actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2013, 11:58
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Question ‘Gebuisd in het middelbaar? Ga over en doe het vak opnieuw’

Wie in het middelbaar zakt, kan toch overgaan en een of meerdere vakken opnieuw doen. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) wil de mogelijkheid van deze zogeheten ‘flexibele leerweg’ beter bekendmaken om zo het vroegtijdig schoolverlaten terug te dringen. Dat schrijft De Tijd.
Meer dan 10 procent van de jongeren stapt uit het onderwijs zonder diploma. De Vlaamse overheid, de onderwijskoepels en de sociale partners zetten de aanval in op dat vroegtijdige schoolverlaten. Ze hebben een actieplan uitgewerkt om tegen 2020 het aantal schoolverlaters terug te dringen tot 4,3 procent.

Een actie die opvalt, is de uitbouw van de ‘flexibele leerweg’. In het hoger onderwijs is een onvoldoende niet langer synoniem voor een jaar overdoen. De student kan zelfs met onvoldoendes het volgende jaar aanvangen en parallel de examens opnieuw afleggen.

Klassenraad

Zo’n flexibele leerweg is ook mogelijk in het middelbaar onderwijs, maar is weinig bekend. Het schoolbestuur kan aan de klassenraad de toelating geven leerlingen met onvoldoendes toch te laten overgaan met de bedoeling in het volgende leerjaar de tekorten weg te werken. De leerling verliest daardoor niet per definitie een jaar. Het systeem geldt wel enkel voor het eerste jaar van een graad. Het gaat dus om de overgang van het eerste naar het tweede middelbaar, van het derde naar het vierde en van het vijfde naar het zesde middelbaar.

C-attest

De versterking van de flexibele leerweg komt tegemoet aan een vraag van de sociale partners, die in hun advies over de hervorming van het secundair onderwijs ervoor pleiten het C-attest (het jaar overdoen) te vervangen door een A-attest (overgaan) met remediëring.

De Vlaamse overheid wil de flexibele leerweg versterken door het bestaan ervan beter bekend te maken en het verspreiden van praktijkvoorbeelden. Het is wel niet zo dat elke leerling die een onvoldoende heeft, een beroep kan doen op de maatregel. De flexibele leerweg is een bevoegdheid van de klassenraad wanneer de beslissing om een B- of C- attest toe te kennen ‘te ingrijpend is voor een individuele leerling’.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening: Ik heb heel sterk mijn twijfels bij deze nieuwe methode! Volgens mij is het erg moeilijk om te kunnen beslissen welke leerlingen in aanmerking komen voor deze remediëring. Dit zal er misschien voor gaan zorgen dat de leerlingen die een normaal traject aankunnen, minder gemotiveerd zullen zijn om zich volledig in te zetten voor een bepaald vak. Ze zouden namelijk het vak gewoon mee door kunnen nemen. Als je dan weet dat het vijfde middelbaar toch wel aanzienlijk moeilijker is dan het zesde, zullen ze voor zichzelf de lat lager leggen en dan in het zesde middelbaar dat vak meenemen. Als ze in het middelbaar al problemen hebben om gemotiveerd voor school te werken, zal dat er niet op verbeteren als ze voortstuderen. Een andere vraag die ik me stel is of dit voor alle vakken is of enkel voor de bijvakken? ik vind het maar een vage omschrijving, want is dit enkel voor een BSO of kan iedereen hier aanspraak op maken? Ik vind het natuurlijk wel goed dat ze het aantal schoolverlaters zonder diploma willen verminderen, maar is dit wel de manier? Misschien moet men eerst eens concrete richtlijnen voor dit nieuwe plan opstellen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2013, 20:14
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
‘Gebuisd in het middelbaar? Ga over en doe het vak opnieuw’

Ik ben het helemaal eens met Heleen. Ik stel me ook nog zoveel vragen bij dit artikel. In theorie klinken zo'n maatregelen heel mooi, maar eens ze in de praktijk gaan, is het vaak wat anders. Als iemand een onvoldoende haalt voor een vak en dit het volgende jaar opnieuw moet doen, is de kans toch groot dat ze voor de andere vakken minder kunnen werken. Dit kan bijgevolg leiden tot lagere punten voor andere vakken. Aangezien er dat jaar heel wat zal gewerkt moeten worden aan het vak waarvoor iemand niet voldoet.
Ik denk dat het ook weer heel wat extra meer werk met zich meebrengt voor de leerkrachten. Ik wil alle leerlingen zo goed mogelijk helpen en doen wat ik kan doen, maar het moet ook nog haalbaar zijn. Vaak hoor ik leerkrachten zeggen dat ze nu al zoveel werk hebben om alle leerlingen er zo goed mogelijk bij te betrekken en ik denk dat dat met deze maatregel niet zal verbeteren.
Ik vind het zeer goed dat ze iets willen doen aan het hoge aantal schoolverlaters, maar er moet nog wel een bepaald niveau behaald worden en soms is het gewoon nodig dat leerlingen eens een jaartje overdoen.
Ik denk dat er andere en meer nuttige maatregelen kunnen genomen worden dan die nu is voorgesteld!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th October 2013, 21:39
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
‘Gebuisd in het middelbaar? Ga over en doe het vak opnieuw’

Dit is volgens mij echt geen oplossing om het hoge aantal schoolverlaters te verminderen , want zoals al eerder gezegd gaat dit er alleen maar voor zorgen dat leerlingen minder gemotiveerd gaan zijn om hun best nog te doen.
Bovendien kan deze maatregel toch ook niet van toepassing zijn voor eender welk vak of wel? Wie gaat dit beslissen? Ik kan me voorstellen dat geen enkele leerkracht dit zal toelaten voor zijn/haar vak. Dit zal alleen maar zorgen voor meer discussie tijdens de klassenraad.
Meneer Smet wil de kwaliteit van het onderwijs verbeteren maar gaat dit er niet juist voor zorgen dat de kwaliteit van het onderwijs en de kwaliteit van de leerlingen achteruit gaan? Want leerlingen gaan volgens mij minder gemotiveerd zijn om hard te werken voor een vak dat ze echt moeilijk vinden want ze kunnen het toch gewoon meenemen naar het volgende jaar. Maar ook voor de leerkrachten is dit niet evident, het is weeral iets nieuws, dus leerkrachten hebben hiermee nog helemaal geen ervaring en dat zorgt voor extra stress en leerkrachten met stress is dan ook weer niet goed voor de sfeer tussen leerlingen en leerkrachten en leekrachten onderling.
Conclusie: Gebuisd in het middelbaar? Betekent herexamen voor de leerling. Dit is eenduidig voor iedereen en het werkt goed. Dus waarom veranderen?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th October 2013, 00:03
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik vind het een zeer vreemd voorstel en stel mij hier dan ook heel wat vragen bij. Eerst en vooral vraag ik mij af of er effectief wel minder leerlingen zullen zijn die vroegtijdig het schoolleven zullen verlaten. Ik kan dit mij ergens wel voorstellen aangezien het erg 'deprimerend' is om van richting te moeten veranderen of je jaar opnieuw te moeten doen. Dit kan zeer ontmoedigend zijn en kan lijden tot jongeren die schoolmoe zijn. Aan de andere kant zal dit toch ook heel wat 'nonchalante' jongeren teweegbrengen. Als je bijvoorbeeld een examen echt niet ziet zitten doordat je tijdens de lessen te weinig opgelet hebt en bepaalde leerstof niet begrijpt, zullen er volgens mij heel wat jongeren zijn die hun voeten eraan gaan vegen en met de gedachte zitten dat ze, ondanks een buis op het examen, toch gewoon kunnen overgaan naar het volgende jaar. Ik denk echt dat dit een averechts effect gaat creëren.
Ook stel ik mij de vraag of dit allemaal wel georganiseerd kan worden? Stel dat een leerling niet geslaagd is voor wiskunde en toch naar het volgende jaar mag overschakelen. Krijgt hij dan gewoon de wiskunde die de anderen zullen krijgen? Deze wiskunde is toch verder gebouwd op die van het vorige jaar?
Het lijkt mij dus praktisch gewoon niet haalbaar en ik ben er nogal van overtuigd dat de leerlingen veel nonchalanter zullen zijn. Het is dus zeker en vast nodig om hier nog eens heel goed over na te denken en de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.