|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Excuses van Marks & Spencer voor moslima die weigert alcohol te verkopen
Excuses van Marks & Spencer voor moslima die weigert alcohol te verkopen
De Britse warenhuisketen Marks & Spencer heeft zich verontschuldigd voor een islamitische werkneemster die weigerde een fles champagne af te rekenen voor een klant. Volgens een M&S-woorvoerster had de winkel de dame eigenlijk in een 'gepaste' rol moeten zetten. In het Verenigd Koninkrijk is heel wat heisa ontstaan na een verhaal in The Telegraph over een Londense medewerkster van M&S, een moslima, die een klant weigerde te bedienen omdat die een fles champagne wilde kopen. "Ik had één fles champagne en de dame, die een hoofddoek droeg, verontschuldigde zich heel hard maar zei dat ze me niet kon helpen", klonk het in de krant. "Ze zei me te wachten tot een andere winkelbediende beschikbaar was. Ik stond perplex. Dat ben ik nog nooit tegengekomen." Alcohol drinken is verboden volgens de Koran. Sommige moslims vermijden ook contact met alles wat met alcohol te maken heeft. Inclusief Een woordvoerster van M&S heeft zich nu verontschuldigd voor het voorval. Het bedrijf slaat zelfs mea culpa. "We betreuren het dat we in dit geval onze eigen interne richtlijnen niet gevolgd hebben." Ze verwijst naar het feit dat M&S "heel inclusief is over de religie of het geloof" van hun medewerkers. "Wanneer we een werknemer hebben wiens religieuze overtuiging hem of haar beperkt in het aanpakken van bepaalde voedingsmiddelen of drank werken we nauw samen met de andere personeelsleden om die persoon in een gepaste rol te plaatsen, zoals in de kledijafdeling of de bakkerij." Verschillen Het voorval legt ook de grote verschillen tussen de Britse warenhuizen bloot. Zo meldt Sainsbury's dat er geen reden is waarom personeel dat geen alcohol drinkt of geen varkensvlees eet, die producten niet kan vasthouden of aanraken. Bij Tesco, Morrisson en Asda zien ze niet in waarom iemand die bepaalde producten weigert aan te raken een rol aan de kassa zou krijgen. Dat de kwestie de gemoederen verhit in het Verenigd Koninkrijk, mag duidelijk zijn. Ook op Twitter wordt de discussie volop gevoerd. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...-verkopen.dhtml Verantwoording: Dit vind ik persoonlijk een vrij absurde gebeurtenis. Ik snap dat de moslima volgens de koran niet in contact mag komen met alcohol. Daar heb ik zeker niets op tegen want dat is een regel volgens hun geloofsovertuiging. Wat ik dan niet snap is het feit dat de moslima werkt in een winkel waar wel degelijk alcohol wordt verkocht. Ze is dan toch eigenlijk hypocriet, want in die winkel kom je 100% ooit in aanraking met alcohol, al zeker als je achter de kassa staat. De winkelketen op zich treft volgens mij weinig schuld. Zij wisten misschien niet dat de moslima zo extreem gelovig was. Hopelijk zullen ze hier bij de toekomstige sollicitaties wel rekening mee houden. |
|
|||
|
|||
Ik vind het verbazend dat de winkelketen rekening houdt met gelovigen die omwille van hun overtuiging niet in aanraking mogen komen met bepaalde zaken (nota: volgens mij vindt het niet in aanraking mogen komen met alcohol geen grond in de Koran, maar soit). Ik vind het een mooi gebaar van verdraagzaamheid en solidariteit t.o.v. geloofsovertuigingen van mensen. Een teken van goede wil, wat niet overal meer zo makkelijk te vinden is. Al moeten we opletten niet te overdrijven. Rekening houden met en solidariteit is goed en zeker en vast toe te juichen, maar we moeten ons ook niet in allerlei onmogelijke bochten wringen om bepaalde zaken mogelijk te maken. Maar toch ... een mooi gebaar!
|
|
||||
|
||||
Ik ben het zowel eens met Joost als Wannes. Het is inderdaad een mooi gebaar als er rekening gehouden wordt met iemands geloofsovertuiging. Dat getuigt eveneens van respect. Anderzijds is deze situatie in mijn ogen vrij absurd. Ik vind het dan ook raar dat de vrouw in een winkel gaat werken waar er alcohol verkocht wordt. Uiteraard is zij vrij om te kiezen waar ze wil werken, maar ik denk dat daar ook rechten en plichten aan verbonden zijn. In mijn ogen hoorde zij dan ook de rol van kassierster op zich te nemen. Ik ga akkoord met het feit dat het aanraken van alcohol niet hetzelfde is als het drinken. Zoals Joost ook zei, moeten we niet overdrijven in onze solidariteit. Het is toch niet de bedoeling dat de vrouw elke keer weigert de klanten te bedienen wanneer zij alcohol willen kopen en dat er dan iemand anders moet overnemen?