![]() |
|
|
||||
|
||||
Citaat:
Nogmaals: een meerderheid is een meerderheid, hoe ze ook gevormd wordt. Het idee van een democratie is om een zo groot mogelijk deel van de bevolking inspraak te geven en of die inspraak nu komt van 40% kiezers van 2 partijen (waaronder 1 grote) , of 40% kiezers van 3 partijen (3 kleine), maakt toch geen verschil? Tenzij de stemmen van de kiezers van die grote partij om de een of andere reden meer waard zijn natuurlijk, maar dan leef je in een ander land dan ik.
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
Ik kom graag nu met een citaat van MR voorzitter Charles Michel :" "Coalitie van verliezers is een kaakslag voor de kiezers" .. Het nadeel is dat het rijmt !
Nu, het is inderdaad perfect mogelijk om een coalitie van 7-8 partijen te vormen, alleen zal hierbij het volk minder tevreden zijn. 70 % van Vlaanderen wilt een centrum-rechtse Vlaamse en federale regering, Hoeverre zal er dan ook effectief rekening worden gehouden met die Vlamingen, als je hoort dat partijen als FDF en geluiden van MR niets willen weten van de grootste partij van het land. Ik bescherm hierbij ook de N-va niet, zij zijn de schuldigen in waarom de Franstalige partijen geen interesse hebben in het vormen van een federale regering met de N-va. Maar om een citaat boven te halen van Bart De Wever : "Democratie is niet iedereen die op elkaars schouders kruipt om de grootste buiten te houden, dat is geen democratie".
|
|||
|
|||
Citaat:
Dat is zo, Wim. Maar ik vind het raar dat partijen die nog maar net de kiesdrempel halen (bij wijze van spreken) wel in de regering kunnen geraken terwijl de partij met het grootste aantal stemmen verdrongen kan worden... |
|
|||
|
|||
Ja, Cedric het is vreemd, maar ook deze kleine partijen vertegenwoordigen de 'stem van het volk' ook al zijn deze met minder. Ik denk dat de kiesdrempel minder democratisch is dan de coalities aangezien deze mensen hun stem gewoon word weggegooid.
Zelf ben ik eerder voor een federale kieskring en éénlandspartijen. Een mooi voorbeeld dat het werkt zijn Pvda+ en Ptb-Go! (ook al zal het effect van deze partijen zeer klein zijn). Dit enkel om te voorkomen dat de normaal gezien dezelfde partijen een heel andere visie hebben. Het beste voorbeeld is CD&V, dat (centrum)rechts is, en CdH dat centrumlinks is. We kunnen dan niet meer zeggen van ‘de twee grootste partijen moeten samen regeren’, want dit werkt toch niet in dit geval. We zijn nog altijd één groot land, dus waarom die verdeeldheid tussen Vlaanderen en Wallonië maken? We zullen elkaar nodig blijven hebben. Het zou de federale onderhandelingen een stuk makkelijker maken. Er is maar één (groot) nadeel… Wat dan met de Waalse, Vlaamse en Duitstalige regering? |