|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Smet pakt concentratiescholen aan
Smet pakt concentratiescholen aan
BRUSSEL - Minister van Onderwijs Pascal Smet heeft maandag een proefproject gelanceerd om de leerprestaties in de zogenaamde concentratiescholen op te drijven. De komende vijf jaar wordt er vier miljoen euro in geïnvesteerd. De concentratiescholen - scholen met een hoog percentage aan leerlingen van allochtone afkomst - zijn een tijdbom, aldus Pascal Smet. “Te veel jongeren groeien op zonder de noodzakelijke kennis om mee te draaien in onze samenleving”, zegt hij. “De enige manier om een crisis te voorkomen is zorgen dat iedereen iets kan betekenen in de maatschappij.” Daarom wordt de komende vijf jaar een proefproject georganiseerd in dertien basisscholen. De scholen gaan samen met een team van innovatiecoaches op zoek naar manieren om de leerlingen van allochtone afkomst beter te betrekken en hun resultaten op te drijven. “De handboeken, bijvoorbeeld, gaan te veel uit van ons eigen referentiekader”, licht Smet toe. Mogelijk kan er resultaat worden geboekt door ook de leefsituatie van de allochtone kinderen te belichten of zelfs door hen gewoon een plaats te geven in de afbeeldingen, die nu vooral blanke kinderen tonen. Rotterdam Het project werd deels geïnspireerd door de aanpak in Rotterdam, dat ook te kampen heeft met concentratiescholen. “Wij besteden soms tot tien uur extra leertijd per week aan kinderen die dat nodig hebben”, aldus Hugo de Jonge, Rotterdams wethouder voor Onderwijs, die zijn project maandag kwam toelichten. “Ook de samenwerking met de ouders is erg belangrijk, je moet op hen kunnen rekenen voor hun bijdrage in de opvoeding.” Welke richting het in Vlaanderen uit gaat weten we pas binnen vijf jaar. In de dertien geselecteerde scholen wordt dan geanalyseerd wat de leerwinst is, waarna de geslaagde projecten over heel Vlaanderen kunnen worden uitgerold. Bron: De Standaard Mening: Ik denk dat dit zeker een goed plan is. Je hoort heel vaak negatieve dingen over allochtonen die voor overlast zorgen en die zich niet voldoende integreren in de maatschappij. Vaak is het voor deze personen niet het meest evidente. Als allochtone leerlingen op school meer informatie krijgen en ook beter geapprecieerd worden, kan dit tot voor verbetering zorgen volgens mij. Deze kinderen kunnen dit dan namelijk naar hun ouders overbrengen. Het feit dat bepaalde boeken aangepast gaan worden, lijkt me ook een goed plan. Vaak zien we nog foto's van stereotiepe situaties en gezinnen verschijnen. Als we hier ook het allochtone element erin verwerken, zal er meer aansluiting zijn met deze leerlingen. Ik hoop dus dat dit plan een positieve beoordeling krijgt. |
#2
|
|||
|
|||
Eerst en vooral wil ik zeggen dat het mij het beste lijkt om op scholen zoveel mogelijk diverse leerlingen door elkaar te hebben. Doordat vele leerlingen van allochtone afkomst naar dezelfde scholen gaan, worden deze scholen vaak gezien als 'moeilijk'. Jongeren van allochtone afkomst krijgen vaak al minder kansen in onze maatschappij. Als ze dan allemaal naar een concentratieschool gaan, wordt hun 'anders zijn' nog eens extra benadrukt en worden ze ook anders behandeld. Het is dus goed dat minister Smet de situaties in deze concentratiescholen wil verbeteren.
Een simpele wijziging, zoals bijvoorbeeld de stereotiepe beelden uit handboeken aanpakken, is al een goed begin. Leerlingen zijn nu eenmaal beter betrokken bij de les als het onderwerp dicht bij hun leefwereld staat. Door in hun boeken enkel over Jan en Mieke te lezen, krijgen ze nog meer het gevoel dat ze anders zijn. Het is ook belangrijk om de leerkrachten en andere medewerkers van de school een bepaalde achtergrondkennis te geven over hun leerlingen, zodat ze niet met vooroordelen voor de klas gaan staan. Want: 'slecht begonnen, is half verloren..." (of hoe ging dat spreekwoord ook alweer?) |