|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Geen maaltijden op bepaalde vluchten door stakingsactie
Bij cateringbedrijf Gate Gourmet, dat vliegtuigmaaltijden produceert en verdeelt, is maandagochtend een spontane staking uitgebroken. Dat werd vernomen van vakbondsafgevaardigde Bert Verhoogen (ABVV).
Het personeel van Gate Gourmet, dat wordt overgenomen door LSG Sky Chefs, is onzeker over de toekomst, zegt Verhoogen. De overname gaat volgens hem gepaard met "iets minder gunstige loonsvoorwaarden en meer arbeidsflexibiliteit". Bovendien zijn er geruchten over een mogelijke herstructurering bij LSG, voegt de vakbondsman nog toe. Verslechterd klimaat Verhoogen spreekt ook van een verslechterd klimaat de voorbije weken. Zo zou de directie een vergadering met de vakbonden "vergeten" zijn, en worden er voorbereidingen getroffen om cateringactiviteiten naar LSG over te brengen, nog voor er akkoorden zijn afgesloten. LSG Sky Chefs, onderdeel van de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa, maakte eind vorig jaar bekend dat het de aandelen overnam van Gate Gourmet. Dat zou dan worden geïntegreerd in LSG Sky Chefs. Bij Gate Gourmet, gevestigd op Brussels Airport, werken 240 mensen. Ze bereiden maaltijden voor maatschappijen als Qatar Airways, Ryanair, Thomas Cook en Jetairfly. Eten kopen op de luchthaven Volgens Baptiste van Outryve, woordvoerder van Thomas Cook, gaan de vluchten van de touroperator gewoon door, al moet rekening gehouden worden met enkele minuten vertraging. Een eerste, vroeg vliegtuig kon nog vertrekken met drank aan boord en zou op de bestemming bevoorraad worden voor de terugvlucht. "Passagiers van latere vluchten krijgen vouchers waarmee ze zelf iets kunnen kopen in de luchthaven", zegt Van Outryve. De langeafstandsvluchten van Thomas Cook vliegen via Frankfurt, doen daar beroep op een cateraar en ondervinden dus geen hinder. Touroperator Jetair daarentegen moest drie langeafstandsvluchten naar de Canarische eilanden anderhalf uur uitstellen. "De passagiers kregen een waardebon om iets te eten te kopen in de luchthaven", zei woordvoerder Hans Vanhaelemeesch. "Ook krijgen ze hun maaltijd terugbetaald. De catering voor de terugvlucht gebeurt op de Canarische eilanden zelf." Oplossing voor langeafstandsvluchten Voor andere langeafstandsvluchten rekent Jetairfly op een oplossing met een andere cateraar. De korteafstandsvluchten die al konden vertrekken, hadden enkel drank aan boord. Passagiers krijgen hun maaltijd terugbetaald. Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1538806/geen-maaltijden-op-bepaalde-vluchten-door-stakingsactie.aspx Mening: Ik vind het logisch dat mensen hun maaltijd terugbetaald krijgen. Wanneer je een reis boekt, boek je een vliegtuigticket met eten (normaal) inbegrepen. Het is niet zo, dat je nu op de luchthaven aankomt en ineens eten moet kopen. ik vind het niet meer dan normaal, dat ze deze 'onkosten' terugbetalen. Vaak gaan mensen staken en houden soms geen rekening met de betrekkende personen. Ik vind de keuze vanzelfsprekend om te gaan staken, want zo trekken ze de aandacht van diegene die ze moeten bereiken. Denken de mensen dan ook aan de betrokkende personen? Het is vaak, dat de andere mensen meer betrokken geraken dan de personen die ze willen bereiken. De personen die ze willen bereiken, zullen de stakers ook bereiken, maar gaan deze zoveel hinder ondervinden als de andere mensen (bv. nu de reizigers). Het is altijd zo, dat wanneer mensen gaan staken, ze nog meer problemen veroorzaken zoals ze nu kosten gaan moeten maken om alle reizigers hun maaltijden terug te betalen. De maaltijden in een vliegtuig zijn niet denderend maar wel lekker. Het bedrag dat mensen nu gaan betalen op het vliegveld zal uiteindelijk duur uitkomen vermits alles er duur is. Is staken altijd een oplossing?
__________________
Life is Just a Game |