|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Geen uitkering voor jongeren zonder diploma
'Geen uitkering voor jongeren zonder diploma' (Jan Denys)
Arbeidsmarktexpert Jan Denys pleit ervoor om jongeren zonder een diploma secundair onderwijs het recht op een uitkering te weigeren. De jeugdwerkloosheidscijfers van Eurostat, dat alle gegevens over Europa in statistieken opslaat, liegen er niet om. Griekenland (59 procent) en Spanje (56 procent) voeren de trieste rangschikking aan, gevolgd door Italië en Portugal (38 procent in beide landen). België zit met een jeugdwerkloosheid van 22,5 procent net onder het gemiddelde in de eurozone (24 procent). In Vlaanderen is een op de vijf werklozen jonger dan 25 jaar en steeg de jeugdwerkloosheid in het voorbije jaar met 15 procent. Waarschuwingen voor 'een verloren generatie' zijn echter 'zwaar overdreven', meent arbeidsmarktdeskundige en communicatiedirecteur Jan Denys van het hrm-dienstenbedrijf Randstad Denys. Hij is in het algemeen tevreden over de maatregelen van de federale regering tegen jeugdwerkloosheid. Jongeren worden in de beroepsinschakelingstijd (de vroegere wachttijd) meer achter de veren gezeten. In overleg met de gewesten worden 10.000 stageplaatsen in bedrijven georganiseerd. Gerichte lastenverlagingen moeten eveneens helpen. 'Dat zijn goede ingrepen, behalve de verhoging van het minimumloon voor jongeren. Die doet de arbeidskosten stijgen. Daarvoor is het nu niet het moment', aldus Denys. 'Het beste middel tegen jeugdwerkloosheid is nieuwe economisch groei. Essentieel is ook dat zo weinig mogelijk jongeren zonder enige kwalificatie het secundair onderwijs verlaten. Anders zijn ze niet klaar voor de arbeidsmarkt. Daarom stel ik voor dat ze geen recht op een uitkering krijgen zolang ze niet minimaal een diploma, kwalificatie of getuigschrift van gelijk welke opleiding op secundair niveau hebben. Ze kunnen dat ook bereiken met de hulp van de VDAB. Ik ken de kritiek dat de meest kwetsbare jongeren de dupe zullen zijn: voor hen zijn specifieke initiatieven nodig. Het beleid moet zich richten op de gemiddelde jonge werkloze.' (PM) Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/8...rmal-95455.html Mening: Vanmorgen hoorde ik een debat omtrent dit onderwerp op de radio. Ik ging opzoek naar het artikel en vond dit op de site van Knack. Het artikel dateert van augustus 2013 en is nog steeds super in trek op radio en televisie. Een duidelijk antwoord is er met andere woorden nog niet .... Ik vind het langs de ene kant enorm goed dat men op deze manier de jongeren stimuleert om hun diploma secundair onderwijs te halen. Vaak worden jongeren schoolmoe of gaan ze gewoon liever werken dan dat ze op school zitten. Via deze weg kan er wel een belletje rinkelen bij jongeren, dat ze toch best hun middelbare school afmaken. Laten we ook eerlijk zijn .... De middelbare school blijft toch zeker en vast wel een belangrijke troef om later aan de slag te kunnen gaan. Je krijgt er een enorm goede basis mee en het helpt leerlingen met hun ontwikkeling, zowel cognitief, als sociaal als persoonlijk. Langs de andere kant zijn er ook vele mensen die hun diploma secundair niet hebben, maar die toch aan het werk zijn. Zo is zelfs iemand uit mijn familie gestopt op haar 14jaar en zij had meteen werk. Zij werkt daar vandaag de dag nog altijd. Hiermee wil ik maar bedoelen dat wanneer je echt WIL werken, je ook werk zal vinden. Ik moet wel toegeven dat het in de tijd van toen veel makkelijker was dan nu .... Misschien dus toch maar deze verplichting doorvoeren? |
#2
|
|||
|
|||
Ik heb net zoals Charlotte dit nieuws vanmorgen op de radio gehoord. Ik vind het eigenlijk geen slecht idee om de uitkeringen af te schaffen voor jongeren zonder diploma. Schoolmoeheid is een hedendaags fenomeen. Tegenwoordig zoeken vele jongeren een alternatief, zoals op leercontract gaan. Deze alternatieven dienen eigenlijk niet om schoolmoeheid tegen te gaan, maar toch worden hierdoor vele jongeren geholpen. Ze leren een beroep kennen en dan merken ze vaak dat dit hen toch ligt. Ze worden voorbereid op de arbeidsmarkt.
Er zijn dus genoeg alternatieven of oplossingen voor jongeren om uiteindelijk een diploma secundair onderwijs te behalen. Mensen die destijds hun diploma secundair onderwijs niet gehaald hebben, beklagen zich dit vaak. Het is een basis die wordt meegegeven om je voor te bereiden op de arbeidsmarkt, maar ook op de integratie in de maatschappij. Misschien is het wel eens handig om mensen uit te nodigen die over hun ervaringen kunnen komen spreken. Wanneer leerlingen echt geconfronteerd worden met de realiteit zullen ze (hopelijk) toch eens twee keer nadenken voor ze met school stoppen. |
#3
|
|||
|
|||
SCHEPEN DECRUYNAERE PLEIT VOOR HERVORMING ONDERWIJS
Eén Gentse leerling op de vijf zonder diploma uit school Eén op de vijf Gentse leerlingen verlaat het onderwijs zonder een diploma op zak. Een cijfer waarmee Gent ver uitsteekt boven het Vlaamse gemiddelde (13,9 procent). Alleen Antwerpen doet slechter. Schepen van Onderwijs Elke Decruynaere (Groen): ‘Dit is een slecht cijfer. Als er nog een argument nodig was dat een hervorming van het onderwijs aan de orde is, dan is dit het wel.’ Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130916_00744294 Mening Antwerpen doet het nog slechter volgens dit onderzoek. Schepen Decruynaere vindt dit nog maar eens een argument om de hervorming van het secundair onderwijs door te voeren. Ik ben benieuwd hoe de hervorming dit cijfer zal verminderen. Er wordt heel wat gesproken over de hervorming, maar ik zou graag eens concrete plannen zien. Dan kunnen er volgens mij pas uitspraken gedaan worden als deze in het artikel. |