#1
|
|||
|
|||
Examens: voor elk wat wils
Examens: voor elk wat wils
Ze maken ons zo zot, meneer. Die gedachte klinkt studenten in examentijd bekend in de oren. De opleiding Pedagogie van het Jonge Kind aan de Karel de Grote-Hogeschool vond er iets op. Studenten kiezen voortaan zelf hoe ze hun examen afleggen. Schriftelijk, mondeling, multiple choice of open vragen? Sinds de start van de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind vorig jaar kunnen studenten zelf beslissen welke vorm ze kiezen. Net voor de blokweek moeten ze die keuze bekend maken. “Deze manier van evalueren past binnen een bredere beleid van onze opleiding”, licht opleidingshoofd Lien Werbrouck toe. “Wij werken heel competentiegericht. Wij vertrekken van de sterktes van onze studenten. We willen dat ze zich bewust worden van hun kwaliteiten, dat hun sterktes ruimte krijgen en we helpen ze verder te ontwikkelen.” Daarom kunnen studenten voor kennis- en inzichtvragen zelf hun evaluatievorm kiezen. Schriftelijke examens en multiple choice blijken populairder dan mondelinge toetsen en open vragen. Bij examens waar de vorm vastligt, kunnen ze meestal wel een eigen onderwerp kiezen. Voor of tegen? “We overleggen regelmatig in focusgesprekken met studenten. En ook aan de docenten hebben we gevraagd of ze dit systeem verder wilden zetten.” Uit die gesprekken komen verschillende argumenten. We zetten ze even op een rijtje. De examenvorm laten kiezen is niet zo goed want: Docenten hebben dubbel zoveel werk. Het puzzelwerk voor de administratie is moeilijker. Er is extra toezicht nodig omdat er meer examenmomenten zijn. De examenvorm laten kiezen is goed want: De kwaliteit van de examens is beter. Het verbeterwerk is minder eentonig. Studenten voelen zich meer betrokken en gewaardeerd. Volgens opleidingshoofd Lien Werbrouck kozen docenten unaniem voor de verderzetting van deze evaluatiemanier en ervaren studenten deze keuze als een recht. Bron: Klasse Eigen mening: Ik ben nu niet dadelijk voorstander. Het lijkt me inderdaad een manier om de docenten extra veel werk te bezorgen, en leerlingen moeten niet per se bij alles inspraak hebben, vind ik. En dat het verbeterwerk minder eentonig is, lijkt me ook niet zo'n schitterend argument. Persoonlijk zou ik liever heel de tijd hetzelfde examen moeten verbeteren, maar het na een tijd wel zo vanbuiten kennen dat het verbeterwerk vlot gaat, dan wanneer je constant terug opnieuw moet 'nadenken'. Ook zijn er volgens mij andere manieren om studenten zicht betrokken te laten voelen. |