|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Weer urenlange file door ongeval met vrachtwagens
Er staat een kilometerslange file op de E17 richting Gent door een dubbel ongeval net voor het knooppunt Destelbergen. De rijweg is intussen weer vrijgemaakt, maar het is nog altijd meer dan twee uur aanschuiven.
Rond zeven uur gebeurde er net voor het knooppunt van Destelbergen een aanrijding tussen zes personenwagens. Eén bestuurder raakte lichtgewond, maar er is wel heel wat stoffelijke schade. Vijf van de zes wagens moeten worden getakeld. Daardoor waren een tijdlang twee rijstroken versperd. In de korte file die daardoor veroorzaakt werd, gebeurde er niet veel later een kopstaartaanrijding. Twee vrachtwagens reden er op de rechterrijstrook in op de file. Een van de vrachtwagenchauffeurs raakte ook lichtgewond. Sindsdien is de file alleen maar erger geworden. Intussen is de snelweg weer vrijgemaakt, maar is het nog altijd meer dan twee uur aanschuiven op de E17. Volgens Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum kan je de E17 Waasmunster-Lokeren-Gent dus 'best nog even mijden'. Ook op de gewestwegen richting Gent is het drukker dan anders. Zo is het ook al aanschuiven op de ring rond Lokeren en op de N70. Omrijden via de E34 heeft echter geen zin, want daar worden werkzaamheden uitgevoerd. Ook elders zijn er verkeersproblemen. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140516_01107859 Mening: Ik vind dat vrachtwagens tijdens de spits zich niet in het verkeer mogen mengen. Elke dag horen we weer dat er een ongeval met vrachtwagens veroorzaakt is. Als we deze verplichten (en eventueel beboeten indien ze wel rijden) om niet tijdens de spits te rijden, dan zullen de files beperkter worden. Het risico op aanrijdingen met vrachtwagens kan men zo verminderen. Zo kunnen vrachtwagens hun rij- en rusttijden respecteren en worden de files verminderd. |
#2
|
|||
|
|||
Ik snap de mening van Annelien, en ik denk persoonlijk ook dat het toch vaak de vrachtwagens zijn die tijdens de spits voor ongevallen zorgen. Natuurlijk kunnen ook auto's voor ongevallen en de daarop volgende 'lange files' zorgen, maar auto's zijn in het algemeen sneller weg te takelen. Indien er een vrachtwagen gekanteld is dan is het al een hele opgave om deze recht te trekken en te verslepen.
Ik denk echter dat het niet helemaal realistisch is om alle vrachtwagens tijdens de dagelijkse spits aan de kant te houden. Wel denk ik dat er zeker maatregelen genomen kunnen worden voor tijdens de spits. Zo zou men bijvoorbeeld wel een deel van de vrachtwagens aan de kant kunnen houden tijdens bepaalde uren. Of aparte regelingen treffen met het internationale vervoer zodat zij de lokale spitsuren vermijden. (mogelijk wordt dit al gedaan, dat weet ik niet).
__________________
They got money for war, but they can't feed the poor -Tupac |