![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Britse pers weldra gecensureerd?
Media die informatie van klokkenluider Snowden blijven publiceren, brengen de nationale veiligheid in gevaar. Dat zegt de Brits premier David Cameron, en hij dreigt met maatregelen als de pers niet ‘sociaal verantwoordelijk’ handelt.
De Britse premier heeft de pers in zijn land opgeroepen ‘sociale verantwoordelijk’ te berichten over spionage. Zoniet zullen er wellicht gerechtelijke stappen en zogenaamde ‘D-notices’ volgen: een officieel verzoek om in naam van ‘s lands veiligheid ergens niet over te berichten. Censuur, dus. Cameron waarschuwde voor de gevaren van berichtgeving over lekken, en zei te willen praten over die gevaren met de pers. ‘Er is persvrijheid, en de pers mag niet gecensureerd worden, maar als de media zich niet verantwoordelijk gedragen, kan de overheid niet anders dan optreden.’ Harde schijven In juli werden bij de krant The Guardian, onder druk van de Britse overheid, al twee harde schijven vernietigd met informatie van klokkenluider Edward Snowden. ‘Maar men blijft informatie publiceren die schadelijk is’, merkt Cameron nu op. Ook zijn collega-parlementslid Julian Smith verklaarde in The Sun maandag dat berichtgeving over de spionage-activiteiten van de Amerikaanse inlichtingendienst NSA het parlementaire werk bemoeilijkt. Cameron krijgt alvast de steun van zijn collega Ed Miliband, die zegt ‘het harde werk van onze inlichtingendiensten’ te steunen. ‘Het is van vitaal belang, het houdt ons veilig en hoort per definitie onopgemerkt te verlopen.’ De Spaanse regering was maandag de jongste in het aanzwellende rijtje landen dat zijn ongenoegen lieten blijken over wat door Snowden in gang werd gezet. Eerder raakte bekend dat de Duitse bondskanselier Angela Merkel al sinds 2002 afgeluisterd zou worden door de NSA. Bron: http://www.standaard.be Datum: 29/10/13 http://www.standaard.be/cnt/dmf20131029_00814838 Mensen als Snowden verdienen een standbeeld, omdat zij de teloorgang van de democratie aantonen. De persvrijheid is evenals vijheid van meningsuiting, een van de steunpilaren van de democratie. Als de pers bepaalde zaken niet meer mag aanklagen of naar buiten brengen is dit regelrechte censuur en kenmerkend voor een dictatoriale politiestaat. De nationale veiligheid hoort hierbij als voorwendsel gebruikt om bepaalde informatie te blokeren of te laten verdwijnen naarmate dit een klein clubje machthebbers al dan niet goed uitkomt. De houding van Cameron verklaart ook waarom er meer videocamera’s in Groot-Brittannië hangen dan dat er inwoners zijn. De Engelse staat is dus verworden tot een modern stasi- regime. Ik snap niet dat hier geen reactie op komt? Iedereen zou hiervoor op straat moeten komen? ![]() |
|
|||
|
|||
Ik vind het erg dat de pers de mond wordt gesnoerd maar eerlijk gezegd begrijp ik het in dit geval wel. Ik heb evenveel problemen met mensen als Snowden die hun vertrouenspositie schenden, als met regeringen die de pers over bepaalde zaken het zwijgen op wil leggen, Iedereen weet dat er geheime diensten zijn, stoort mij totaal niet, ik doe niets wat zij niet mogen en ben blij als zij ons kunnen beschermen. Is het dan echt nodig om al deze info te lekken? Moet de media dit dan ook allemaal gebruiken? Het is niet omdat je bepaalde info hebt dat je ze ook moet gebruiken, soms moet je hier eerst eens over nadenken. Is wat ik doe wel nodig/verstandig?
|