actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th February 2014, 07:43
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Ook Schotland krijgt homohuwelijk

In Schotland kunnen homostellen dit jaar nog in het huwelijk treden. Het Schotse parlement stemde gisteren met grote meerderheid in met de wet die het huwelijk tussen partners van gelijk geslacht mogelijk maakt.

De Schotse regering reageerde verheugd en liet weten dat het de juiste beslissing is. "Het huwelijk draait om liefde, en dat is altijd de kern van deze kwestie geweest", aldus de Schotse minister van Volksgezondheid Alex Neil.

Het eerste homohuwelijk in Schotland kan in de herfst een feit zijn, meldde de BBC. De twee belangrijkste kerken in Schotland blijven tegen. Ze betitelden de plannen eerder als "een gevaarlijk sociaal experiment".

Het Britse parlement nam vorig jaar al een wet aan die het homohuwelijk mogelijk maakt in Engeland en Wales. Vanaf 29 maart kunnen homo's en lesbiennes daar trouwen.

Bron: De Morgen 5/02/2014
(http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...ohuwelijk.dhtml)

Mening:
Ik vind het een goede beslissing om het homohuwelijk te legaliseren in Schotland. In het artikel wordt het reeds aangehaald dat het huwelijk draait rond liefde en niet rond geslacht.
Ik vind het jammer dat de twee belangrijkste kerken in Schotland de plannen, om het homohuwelijk te legaliseren, betitelden als "een gevaarlijk sociaal experiment".
Iedereen moet zichzelf kunnen zijn. Iedereen moet in het huwelijk kunnen treden met een partner naar keuze. Iedereen moet de zelfde kansen krijgen (trouwen).
Het homohuwelijk is een mijlpaal voor de gelijkheid van homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders in Schotland. Schotland is het 17e land ter wereld dat het homohuwelijk legaliseert.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2014, 21:54
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Het is enorm vreugdevol nieuws om te horen dat ook holebikoppels in Schotland vanaf nu mogen trouwen. Schotland is nogal traditioneel op sommige vlakken dus ik ben blij dat ze zich hier tegen verzetten. Het is inderdaad jammer dat de twee belangrijkste kerken zich blijven verzetten tegen het homohuwelijk. Maar het belangrijkste is de wet er gekomen is, dit is een enorme vooruitgang. De kerken zullen uiteindelijk ook wel volgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2014, 07:24
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Ik vraag me af wat deze kerken bedoelen met een 'sociaal gevaarlijk experiment'? Zulke uitspraken neigen naar het extremisme en geven een slechte boodschap aan mensen die de 'liefde' prediken. Het is eigenlijk grappig dat een minister van volksgezondheid hier duiding over moet geven.
Liefde (en dus ook holebi-liefde) is tijdloos, een kerk die tijdloos wil zijn moet met zijn tijd mee.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2014, 10:55
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Het is enorm positief om een artikel zoals deze te lezen. Ik denk dat deze mening voor iedereen kan gelden. Toch zijn er nog bepaalde landen die achterstaan. Mensen die van elkaar houden, moet je toch niet verbieden en/of tegenhouden? Als je elkaar graag ziet, dan mag je met elkaar trouwen vind ik. Als je nu homo, lesbisch, ... bent. Dit maakt allemaal niet uit, we zijn allemaal dezelfde personen en God heeft ons allemaal geschapen. Dit als kerkelijk zicht. Want ik snap niet waarom bepaalde kerken moeilijk moeten doen en dit tegenwerken. Wij zijn toch allemaal hetzelfde en God heeft ons allemaal geschapen. Het homohuwelijk zien als een gevaarlijk experiment, vind ik nogal grof gezegd. Ten eerste snap ik niet wat kerken hiermee bedoelen en ten tweede snap ik niet dat je zoiets kan zeggen. Als mensen van elkaar houden, dan ga het toch nooit om een experiment. Verder vind ik dat er nog steeds meer landen moeten volgen. Als we een voorbeeld aan elkaar kunnen nemen, kunnen we steeds meer groeien en opener zijn.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2014, 11:12
V*lerie.Megyeri V*lerie.Megyeri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
Ook Schotland krijgt homohuwelijk

Knap om te zien dat steeds meer landen het homohuwelijk toe laten. Ik denk dat we ondertussen de eeuwenlange "zever" over hoe dit niet kan en hoe men zal "branden in de hel", al wel voorbij zijn. Voor de homoseksuele koppels zal het wel een verademing zijn om de liefde voor hun partners te kunnen uiten. Zoals het artikel al vermelde: het huwelijk draait om liefde. Jammer dat de twee belangrijkste kerken van schotland hier niet mee akkoord zijn. Anderzijds hadden we dit wel kunnen verwachten van het christendom.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.