocht gaat en je mening niet staaft met grondige argumenten. Iedereen heeft uiteraard recht op zijn eigen mening, maar als je een voorbeeldfunctie hebt is het mijns inziens (maar wie ben ik...) cruciaal om die mening te funderen met feiten. Het is één ding om een ongenuanceerde mening te hebben, maar het is iets heel anders als je daar mensen echt mee kan kwetsen (denk aan lln met en depressieve ouder).
Mening en 'smaak' is overigens niet hetzelfde in deze context.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th September 2014, 14:08
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Wim, een jaar geleden haalde je nog aan dat je als LKR er geen "persoonlijke ervaringen en dergelijke bij mocht betrekken aangezien je een neutrale houding / voorbeeldfunctie uitoefent." (Denk maar aan de posts betreffende Dutroux, Martin, ...) Maar nu ga jij zelf oordelen over iets omdat een vriend van jou het heeft meegemaakt? Herinner je je nog wat ik vorig jaar aanhaalde? "Het moest maar eens in jouw directe omgeving gebeuren, dan denk je meteen heel anders over de feiten." (Denk maar aan de posts betreffende Dutroux, Martin, ...) Wel, doe jij nu niet exact hetzelfde als hetgeen jij destijds "afzwoer"? Ik denk het wel... Zo kan ik meteen terugkomen op hetgeen ik destijds ook aanhaalde: "Als het erop aankomt is het ieder voor zich. Je kan als LKR je mening nog zo "politiek correct mogelijk" verwoorden, maar als het er écht op aankomt dan laat je die "politieke correctheid" achterwege, punt.

Alsook wat betreft "de student zonder werkervaring". Hoe kan je weten dat ik nog geen werkervaring heb? Je haalt net nog aan dat het als (toekomstig) LKR cruciaal is je eerst te informeren voordat je zulke uitspraken doet. Wel, doe jij hier nu niet weer exact hetzelfde?

No hard feelings Wim, ik apprecieer het ten zeerste dat jij op mij reageert (wat ook je volste recht is), ik leer er enkel uit bij!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st October 2014, 19:17
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Verdorie, had ik hier gisteren een heel epistel getypt, blijkt dat verloren te zijn gereden op de digitale snelweg.
Geen zin om dat opnieuw te typen, maar de kern van de zaak was dat je naar mijn bescheiden mening een ongenuanceerde mening zoals die van jou beter grondig onderbouwt of de waarde ervan daalt met elke getype letter.
Het was iets uitgebreider en minder cru geformuleerd, maar daar komt het wel op neer.
Owja, en ook nog dat ik de woorden die jij in mijn mond legt nooit geschreven heb (zie zoekfunctie), dat politieke correctheid hier hoegenaamd niets mee te maken heeft en dat mijn verwijzing naar jouw gebrek aan werkervaring eerder een boutade was dan een onderbouwing van een of ander argument.
Zo, en laten we nu ruimte laten voor andere meningen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.