actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 11:53
Stijn.Geboers Stijn.Geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 55
Australiër komt na 40 minuten weer tot leven

Een Australische man, die door de dokters voor 40 minuten klinisch dood werd verklaard, is dankzij een relatief nieuwe cardiopulmonale reanimatie (CPR) terug tot leven gewekt.
Colin Fiedler, de 39-jarige man uit Dandenong in de staat Victoria, werd vorig jaar in juni in het 'The Alfred'-ziekenhuis dood verklaard. De dokters konden de man echter na 40 minuten weer tot leven wekken door een speciale CPR-machine te gebruiken, genaamd de 'AutoPulse', samen met een draagbare hart-longmachine die bloed en zuurstof naar de vitale organen brengt.

Fiedler is een van de zeven hartpatiënten in Australië die met deze techniek tussen de 40 en de 60 minuten na hun doodverklaring weer tot leven kwamen, meldt de krant Herald Sun.

'AutoPulse'
De 'AutoPulse' is een hartpomp die meer bloed door het lichaam laat stromen dan de handmatige reanimatietechniek, zegt de fabrikant Zoll. Die CPR-techniek is veel korter en veel effectiever. De machine werd in 2003 voor het eerst op de markt gebracht en zou een veelbelovende reanimatietechniek zijn.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...tot-leven.dhtml

Mening: Knap dat ze dit kunnen. Zouden ze dit dan ook niet kunnen testen op iedereen die ''overleden'' is ?
Ik heb hier nog nooit van gehoord en vraag me af of ze dit hier in ons kleine landje België ook gebruiken ? Zo niet, aanschaffen die handel.
Ik zou geen één reden kunnen verzinnen waarom we dit niet zouden doen. Ik denk wel niet dat we er moeten op rekenen dat het echt kan werken. We kunnen er beter op hopen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 14:17
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Ik heb er ook nog nooit van gehoord en vraag me ook af of ze dit ook in België gebruiken.
Het is in ieder geval wel knap dat ze dit kunnen, maar ik vraag me ook af of dit gevolgen heeft voor de man die terug tot leven is gekomen.
Want kan je 40 minuten lang dood zijn zonder gevolgen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2013, 15:56
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Het lijkt me inderdaad een knappe machine. Wel vind ik het erg anstaanjagend klinken dat de man 40 minuten lang 'dood' was. Ik zou ook denken dat wanneer iemand dood verklaard wordt, ze niet de intentie hebben om toch nog reanimatie toe te passen. Net als D*de maak ik me ook wel zorgen om de gevolgen die er kunnen zijn voor de gereanimeerde.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2013, 16:08
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Zoals Hanne zei, lijkt het me inderdaad een knappe machine. Zeker als het in staat is een man die 40 minuten "dood" geweest is weer tot leven te wekken. Ik zou denken dat 40 minuten veel te lang zou zijn geweest voor de hersenen, blijkbaar niet.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2013, 09:49
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Het is knap dat we mensen weer tot leven kunnen wekken! Ik had hier ook nog nooit van gehoord. Ik vind dat je dit mag toepassen als je zeker weet dat de patiënt nog wil leven ( niet bij zelfmoord) én als hij/zij nog levenskwaliteit heeft (niet bij kanker of 85-jarige). Het is fijn dat je bijvoorbeeld je oma van 85 terug tot leven kan brengen maar dit heeft weinig zin. Jonge kinderen, jongeren en volwassenen tot de 70 geef ik zeker nog een kans. De ethische vraag die ik me hierbij stel is: Spreken we dan het leven niet tegen? Het leven heeft beslist dat we eruit 'moeten' stappen en plots wekken we personen weer tot leven. Natuurlijk vind ik het wel fantastisch dat dit kan maar het is niet echt ethisch verantwoord denk ik. Bovendien hebben we te maken met overbevolking op onze planeet en dit fenomeen gaat het niet verbeteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.