|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Brazilië is één van de grootste klimaatvervuilers
Brazilië is één van de grootste klimaatvervuilers
De laatste vijf jaar is Brazilië gaan behoren tot de groep van grootste klimaatvervuilers ter wereld. De ontbossing is verminderd, maar in tien jaar tijd is het aantal auto's er verdubbeld. Het aantal wagens in Brazilië is gegroeid van 24,5 miljoen in 2001 naar 50,2 miljoen in 2012. Dat blijkt uit een rapport van het Brazilliaans Observatorium van de Grootsteden, dat gisteren is gepubliceerd. Dat is een verdubbeling. Bij motorfietsen is de groei nog forser: van 4,5 miljoen naar 19,9 miljoen. In dezelfde periode groeide de bevolking met net geen twaalf procent. Belastingvrijstelling op auto's De klimaatvervuiling in Brazilië heeft stilaan de kenmerken van die in rijke landen, zegt José Marengo, één van de auteurs van het VN-klimaatrapport dat op 30 september gepubliceerd werd. Dat komt deels doordat industrie en consumptie fors groeien. De belastingvrijstelling op auto's en motorfietsen heeft een positieve impact gehad op de economische groei. Maar tegelijk groeide het wagenpark spectaculair aan. "Dat is zorgwekkend want het is waar we bij de ontwikkelde landen altijd kritiek op hebben", zegt Marengo, die in het Nationaal Instituut voor Ruimteonderzoek het Centrum voor Aardsysteemwetenschap leidt. Minder ontbossing De groei van het wagenpark staat in contrast tot de afremming van de ontbossing in Brazilië, iets waarover de overheid zich vaak op de borst klopt. Eind vorige maand meldde onderminister van Onderzoek Carlos Nobre dat het land van 2005 tot 2010 zijn uitstoot van broeikasgassen met 38,4 procent heeft kunnen verminderen, dankzij de terugval van de ontbossing in het Amazonewoud. Tot 2009 was de ontbossing verantwoordelijk voor 60 procent van de klimaatvervuiling in Brazilië. De verbranding van fossiele brandstoffen kwam op de tweede plaats. Nu duiken nieuwe problemen op. "Als we een uitgebreid, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer hadden, dan zouden de mensen hun auto thuis laten", zegt Marengo. "Maar op bepaalde uren is reizen met de metro in São Paulo of in Rio de Janeiro een echte vernedering." Sergio Leitão van Greenpeace-Brazilië wijst ook op de Braziliaanse plannen om naar olie te boren in de pre-zoutlagen voor de kust. "We beginnen met de exploitatie van pre-zoutolie en onze steden kreunen onder de auto's. Terwijl de rest van de wereld naar nieuwe energiemodellen zoekt, gaat Brazilië de andere richting uit", zegt hij. "Het baart ons zorgen dat de olie in Brazilië wordt gezien als de grote economische kans van de toekomst." (Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/M...ervuilers.dhtml) Mening: Ik vind het een goed teken dat de ontbossing in Brazilië verminderd is, maar in dit artikel merk je duidelijk dat er meer dan één initiatief nodig is om de klimaatvervuiling tegen te gaan. Er heerst duidelijk een hele andere mentaliteit in Brazilië als bij ons als je het artikel leest, in plaats van te investeren in nieuwe energiebronnen om de vervuiling tegen te gaan, gaan ze daar juist boren om meer olie uit de grond te kunnen halen. Ik ben van mening dat ze hun geld veel beter in hun openbaar vervoer kunnen investeren om het aantal auto’s een beetje terug te dringen in de stad en mee op zoek te gaan naar andere alternatieve energie in plaats van te blijven hangen in het verleden/heden en olie willen gebruiken om er economisch beter voor te staan. Als alle landen zouden denken zoals hier dan zou er nooit iets veranderen en dan vraag ik mij af waar het dan naartoe zal gaan met onze wereld. |