|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Kerk wil meer geld van de overheid
Priesters worden door de overheid betaald, maar omdat het aantal priesters sterk terugloopt en de vervangende leken niet door de overheid worden vergoed, komen de bisdommen in financiële problemen.
De Kerk krijgt minder schenkingen, haalt in de halflege kerken nog maar een peulschil op en betaalt zich blauw aan vergoedingen voor slachtoffers van seksueel misbruik. Omdat er steeds minder priesters zijn, loopt de kerk ook een bom geld aan priesterlonen mis. Priesters worden nog altijd betaald door de overheid, maar de niet-geestelijken die bijspringen in de parochiewerking worden betaald door de kerk. Het gaat om mensen die priesters bijstaan tijdens misvieringen, huwelijken en begrafenissen en pastorale taken uitvoeren in scholen, ziekenhuizen en gevangenissen. Onderhandelingenmet Justitie ‘Het huidige financieringssysteem laat niet toe dat zij betaald worden door de staat’, zegt Patrick du Bois, financieel verantwoordelijke van het aartsbisdom Mechelen-Brussel. Voor zo’n 340 parochie-assistenten is dat wel al het geval, maar du Bois, en met hem de bisschoppen, willen dat getal omhoog zien gaan. ‘We vragen geen verdubbeling. Maar een stapsgewijze toename – bijvoorbeeld vijftig per jaar – van het aantal leken dat door Justitie wordt betaald.’ Op die manier hoopt du Bois de financiën van de Belgische Kerk weer op orde te krijgen. ‘Zonder dat we uit onze reserves moeten putten.’ En dat de bisdommen elke euro kunnen gebruiken, is duidelijk. Uit een onderzoek van zakenkrant De Tijd bleek deze week dat ze in hun jaarrekeningen verliezen optekenen die tot in de miljoenen lopen. Een overheid die dan in de bres springt om de financiële dobber van de loonkosten te verlichten, zou daarom meer dan welkom zijn. Dus zitten de bisschoppen rond de tafel met minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD). Die wil voorlopig niet kwijt hoe de onderhandelingen verlopen, maar benadrukt dat een mogelijke oplossing geen meerkost mag betekenen voor Justitie. Bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130511_00576449 mening: De kerk verliest zijn macht, dat is wel duidelijk. Het totaalverhaal is in stukken gevallen en nu ook hun financiën. Ik ben het er niet mee eens dat de overheid in moet staan voor de problemen in de kerk. Toch vind ik wel dat de pastoors etc de middelen moeten hebben/ krijgen (hetzelfde als een doorsnee beroep) om een normaal leven te kunnen leiden. De kerk vraagt aan de overheid om hen mee terug te helpen opbouwen.. Ik denk dat de tijd van de kerk passé is, dus mij lijkt de opbouw en reorganisatie verspild geld. Met mijn mening bedoel ik niet dat de kerk volledig moet verdwijnen. Dit is een zeer groot stuk uit onze geschiedenis en het zou jammer zijn moest het volledig uit het beeld verdwijnen. |
|
|||
|
|||
Daar ben ik het volledig mee eens. Bijna niemand gaat nog naar de kerk voor een mis bij te wonen, alleen bij een huwelijk of een communie. Ik het dan ook raar dat de kerk verwacht dat ze extra geld gaan krijgen van de staat wanneer er voor de rest zo veel financiële tekorten zijn.
|
|
|||
|
|||
Kerk wil meer geld van de overheid
Dit gaat niet meer goed komen. De kerk wordt steeds minder populair. Ook met de verhalen die de media halen, is dit de doodsteek voor de kerk. Het is voor iedereen crisis, maar zij willen er niet onder lijden. Er is een tijd gekomen waar de kerk niet meer aan het langste eind trekt. Volgens mij gaat er binnen 50 jaar nog maar 10% van kerk gevuld geraken. Enkel voor communie's, begrafenissen en trouwen komen de (meeste) jongeren nog maar in de kerk. Daar moet ook worden over nagedacht.
|
|
|||
|
|||
Dat de kerk financiële problemen heeft verbaast mij niet. Eerlijk gezegd moet de kerk veel geld uitgeven? De schadevergoedingen die deel van hun financieel probleem vormen is hun eigen schuld naar mijn mening. We moeten de cultuur van de kerk ook niet verwaarlozen, maar het is niet bedoeling dat wij al hun schulden moeten betalen omdat er misschien een paar zijn die slecht met het geld kunnen omgaan.
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ... (anno 2070 producers, E.V.E.) |
|
|||
|
|||
Als het niet is omdat er nog veel gelovigen zijn, vind ik dat de Kerk nog steeds subsidies hoort te krijgen omdat onze culturele achtergrond bewaard moet blijven. Al deze eeuwenoude prachtige kerken die er bouwvallig bijstaan zouden onderhouden moeten worden als we geen totale miskenning aan onze cultuur willen geven. Het eeuwenoude Westen met zijn prachtige kloosters, abdijen en kerken moet gekoesterd worden. Daarbij komt ook nog dat er precies niet gekeken wordt naar de nieuwe generatie vurige, gelovige jongeren en ordes. Deze worden precies verzwegen in de media.
|
|
|||
|
|||
Lore Vanmarcke jij gaf aan dat de kerk moet nadenken over zijn toekomst. Nog niet zo heel lang geleden heeft het bisdom Antwerpen een hele visietekst uitgewerkt over de toekomst van het bisdom. In deze tekst staat heel duidelijk omschreven waar het bisdom aan moet werken en waar de pijnpunten liggen. De kerk denkt dus wel degelijk na over zijn toekomst.
Verder sluit ik mij aan bij Katelijne. Tegenwoordig willen wij onze christelijke wortels enkel maar wegsnijden. Waar dan niet over nagedacht wordt, is dat je zonder de wortels ook een gedeelte van jouw eigenheid en ook je stevigheid verliest. Onze maatschappij is namelijk gebouwd op de christelijke normen die niet weg te denken zijn uit onze maatschappij. Bovendien mogen we onze culturele achtergrond niet verloochenen en denk ik dat wij inderdaad nog trots mogen zijn op de vele mooie kerken in België. Het is inderdaad niet haalbaar om elk kerkgebouw in de zovelen kleine parochies te kunnen behouden. We zullen inderdaad stilaan deze moeten kunnen loslaten en voor dergelijke gebouwen een andere invulling vinden. Hierdoor wordt er geen onnodig geld uitgegeven. Toch ben ik voor een minimale staatsteun aan de bisdommen. Wanneer priesters of andere pastorale medewerkers niet meer kunnen worden vergoed voor hun arbeid, dan kunnen wij toch niet anders dan als belastingbetaler bijspringen. Zoals het artikel aankaart gaat het hier niet over massa geld maar een geleidelijke groei van de staatssteun. Op deze manier kunnen pastoraal werkers, die heus niet alleen in de kerk werken, nog altijd hun werk blijven beoefenen. |