|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Vroeger dood door slechte lucht
Belgen vroeger dood door vuile lucht
BRUSSEL - Een rapport van de Europese Commissie over de gevolgen van luchtverontreiniging op de gezondheid van de Europeanen, zegt dat de levensverwachting in België tegen 2020 daalt met bijna 14 maanden door luchtverontreiniging. De Belgische lucht wordt het meest vervuild door fijne stofdeeltjes, microscopisch kleine deeltjes die vrijkomen bij de verbranding van fossiele brandstoffen, vooral bij dieselmotoren. Dat schrijft de krant Le Soir vandaag. De lagere levensverwachting kan de komende twintig jaar worden teruggeschroefd door middel van nieuwe beleidsinitiatieven, zoals de verplichting van filters voor stofdeeltjes op alle dieselmotoren, ook bij bussen en vrachtwagens. De nieuwe normen zouden zelfs uitgebreid kunnen worden naar centrale verwarmingen in woonhuizen. ,,De intense activiteit van de havens van Rotterdam en Antwerpen, gekoppeld aan de bevolkingsdichtheid en de sterke industrialisatie van België en Nederland, zijn verantwoordelijk voor deze ongunstige situatie", zegt Michel Sponar, expert van de Commissie. De ziektes en overlijdens die veroorzaakt worden door de aanwezigheid van fijne stofdeeltjes in de lucht kosten de EU jaarlijks 5 tot 51 miljard euro. DS, 29/12/2004 - jdm
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Kan ik best inkomen!
Zelf woon ik in Putte-Kapellen, niet ver van Doel en van de havens in Stabroek en Zandvliet enz. Ik merk het heel goed aan mijn longen wanneer ik thuis ben(dan moet ik heel veel kuchen en wordt ik sneller kortademig) of wanneer ik in Vorselaar ben (ons kot is vlakbij een bos, veel frisse lucht dus, ik hoef hier amper een kuchje te laten en voel mij veel sportiever omdat ik amper last heb van mijn longen) Spijtig genoeg denk ik niet dat er verbetering op zal komen hoor! Er komt steeds meer en meer verkeer bij, het aantal fabrieken zullen er ook niet op verminderen en hetgeen dat ons nog staande houdt, wordt elke dag met duizenden(zelfs veel meer!) weggekapt! Bye Bye mooie wereld?
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte |
#3
|
||||
|
||||
Vermijd vuile lucht, blijf thuis
Vermijd vuile lucht, blijf thuis
Je komt maar beter het huis niet uit. Tenminste, als je niet aan schadelijke roetdeeltjes blootgesteld wil worden. In de auto tijdens de spits slik je er het meest, roetdeeltjes, of black carbon. Ook op de bus krijg je je deel, net als op de tram of de metro. Die laatste niet omdat ze zelf vervuilen maar omdat ze in de stad rijden. Te voet gaan, de fiets of de trein nemen, dat zijn de beste opties als je tijdens je transport niet te veel slechte lucht wil incasseren. (Maar fietsers ademen wel dieper en krijgen dus soms hogere doses binnen). Whereabouts Of beter nog, blijf thuis. Zeker als dat huis zich op de buiten bevindt. Verkeerskundige Evi Dons (UHasselt, Vito) heeft het allemaal kunnen afleiden uit haar grootschalig onderzoek bij 62 Vlaamse proefpersonen tussen 20 en 60 jaar. Die droegen zeven dagen lang in de zomer van 2010 en de winter van 2010-2011 een meetapparaat. Naar bed hoefden ze het niet mee te doen maar voor de rest droegen de vrijwilligers het zoemende ding op zich. Het pompte voortdurend lucht om het gehalte roetdeeltjes te meten. ‘Leuk was het niet voor hen’, geeft Dons toe. De proefpersonen moesten hun whereabouts noteren op een draagbaar computertje en hun localisatie werd via gps gelogd. Dat leverde meer dan 10.000 uren gegevens op, en de registratie van meer dan 1.500 verplaatsingen. Voor het eerst weten we nu wat de persoonlijke blootstelling aan roetdeeltjes betekent. Tot dusver hadden we daar alleen een algemeen beeld van. Luc Int Panis, onderzoeker aan de Vlaamse onderzoeksinstelling Vito, schat het belang van het onderzoek van Dons daarom hoog in. ‘Het is de grootste dergelijke studie tot nu toe, wereldwijd,’ zegt hij. ‘Als er nu nog studies opgezet worden naar de gezondheidseffecten van roet zullen die rekening houden met de verschillende blootstelling van individuen, zelfs als die op hetzelfde adres wonen.’ Hij ziet er ook een basis in om een lokaal beleid te gaan voeren voor schonere lucht. ‘Fiets- en autoverkeer meer scheiden, bijvoorbeeld. En je kunt zelf iets doen als burger. Meer fietsen, wegblijven van grote wegen. Dit is geen ver-van-mijn-bedkwestie.’ Geen norm Het probleem voor beleidsmakers is dat er geen normen bestaan voor black carbon. Voor fijn stof (van het kaliber PM10) is er een Europese norm, en die bedraagt 40 microgram per kubieke meter per jaar. Europa heeft 2013 uitgeroepen tot het Jaar van de Lucht maar het ziet er niet naar uit dat het snel normen voor roetdeeltjes zal uitvaardigen. Roetdeeltjes worden vooral uitgestoten in het verkeer, met name door (oudere) dieselmotoren. Ze worden in verband gebracht met aandoeningen van hart- en bloedvaten. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat fijn stof en roetdeeltjes al in lage doses een schadelijk effect hebben op het lichaam. Ze dragen ook bij tot de klimaatverandering. http://www.standaard.be/plus/20130912/ochtend/9# DS, 12-09-2013 (TomYsebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |