#1
|
|||
|
|||
KU Leuven schaft de blok af
LEUVEN - Geen blok meer, minder les maar veel meer ‘dagelijks werk': de KU Leuven hervormt grondig het eerste jaar wiskunde en fysica. ‘Eerst maandenlang uitgaan en dan in paniek alles beginnen blokken zal niet meer kunnen. Het is beter zo', zegt Peter Lievens.
Onverbeterlijke uitstellers zijn er vanaf volgend jaar aan voor de moeite in de richtingen wiskunde en fysica van de KU Leuven. De universiteit hervormt radicaal het eerste jaar, om te vermijden dat de studenten het nog eerst maandenlang op hun gemak nemen om dan met de examens in zicht plots in gang te schieten. ‘We willen de studenten al van in het begin van het jaar mee krijgen', zegt Peter Lievens, de decaan van de faculteit Wetenschappen. ‘We willen af van die loodzware lesdagen waarop ze zeven of acht uur lang naar een prof moeten luisteren. Daar leren ze niet veel van bij. In de plaats kiezen we voor maximaal vier uur les, en maar één vak per dag. De rest van de tijd kunnen leerlingen de stof herhalen, oefeningen maken en zich voorbereiden.' Het aantal examens wordt ook verminderd. ‘Omdat de studenten veel meer met hun leerstof zullen moeten bezig zijn, zullen ze tijdens het jaar al geëvalueerd worden', zegt Lievens. ‘Van de elf vakken krijgen ze nog acht examens. Een lange blokperiode is ook niet meer nodig, omdat de studenten tijdens het jaar meer tijd hebben gekregen om de leerstof te oefenen. Geen blok meer dus met kerst, en nog maar één weekje in mei. Die klassieke blok die twee weken duurt, is nu veel te vaak een ongelooflijk stressmoment. Dat is niet efficiënt.' ‘Dit is een zeer goed idee, en het zou eigenlijk in elke richting moeten worden gebruikt', zegt geheugenexpert Arnaud Szmalec van de universiteit van Louvain-la-Neuve. ‘Je zal dingen makkelijker onthouden als je ze gespreid instudeert. Eerst een hele tijd niets doen en dan twee weken blokken als een gek zal je er misschien wel door helpen aan de unief, maar op de lange termijn zul je de leerstof niet onthouden. Ik zou alvast liever geopereerd worden door een cardioloog die het hele jaar door de lessen gevolgd heeft dan door één die maandenlang aanmodderde en dan elk jaar net voor de examens zijn cursussen snel van buiten blokte.' Werkmens En wat vinden de studenten van die nieuwe aanpak? Veel tijd voor lang uitgaan en feesten lijkt er niet meer als je elke dag op de les wordt verwacht om oefeningen te maken en de stof te herhalen. ‘Ons leven zal wat meer lijken op dat van een gewone werkmens: van 9 tot pakweg 17 uur met je vak bezig zijn', zegt *wiskundestudent Natascha *Desmet, voorzitster van de overkoepelende studentenraad van de faculteit Wetenschappen. ‘Maar die evolutie is al langer bezig, en we kunnen ze ook alleen maar toejuichen. Maanden niets doen en dan alles proberen in te halen, lukt al lang niet meer in onze richting. De universiteit kan dan maar beter vanaf het eerste jaar al de studenten erop voorbereiden.' Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...121212_00400547 Eigen mening: Toen ik de krantenkop las, dacht ik; 'het stressen kan beginnen als ze de blok afschaffen.' Ik stond hier dan ook weigerachtig tegenover. Tot ik het artikel las. Nu vind ik het zelfs een goed idee om de blok af te schaffen, want integendeel tot wat ik dacht, verlaagt dit de stress en dat komt alleen de studenten ten goede. Het zorgt ervoor dat de studenten gedurende het academiejaar hun leerstof bijhouden en dit zorgt er dan weer voor dat ze de leerstof beter beheersen. Dit is ook goed naar de toekomst toe, want zo zullen er kwalitatief sterke studenten afstuderen, want hoe regelmatiger je de leerstof eigen maakt, hoe beter je deze onthoudt. Ik vind dit een heel goed systeem. Als het proefproject goede resultaten oplevert, mogen ze het wat mij betreft in alle studierichtingen toepassen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik had net dezelfde reactie als Charlotte. Het afschaffen van de blok leek voor mij nog meer stress. Maar na het lezen van het hele artikel ben ik overtuigd van de wijzigingen in het systeem.
De blok wordt wel afgeschaft, maar studenten krijgen gedurende het jaar meer tijd om hun leerstof bij te werken. Dit zorgt er voor dat studenten op geregelde basis men hun leerstof aan de slag gaan. Dit door oefeningen te maken of het te studeren. De permanente evaluatie is een extra motivatie voor de studenten om hun leerstof bij te houden. Doordat de studenten hun leerstof meerdere malen bekeken hebben, zullen ze deze ook beter onthouden en hebben ze dus de blok niet meer nodig. Dit zal er ook voor zorgen dat de studenten die afstuderen een grotere expertise zullen opbouwen dan studenten die enkel tijdens de blok leren. Ik ben benieuwd naar de resultaten van de proefperiode. |
#3
|
|||
|
|||
De blokperiode volledig afschaffen lijkt me net iets te drastisch. Het is wel zo dat de studenten zich waarschijnlijk doorheen het jaar meer gaan bezighouden met hun les. Maar uiteindelijk komt het er wel op neer dat het op het examen wel terug een flinke brok leerstof zal zijn. Naar mijn mening hebben ze die tijd ook nodig om eraan te werken. Dit systeem zou mij toch voldoende stress bezorgen wanneer de examens beginnen te naderen. Eens je iemand bent die het allemaal wat laat hangen, zal dit niet snel te veranderen zijn. Ik vraag me af of deze studenten die extra tijd dan ook nuttig gaan besteden.
|
#4
|
||||
|
||||
Ik sta hier toch ook wat dubbel tegenover. Ik ben het er wel mee eens dat wanneer je door het jaar gespreid bezig bent met je leerstof, je deze veel beter beheerst dan wanneer je snel tijdens de blok nog alles naar binnen blokt. Ik vraag mij alleen af hoe ze dit gaan controleren? Nu zijn er leerlingen die niets doorheen het jaar doen en tijdens de blok nog snel alles gaan leren. Ik vind het goed dat je dit wil aanpakken maar ik vraag me toch af hoe ze dit juist gaan doen. Minder les per week en per dag maar 1 vak lijkt mij niet slecht. De uren die overblijven, wat gebeurt er daarmee? Dan is het nog altijd de verantwoordelijkheid van de studenten om op dat moment niet te feesten en voor school te werken. Wie zegt dat deze studenten dat daadwerkelijk gaan doen? Het kan toch goed zijn dat de studenten deze extra tijd niet gaan benutten en tijdens de examens helemaal in paniek gaan slagen want er is namelijk geen blokperiode meer. Dan gaan ze nachten studeren, alles opslaan in het kortetermijngeheugen, slagen en helemaal de leerstof niet beheersen.. Of zie ik dit te negatief in? Ik stel mij gewoon vragen bij de vrije tijd en hoe ze deze gaan inkleden?
Er is al een kloof tussen het secundair en het hoger onderwijs. Vaak is het een hele aanpassing om naar het hoger onderwijs te gaan. Je krijgt veel meer leerstof en meer verantwoordelijkheid. Niet iedereen gaat hier even goed mee om. Wanneer je dan organisatorisch niet zo sterk bent, val je in dit nieuwe systeem af. Zo maak je naar mijn mening de kloof alleen nog maar groter. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit systeem goed, maar denk dat er toch wat meer uitbreiding moet komen. Het 1ste jaar zou ik leerlingen dan ook zoveel mogelijk proberen bij te sturen in het leren leren en plannen van schoolwerk vooraleer je dergelijk systeem gaat invoeren..
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling.. |
#5
|
|||
|
|||
Ik denk dat sommige mensen het bericht verkeerd hebben gelezen. KU Leuven schaft 'blok' niet volledig af. In de kerstvakantie kunnen de studenten nog steeds twee weken leren, en ook in mei hebben ze nog één week om te studeren. Ik denk dat wij niet veel meer tijd krijgen. Ik stel mij ook wel de vraag hoe het net zit met de studeertijd doorheen het jaar. Worden dit dan, net zoals bij ons, opgevuld met taken? Want wij hebben ook veel taken die niet altijd even veel met onze leerstof te maken hebben. Hier leer je heel veel over, maar wij hebben ook niet altijd veel tijd om op voorhand te leren. Ook hebben wij niet veel blok. Dus eigenlijk wordt het systeem dan meer gelijkgesteld aan dat van de hoge scholen? Of ben ik verkeerd? Ook ik ben benieuwd naar de resultaten van het proefproject.
|
#6
|
|||
|
|||
KU Leuven schaft de blok af
Ik wil even reageren op wat Lieselotte zei.
Wij krijgen op de hogeschool ook niet veel meer tijd om te studeren dan de kerstvakantie, dit is waar. We hebben na de kerstvakantie echter wel nog bijna een volledige week waarbinnen we kunnen studeren voor de examens beginnen. Daarnaast mag je hogeschool en universiteit qua leerhoeveelheid echt niet met elkaar vergelijken. Universiteit is veel theoretischer, en zij krijgen les in aula's waar de prof vaak de cursussen letterlijk voorleest. Geen tijd en ruimte voor vragen te stellen, dus. Het is ontzettend veel zelfstudie en daarnaast zijn het vaak nog veel grotere hoeveelheden dan die wij op de lerarenopleiding te verwerken krijgen, hoor. Ik heb zelf 2,5jaar op universiteit gezeten en 500 pagina's studeren per vak is echt geen uitzondering op de regel... Ik denk dus dat het inderdaad niet heel slecht is om de blok af te schaffen, maar dan is het echt wel nodig om de vrije tijd die ze krijgen doorheen het schooljaar te benutten als studietijd. |
#7
|
|||
|
|||
Ik hoorde het nieuws voor het eerst op het journaal. En op dat moment dacht ik echt van 'nee' dit kan toch niet! Als ze de blok gaan afschaffen dan zullen studenten zich mispakken.
Maar momenteel sta ik er anders tegenover. Als je goed nadenkt, zal het de studenten alleen maar ten goede komen (als ze effectief bereid zijn om te werken voor school). Zoals Lieselot reeds aanhaalde, de studenten hebben nog wel 2 weken tijd tijdens de kerst en 1 week in mei. Zoals ons ongeveer. Eveneens worden de lestijden verminderd. De studenten krijgen 4u les per dag in plaats van 8u en er worden 3 examens afgeschaft. Dus in principe hebben de studenten meer tijd. Als je efficiënt werk doorheen het jaar, dan moet het voor de studenten geen probleem zijn. Uiteraard zijn er ook studenten die zich tijdens de blok 'opsluiten'. Voor hen zal het moeilijker worden om de hoeveelheid leerstof op een kortere periode onder de knie te krijgen. Maar toch stel ik mij de vraag of het effectief gaat werken. Ik ben benieuwd naar de uitslagen want ik weet zelf dat, wanneer je op kot zit, je minder voor school doet. De studenten zullen karakter moeten hebben om doorheen het jaar goed te studeren. |
#8
|
|||
|
|||
Dit zijn allemaal interessante meningen die ik hieronder gelezen heb. Misschien kan men een soort overgangsfase inlassen. Want zoals je kan lezen in de reacties, zie je dat er veel voor -en tegenstanders zijn. Ik vind het ook wel wat drastisch om ineens 'de blok' af te schaffen. Zeker in het hoger onderwijs moet je over een goed organisatievermogen en verantwoordelijkheidsgevoel beschikken. Om dit systeem stilaan op te bouwen, zou ik een overgangsfase inlassen. Wat houdt dit volgens mij in? Ik zou doorheen het jaar ervoor zorgen dat de leerlingen aan de hand van gerichte taken hun leerstof leren beheersen. Maar er toch nog steeds voor zorgen dat er genoeg tijd is om te leren voor de examens. Want niet alleen mensen die niet goed kunnen plannen komen in tijdnood, ook diegene die er gewoon wat langer over doen om informatie op te nemen. Zo kan men dus zien of dit een goed resultaat geeft, en dan kan men dit systeem misschien meer integreren in het onderwijs.
|