actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th September 2013, 09:21
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User

Nummerplaat verplicht voor alle bromfietsen vanaf lente

Nummerplaat verplicht voor alle bromfietsen vanaf lente

Alle gemotoriseerde voertuigen die zich op de openbare weg begeven, moeten vanaf maart 2014 een nummerplaat dragen. Het gaat om alle
zogenaamde 'brommobielen', golfkarretjes en tienduizenden bromfietsen. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Brommobielen, auto's waar geen rijbewijs voor vereist is, bromfietsen van minder dan 125 cc en golfkarretjes zijn de enige gemotoriseerde
voertuigen die nog steeds geen nummerplaat hebben en dus moeilijk kunnen geverbaliseerd worden wanneer ze een overtreding begaan. Volgende lente komt daar dus verandering in. Een uitzondering geldt voor elektrische fietsen en automatisch aangedreven rolwagentjes.

Hoe de nummerplaten er zullen uitzien of wat ze gaan kosten, wordt nog over onderhandeld. Voor de nieuwe regel moet ook de wegcode worden aangepast. Volgens het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet zal alles rond zijn tegen volgende lente.

Politiediensten zijn alvast tevreden. Door een kenteken te geven, wordt het immers makkelijker om de voertuigen te verbaliseren. Er zijn nogal wat misbruiken, zoals overdreven snelheid of geen parkeerticket betalen.

Bron: Het laatste nieuws (Belga), maandag 2013/09/30

Mening
Ik vind dit zeker goed nieuws. Wat ik al wel goed vond, is dat je verplichte rijlessen moet volgen wanneer je tegenwoordig een brommer hebt. Als je deze lessen niet doet mag je niet op de baan. Met een brommer mag ja vanaf je 16 jaar rijden dus is het vanaf dan belangrijk dat je veilig rijd, door bijvoorbeeld je brommer niet te laten opdrijven. Wat je ook veel ziet is dat brommers buiten bebouwde kom toch niet op het fietspad rijden, maar gewoon op de baan. Vanaf dat er dan een nummerplaat op de brommer hangt zijn ze herkenbaar en kunnen ze hiervoor een boete krijgen. Ook vind ik het goed dat er nummerplaten komen op elektrische auto's zo worden zij niet meer bevoordeeld want ze konden overal parkeren zonder een boete te krijgen, want hun auto was bij wijze van spreken niet 'geďdentificeerd' door een nummerplaat.
Met citaat antwoorden
Oud 2nd October 2013, 20:45
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User

Als bestuurder van een brommer vind ik dit geen goed nieuws. Al begrijp ik wel dat dit nu eenmaal gerealiseerd moet worden. Ik merk dat vele bestuurders de verkeersregels aan hun laars lappen omdat ze toch zelden of nooit geverbaliseerd worden. Zoals in het artikel wordt aangegeven is het zeer moeilijk om te verbaliseren als er geen nummerplaat aanwezig is. Ik vind het voor mezelf niet zo leuk maar over het algemeen vind ik het zeker een goed idee.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:38.