|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Ryanair sjoemelde met gewicht vliegtuigen"
Ryanair sjoemelde met gewicht vliegtuigen"
De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft gesjoemeld met het vermelden van het gewicht van haar vliegtuigen en omzeilde daardoor mogelijk miljoenen aan extra kosten. Dat schrijft de Duitse krant Die Welt woensdag. Ryanair zou met het rapporteren van het startgewicht van zijn Boeing 737-800's tot wel 8 ton hebben achtergehouden en betaalde daardoor in Duitsland per vlucht 17 euro minder aan tarieven. Op jaarbasis zou dat circa 370.000 euro zijn en voor heel Europa zou dat tot wel 50 miljoen euro kunnen oplopen, aldus luchtvaartexperts tegen Die Welt. Ryanair wilde niet ingaan op geruchten of speculaties, maar zei wel dat het zich aan de regels van Boeing houdt en direct zal antwoorden op vragen van de Europese luchtvaartautoriteiten. De Duitse luchtvaartautoriteit DFS onderzoekt de zaak. Dit kan leiden tot juridische stappen en het terugvorderen van onbetaalde commissies. Bron: www.gva.be Mening: Ik vind dat ze hier niet zo streng mogen op zijn. Ik denk dat iedere boeing wel eens over de limiet gaat. Dit is dan weer iets extremer en zetten ze het meteen in de krant. Misschien omdat het ryanair is? Ik geloof dat jetair, ... dit ook wel eens doen. al komen deze minder vaak in het journaal. Ze kunnen beter andere 'belangrijk' nieuws in de krant zetten. Waarom altijd de zwakkere uitdiepen. |
#2
|
|||
|
|||
Ryanair sjoemelde met gewicht vliegtuigen
Eigenlijk ben ik het niet eens met de mening van Emmely. Waarom zou je Ryanair de "zwakkere" noemen? Volgens mij zijn zij de leider van de markt momenteel. Deze week hoorde ik nog in het nieuws dat Jetfly en Brussels Airlines veel steun krijgen van de Belgische regering, maar voor Ryanair is dit niet nodig.
Als zij inderdaad sjoemelde met het gewicht, dat vind ik dit een groot risico voor de passagiers. Ik zou me niet veilig voelen op zo een vlucht als er iets niet in orde was met het gewicht van het vliegtuig. De normen die er zijn, dienen om de veiligheid te garanderen en dat vind ik het allerbelangrijkste. Ryanair is gekend als low cost maatschappij en dat zij er alles aan doen om het onderste uit de kan te halen, begrijp ik wel. |
#3
|
|||
|
|||
Ik geef Lieselot gelijk. Als ik wist dat er iets niet reglementair was en ik hierdoor in gevaar kon komen dan zou ik niet op het vliegtuig stappen. Als Ryanair hierdoor levens in gevaar brengt vind ik dat het heel belangrijk is dat dit voldoende wordt gecontroleerd. Wel denk ik dat er ook andere luchtvaartmaatschappijen zijn die dit zouden doen. Ik ben er bijna van overtuigd dat Ryanair niet de enige zal zijn. Daarom denk ik dat er in het algemeen beter moet worden gecontroleerd en dat men na het afronden van deze zaak zich ook moet richten op de andere luchtvaartmaatschappijen.
|
#4
|
|||
|
|||
Die veiligheidsvoorschriften zijn er voor een reden. Reglementen in de luchtvaart zijn er meestal gekomen door de zogenaamde tombstone mentality. Dat wil zeggen dat er meestal pas aanpassingen worden gedaan wanneer er doden vallen waardoor één of ander defect wordt blootgelegd. Zo zijn er al genoeg vliegtuigen neergestort omdat ze te zwaar geladen waren. Als RyanAir dit op zijn geweten wil hebben puur uit winstbejag, dan zegt dat veel over die vliegtuigmaatschappij. Wie weet welke andere regels lappen ze nog aan hun laars om geld te besparen?
|