actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2012, 11:29
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Vrouw overlijdt aan kanker door longen van zware roker

Vrouw overlijdt aan kanker door longen van zware roker

De 27-jarige Jennifer Wederell is overleden nadat ze donorlongen ingeplant had gekregen van een zware roker. Het ziekenhuis had dat niet vooraf gemeld. De vrouw stierf aan de gevolgen van longkanker. "Mijn dochter stierf een dood die voor iemand anders was bestemd", zegt vader Colin Grannell.

De ouders van Jennifer, die afkomstig was van Hawkwell in het graafschap Essex (Groot-Brittannië) verloren al een zoon aan mucoviscidose. En ook met Jennifer, die aan dezelfde ziekte leed, ging het de slechte kant op.

Ze moest permanent zuurstof krijgen. Alleen donorlongen zouden haar leven kunnen redden. Die werden vorig jaar in april ook gevonden bij een 20-jarige die net overleden was. "Jennifer kon weer alles doen en was eindelijk van dat vervelende zuurstofmasker verlost", zegt Grannell.

In september huwde ze met haar vriend David Wederell. "Ons geluk kon niet op", zegt hij. Tot bij een onderzoek een kwaadaardig gezwel werd vastgesteld in haar longen. Pas toen kwam aan het licht dat de orgaandonor van wie de vrouw 'nieuwe' longen had gekregen een zware roker was die gemiddeld 20 sigaretten per dag rookte.

In Vlaanderen ondergaan elk jaar 60 tot 70 patiënten een longtransplantatie. Drie op de tien donorlongen zijn afkomstig van een overleden roker. "Wij bekijken elk geval apart", vertelt professor Dirk Van Raemdonck, voorzitter van de Raad voor Transplantatie. "Wij transplanteren geen rokerslongen, wel longen van mensen die gerookt hebben", klinkt het.

Bron: www.gva.be
Mening: Ik stel me hier toch grote vragen bij. Hebben die chirurgen niet gezien dat het rokerslongen zijn ? Ze zeggen toch altijd dat ze zwart zijn van de teer die in de sigaretten zitten? Door deze vragen heb ik mijn bedenken bij dit artikel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2012, 10:50
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Vrouw overlijdt aan kanker door longen van zware roker

Ik ben verontwaardigd als ik dit artikel lees. Hoe kan het dat dokters niet gezien hebben dat deze longen van een roker waren? Worden deze niet eerst nagekeken? Wordt er eerst geen onderzoek gedaan naar de gezondheid van deze long? Ik hoop door dit spijtige voorval dat er strengere regels komen op het implanteren van organen. Degelijke controle is noodzakelijk!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th December 2012, 09:52
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Opmerkelijk dat je na een transplantatie slechter kan afzijn als ervoor. Hoe kan het dat je nood hebt aan nieuwe longen, maar net sterft door het toedoen van deze longen. Dat er donoren tekort zijn is een feit, dit zou echter geen reden mogen zijn om de controles op de donatie-organen te verminderen.
Ik vind het onbegrijpelijk dat men zieke longen inplant.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th December 2012, 11:55
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
"Wij transplanteren geen rokerslongen, wel longen van mensen die gerookt hebben"

Dit vind ik nog het ergste van het hele artikel. Wat is nog het verschil tussen rokerslongen of longen van mensen die gerookt hebben? Als iemand zoveel gerookt heeft als de persoon van wie de longen afkomstig zijn, dan noem ik die longen rokerslongen. Er zijn dus eigenlijk met opzet longen getransplanteerd van een roker. De longen worden dus wel degelijk gecontroleerd maar moeten aan minder eisen voldoen? Dit vind ik niet kunnen. Waarom dan nog een zware operatie ondergaan met al de nodige medicatie en eventuele afstoting van het donororgaan als je toch nog sterft door de kwaliteit van dit donororgaan?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.