|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Infrabel plaatst eerste struikelmatten om spoorlopers te ontmoedigen
In het West-Vlaamse Wevelgem is spoorwegnetbeheerder Infrabel begonnen met het plaatsen van struikelmatten. Het gaat om de eerste matten in Vlaanderen die ervoor moeten zorgen dat mensen niet langer over de sporen lopen.
Infrabel zag de jongste jaren een betreurenswaardige trend opduiken waarbij mensen vaak over de treinsporen lopen, meestal omdat ze gehaast zijn. Ze lopen daarbij het risico gegrepen te worden door een trein. Vorig jaar vielen er op het Belgische spoorwegdomein negen dodelijke slachtoffers omdat ze ongewild aangereden werden door een trein. Dat was een verdrievoudiging in vergelijking met 2012. Bovendien zorgen spoorlopers voor heel wat vertragingen voor de treinreizigers. Infrabel, de NMBS en de spoorwegpolitie startten daarom begin juni een bewustmakingscampagne 'Je leven is een omweg waard'. Een andere maatregel zijn de zogenaamde struikelmatten. Dat zijn rubberen matten die niet toelaten om over te lopen door een diepe reliëfstructuur. In Waver werd eerder dit jaar een testproject gelanceerd met een positieve evaluatie. Het spoorlopen daalde er met 78 procent. Dat project krijgt nu navolging in de gemeente Wevelgem, die de primeur krijgt in Vlaanderen. Techniekers zijn woensdagochtend begonnen met het plaatsen van de matten. In 2015 komen er op een honderdtal plaatsen in België extra struikelmatten. Opinie: Ik denk dat deze matten een heel goed idee zijn. Ik heb al veel mensen onvoorzichtig nog zien overlopen als de slagbomen naar beneden zijn en dat is zeer onverantwoord. Deze oplossing is dus zeker goed. In het artikel spreken ze over rubberen matten, maar op de foto van De Standaard zijn deze er toch iets harder uit. Dat het effectief is, is al bewezen in de gemeente Wevelgem dus ik geloof er wel in. Ik denk dat dit ook goedkoper is dan bruggen over de sporen dus hebben ze hier wel een goede oplossing voor gevonden. Bron: De Standaard, 01/10/2014 , http://www.standaard.be/cnt/dmf20141001_01297919 |