![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ik denk dat wij in België niet alleen de ervaring missen maar ook de juist infrastructuur. Ten eerste zijn er niet overal fietspaden, dit zorgt ervoor dat de fietser zich op de baan moet begeven. Als ik op een baan moet fietsen zonder fietspad, voel ik soms de auto's langs mij passeren op maar een paar centimeters van mij af.
Ten tweede zijn er soms paden die als fietspaden doorgaan maar die te smal zijn en vlakbij de rijbaan liggen waardoor de fietsers praktisch op de rijbaan rijden. Als men in België wil investeren in de infrastructuur en betere fietspaden leggen, zal het aantal fietsers dat sterft in het verkeer dalen. Ik merk ook op uit eigen ervaring dat jongeren tussen 13 en 17 jaar soms het gevoel hebben dat ze onoverwinnelijk zijn in het verkeer. Ze kennen vaak de verkeersregels niet en eisen overal voorrang op. Deze doelgroep zou nog verkeerslessen moeten krijgen in het secundair, na de lessen in de lagere school, om hen te wijzen op hun plaats in het verkeer. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Ik kan het grotendeels wel vinden met Jolien. De ( fiets ) wegen in België zijn echt in erbarmelijke staat en grotendeels niet ontworpen met verkeersveiligheid in het achterhoofd. Als je dit vergelijkt met Nederland, dat fors investeert in fietspaden die gescheiden zijn van de rijbaan, dan hebben wij hier nog wel een hele weg af te leggen.
Het is natuurlijk te gemakkelijk om het enkel op de infrastructuur te steken, ik vind het soms opmerkelijk te zien hoe roekeloos jongeren door het verkeer rijden, daar moeten we dringend aan werken, voldoende hameren op een defensieve stijl. Dit is niet enkel het geval bij jongeren, volwassenen moeten het goede voorbeeld geven.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Met fiets naar school gevaarlijker dan met auto naar discotheek
Met fiets naar school is gevaarlijker dan met auto naar discotheek
BRUSSEL - Jonge fietsers, tussen 13 en 17 jaar, hebben meer kans op een ongeval dan automobilisten tussen 18 en 25 jaar. Opvallend, want die laatsten zijn, mede door de weekendongevallen, in absolute cijfers de grootste risicogroep in het verkeer. Maar als we kijken naar het aantal ongevallen per afgelegde kilometer, doen de fietsende scholieren het nog slechter, met 2.653 ongevallen per miljard afgelegde kilometers. Dat blijkt uit cijfers die de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V), voorgesteld heeft naar aanleiding van Het Grote Fietsexamen , waaraan dit jaar 10.000 leerlingen uit het zesde leerjaar deelnemen. Kan het onderwijs een rol spelen om de veiligheid te vergroten? ‘In het lager onderwijs is er voldoende aandacht voor de verkeersveiligheid', vindt Stijn Daniels, docent Verkeerskunde aan de UHasselt. ‘In het secundair is dat veel minder het geval.' ‘Maar het is belangrijk dat automobilisten zich realiseren dat kinderen nog niet de reflexen of het verkeersinzicht van volwassenen hebben', zegt Daniels. ‘Bovendien wordt zowel het verkeersreglement als het wegontwerp steeds ingewikkelder. Zelfs volwassenen weten het vaak niet meer.' ‘Ook de infrastructuur moet meer vergevingsgezind worden', zegt de docent Verkeerskunde. ‘Bij een smal fietspad naast de rijweg leidt een klein foutje van een automobilist of een fietser meteen tot drama's.' Het kabinet van Crevits laat weten van gescheiden fietspaden een prioriteit te maken. ‘We investeren jaarlijks 100 miljoen euro in fietspaden, -bruggen en -tunnels', klinkt het. DS, 19-04-2013
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |