![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Europa: ‘Waarschuwingen op pakjes sigaretten moeten groter'
Europa: ‘Waarschuwingen op pakjes sigaretten moeten groter'
Europese Commissie presenteert herziening tabaksrichtlijn woensdag 19 december 2012, 12u48 Bron: Belga Auteur: rdc De Europese Commissie wil grotere gezondheidswaarschuwingen op sigarettenpakjes. Het dagelijks bestuur van de EU heeft woensdag voorgesteld dat 75 procent van de voor- en achterkant van de verpakking van tabaksproducten uit gezondheidswaarschuwingen in woord en beeld moet bestaan. De Commissie presenteerde woensdag de langverwachte herziening van de tabaksrichtlijn. Tot een voorstel voor verplichte neutrale verpakkingen kwam het niet. Wel geeft de Commissie de lidstaten de mogelijkheid om in gemotiveerde gevallen neutrale verpakkingen in te voeren. Drie vierde waarschuwing De Commissie wil de geschreven gezondheidswaarschuwingen en de afradende afbeeldingen nog prominenter aanwezig maken op verpakkingen. Drie vierde van het oppervlak van een verpakking moet uit waarschuwingen bestaan. Daarnaast wil de Commissie de gegevens over teer, nicotine en koolmonoxide vervangen door informatie op de zijkant van de verpakking dat tabaksrook meer dan zeventig kankerverwekkende stoffen bevat. Ook behelst het voorstel onder meer ook een verbod op sigaretten, shagtabak en rookloze tabak met kenmerkende aroma's en een verbod op producten met verhoogde toxiciteit en verslavendheid. De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nu over het voorstel buigen. De Commissie hoopt dat de nieuwe regels in 2015 in werking kunnen treden. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121219_00407451 Commentaar: Ik vind dit niet nodig. De waarschuwingen zijn al groot genoeg. Iedereen weet ook wat de gevolgen zijn van roken. Volgens mij gaat het vergroten hiervan niet helpen tegen de 'bestrijding' van rokende jongeren, of ouderen. Als men er echt iets aan wilt doen, moet men het maar verbieden en stoppen met taxeren tabak. Maar dat lijkt me onmogelijk, aangezien het verslavend is en vele mensen zullen reageren. |
|
|||
|
|||
Het groter maken van de waarschuwingen op pakjes sigaretten zal volgens mij niets uithalen. Als roker kan ik je wel vertellen dat wij daar niet naar kijken. Als je wil stoppen, doe je dit voor het geld, je gezondheid,... Niet omdat dit op de pakjes sigaretten staat. Iedereen weet wel dat dit slecht voor je is, die waarschuwingen hebben volgens mij echt geen nut. Laat dan nog dat "beginnende" rokers hierdoor worden afgeschrikt, zal het effect hiervan vergroten als de waarschuwingen vergroten? Ik denk van niet.
|
|
|||
|
|||
De inhoud van dit artikel vertoont gelijkenissen met het artikel over de Australische wet omtrent de 'gruwelverpakkingen' van sigaretten. De wet om sigaretten in een 'jasje van gruwel' te steken, door afschuwelijke prenten op de verpakkingen te voorzien, is goedgekeurd in Australië en is de eerste in haar soort.
In België vinden we ook foto's terug op de verpakkingen die niet bepaald strelend zijn voor het oog, en deze worden vergezeld door uitspraken die de rokers zouden moeten aanzetten tot stoppen. Ik heb altijd gehoopt dat dit invloed zou hebben op het rookgedrag en de ingesteldheid van rokers - en misschien is dit bij sommigen wel het geval - maar ik vrees dat het effect slechts gering is. Verstokte rokers zullen zich niet snel laten beïnvloeden door deze afschuwelijke prenten, omdat de nood aan hun sigaretten te groot is. Het vergroten van de prenten zou een stap in de goede richting kunnen zijn - want dit betekent immers dat het roken een belangrijke 'topic' is - maar het zal absoluut niet voldoende zijn om het roken te verminderen. |
|
|||
|
|||
Net als Sarah, Robine en Maxime vrees ik dat het vergroten van de waarschuwingen op de pakjes sigaretten weinig effect zal hebben. Ik, als niet roker, vind deze waarschuwing afschrikkend, wellicht omdat ik niet weet hoe het is om een drang te voelen naar de sigaret, maar ik kan me ook voorstellen dat het je weinig doet als roker om de waarschuwingen voor de zoveelste keer te lezen.
Wil men het roken sterk doen dalen, dan denk ik dat men met straffere acties en campagnes moet afkomen die zowel beginnende als verstokte rokers een afkeer doen krijgen van de sigaret, al zal dit een opdracht zijn waarvoor ik vrees dat ze nooit gerealiseerd kan worden. |
|
|||
|
|||
Een beter alternatief hiervoor zou mijns inziens een uniforme verpakking voor alle merken zijn. Hierdoor valt het imago dat bepaalde sigarettenmerken met zich meedragen weg. Als we dit dan combineren met de afschrikwekkende foto's zijn er hopelijk minder mensen die beginnen met roken.
Mensen die reeds verslaafd zijn, gaan niet zozeer kijken naar de foto's op de verpakkingen. Verslaafden zullen voornamelijk stoppen met roken wanneer ze hier persoonlijke redenen voor hebben vermoed ik. |