|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Peter De Roover start strijd tegen onderwijshervorming
Politiek secretaris van de Vlaamse Volksbeweging en leraar Peter De Roover wil leerkrachten een stem geven in het debat over de hervorming van het secundair onderwijs. Onder de noemer 'De Werkvloer' zal hij lezingen organiseren, debatten opzetten en symposia houden.
‘Een van de belangrijkste stakeholders werd in de discussie systematisch genegeerd: het lerarenkorps’, zegt De Roover, die zelf al dertig jaar voor de technische klas staat. ‘Onze rol? Alles klakkeloos uitvoeren wat een ander beslist. Zonder veel te morren.’ Afgelopen zomer vatte De Roover daarom het idee om ‘het verzet te organiseren’, samen met twaalf andere leerkrachten en professoren. ‘Omdat zowel de Vlaamse overheid als de verschillende onderwijsnetten hun plicht verzuimden: de dialoog voeren, informatie verstrekken. Niet bepaald een ernstige manier van werken.’ De Roover stelt ‘De Werkvloer’ vandaag voor aan de pers. Met nog enkele maanden voor de verkiezingen van mei, is die timing niet toevallig. ‘Vijf jaar geleden was onderwijs niet eens een campagnethema, wat deze Vlaamse regering echter niet belette een ganse hervorming op de rails te zetten. Met het initiatief probeert het middenveld alsnog zijn stempel te drukken – en hopelijk luisteren alle partijen. Naast een gelijknamige website bijhouden, organiseert ‘De Werkvloer’ over gans Vlaanderen ook lezingen, debatavonden en colloquia over het onderwerp – om op die manier de druk op de politici te verhogen en de achterban electoraal te engageren en kleur te laten bekennen. Bron: www.standaard.be Mening: Ik vind het goed dat hij lezingen gaat geven. Het is belangrijk dat ook leerkrachten hun zegje hebben in deze hervorming. Het zijn de leerkrachten die er moeten voor zorgen dat alle leerlingen de leerstof kennen. Zij weten dus of het effectief een goed plan is om deze hervorming effectief er laten door te komen. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van deze hervorming. Voor leerlingen die nu twijfelen tussen Latijn en Modern of tussen Modern en Technisch is zou dit wel een goede oplossing zijn. Maar er zijn altijd enkele leerlingen die tijdens het lager onderwijs niet echt super goed konden volgen tijdens de les en daarom naar technisch gaan. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben heel blij dat uiteindelijk toch één iemand inziet, dat leerkrachten meer betrokken moeten bij de hervormingen binnen het secundair onderwijs. Tenslotte zijn wij diegene die over de nodige kennis en know-how beschikken. Waarom deze dan niet gebruiken?
Verder vind ik het ook een goed idee om lezingen en campagnes te organiseren, om zo de druk op de politici en meer bepaald op Pascal Smets te verhogen. Want als ik kleur moet bekennen, ben ik voorlopig nog niet echt tevreden over de veranderingen die zijn doorgevoerd. Maar misschien ligt het ook aan het feit dat ik nog moet wennen aan het idee. In ieder geval wordt het hoog tijd dat we allemaal samen tot een compromis komen. Want al dat gekibbel leidt ook tot niets!Integendeel! Laatst aangepast door Evelien.Verlinden : 11th October 2013 om 15:48. |
#3
|
|||
|
|||
De Vlaamse regering beschikt over veel ervaringsdeskundigen op vlak van onderwijs. Velen , Waaronder Vera Celis (N-VA), zitten in de Vlaamse regering en hebben dossierkennis over de hervormingen van het onderwijs. In het onderwijskoepel en commissie onderwijs van de Vlaamse regering zitten genoeg ervaringsdeskundigen. Of ik voor of tegenstander ben van de hervormingen, laat ik in het midden.
Toch is het zeer aangenaam om een andere visie over de hervormingen te kunnen krijgen.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship. |