actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th December 2013, 12:13
Wannes.Daems Wannes.Daems is offline
Registered User

Miljoenen hectare te vervuild voor graan in China

Miljoenen hectare te vervuild voor graan in China

Ongeveer 3,3 miljoen hectare van de landbouwgrond in China is te vervuild om er koren en andere gewassen op te laten groeien. Dat heeft onderminister Wang Shiyuan van Landbouw en Natuurlijke Hulpbronnen vandaag gezegd. De snelle groei van het aantal bedrijven en de verstedelijking hebben geleid tot de vervuiling van een gebied zo groot als België.

Zo ontdekten inspecteurs dit jaar in de stad Guangzhou een veel te hoge hoeveelheid cadmium in rijst die was geteeld in Henan, een provincie waar veel metaalbedrijven staan. Veel chemische fabrieken, metaalbedrijven en andere vervuilende bedrijven staan dicht bij landbouwgrond.

Wang zei dat de regering in Peking tientallen miljarden yuan per jaar wil uittrekken voor projecten om vervuild land voor landbouw geschikt te maken en de verontreiniging van ondergrondse watervoorraden tegen te gaan.

De voedselvoorziening en de -veiligheid behoren tot de belangrijkste problemen waaraan de Chinese regering het hoofd moet bieden. Peking wil zeker 120 miljoen hectare land voor de landbouw reserveren. De sanering van vervuilde grond maakt deel uit van dat beleid. Onderzoekers van de staat hebben gezegd dat mogelijk 70 procent van het landbouwareaal niet schoon is.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-in-China.dhtml

Verantwoording: China staat bekend voor zijn industrialisering en massaproductie. Dit heeft blijkbaar wel ernstige gevolgen voor het milieu. Een enorm groot gebied landbouwgrond (even groot als België) is vervuild. Landbouw is en blijft belangrijk in een goede samenleving. Ik vind het dan ook zeer goed dat China maatregelen wil treffen om de verontreiniging van de landbouwgrond tegen te gaan.
Met citaat antwoorden
Oud 30th December 2013, 23:09
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Landbouw in China

Mijn mening sluit aan bij de mening van Wannes. Velen zagen dit al aankomen. China is één van de belangrijkste wereldproducenten van voedsel. Ook de Chinese industrie wordt steeds belangrijker. Landbouw en industrie werken elkaar tegen. Industrie heeft zo'n vervuilend effect op het milieu dat landbouw op sommige plaatsen onmogelijk wordt. Dit wordt ook aangetoond in het artikel. Het is zeker een goed punt dat China werk wil maken van een beleid om de landbouwgronden te redden. China telt enorm veel inwoners die afhankelijk zijn van de plaatselijke landbouw. Export van deze producten is ook belangrijk om geld in het laatje te brengen. Ik denk dat China er goed aan zou doen om een deel van het land uitzonderlijk te gebruiken voor landbouw en een ander deel van het land voor industrie. Als dit gerealiseerd zou kunnen worden is de kans kleiner dat industrie en landbouw elkaar beďnvloeden.
Ik geloof dat China hier een goede oplossing voor zal vinden. Dit land heeft in het verleden al bewezen dat het goed kan omgaan met moeilijke situaties.
Met citaat antwoorden
Oud 31st December 2013, 14:30
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User

Wie staat er nu nog te kijken van de vervuiling in China? China is na de Afrikaanse landen de grootste vervuiler van de wereld. Niet alleen landbouwgrond maar ook de rivieren en de luchtkwaliteit in China zijn ronduit schandalig te noemen. De regering doet hier te weinig voor en te laat. Er is pas een klimaat top geweest waar de 'Groten der Aarde' een keertje hun zegje konden doen.... Maar wat was het resultaat? Juist ja, een sisser van formaat. Men heeft China op zijn vervuilings probleem gewezen maar men dwingt geen concrete maatregelen af en laat China gewoon verder doen. Al die vervuiling vindt ook zijn weg naar ons uiteindelijk. Men zou gelijke maatregelen moeten hebben in ieder land en de regelgeving moet ook overal gelijk zijn. Dan pas kan men vervuiling globaal aanpakken. En dat zou een goede zaak zijn voor ons en de generatie's na ons.
Met citaat antwoorden
Oud 31st December 2013, 14:37
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User

De Afrikaanse landen zijn niet de grootste vervuilers van de wereld. In de top 5 komen vooral Aziatische landen (China, India en Japan (die zijn al veel vervuiling gewoon)) en Wester landen (Verenigde Staten en Australië).

Natuurlijk is de ecologie een belangrijk thema voor de volgende generaties en ik begrijp niet dat landen als China niet beter hun best doen voor de aarde te beschermen van zichzelf. Wie het schoentje past, trekke het aan. Uiteindelijk is de grootste verantwoordelijke voor dit probleem nog altijd China.
Met citaat antwoorden
Oud 2nd January 2014, 21:36
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User

Afrikaanse landen bij de grootste vervuilers ter wereld? Daar moet ik dan toch een studie of een onderzoek van voorgeschoteld krijgen. Je maakt mij niet wijs dat er 1 Afrikaans land zo vervuilend is als de Verenigde Staten, België, India, etc. (in verhouding tot het aantal inwoners, de landoppervlakte etc. weliswaar).
Voor China ben ik blij dat hun ogen eindelijk open beginnen gaan, hoewel het al veel te laat is. Het land wil economisch voor niemand onderdoen maar gooit daarmee al zijn eigen ruiten in. Ik zie het land zijn status als economische grootmacht nog wel verliezen dankzij massale sterfte van de bevolking, de vervuiling van het hele land, de water toevoer, het voedsel. In China heeft men nooit goed beseft dat je rekening moet houden met die basis als je een economische grootmacht op lange termijn wil zijn lijkt mij.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:32.