![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik denk dat sommige mensen het bericht verkeerd hebben gelezen. KU Leuven schaft 'blok' niet volledig af. In de kerstvakantie kunnen de studenten nog steeds twee weken leren, en ook in mei hebben ze nog één week om te studeren. Ik denk dat wij niet veel meer tijd krijgen. Ik stel mij ook wel de vraag hoe het net zit met de studeertijd doorheen het jaar. Worden dit dan, net zoals bij ons, opgevuld met taken? Want wij hebben ook veel taken die niet altijd even veel met onze leerstof te maken hebben. Hier leer je heel veel over, maar wij hebben ook niet altijd veel tijd om op voorhand te leren. Ook hebben wij niet veel blok. Dus eigenlijk wordt het systeem dan meer gelijkgesteld aan dat van de hoge scholen? Of ben ik verkeerd? Ook ik ben benieuwd naar de resultaten van het proefproject.
|
#2
|
|||
|
|||
KU Leuven schaft de blok af
Ik wil even reageren op wat Lieselotte zei.
Wij krijgen op de hogeschool ook niet veel meer tijd om te studeren dan de kerstvakantie, dit is waar. We hebben na de kerstvakantie echter wel nog bijna een volledige week waarbinnen we kunnen studeren voor de examens beginnen. Daarnaast mag je hogeschool en universiteit qua leerhoeveelheid echt niet met elkaar vergelijken. Universiteit is veel theoretischer, en zij krijgen les in aula's waar de prof vaak de cursussen letterlijk voorleest. Geen tijd en ruimte voor vragen te stellen, dus. Het is ontzettend veel zelfstudie en daarnaast zijn het vaak nog veel grotere hoeveelheden dan die wij op de lerarenopleiding te verwerken krijgen, hoor. Ik heb zelf 2,5jaar op universiteit gezeten en 500 pagina's studeren per vak is echt geen uitzondering op de regel... Ik denk dus dat het inderdaad niet heel slecht is om de blok af te schaffen, maar dan is het echt wel nodig om de vrije tijd die ze krijgen doorheen het schooljaar te benutten als studietijd. |
#3
|
|||
|
|||
Ik hoorde het nieuws voor het eerst op het journaal. En op dat moment dacht ik echt van 'nee' dit kan toch niet!
![]() Maar momenteel sta ik er anders tegenover. Als je goed nadenkt, zal het de studenten alleen maar ten goede komen (als ze effectief bereid zijn om te werken voor school). Zoals Lieselot reeds aanhaalde, de studenten hebben nog wel 2 weken tijd tijdens de kerst en 1 week in mei. Zoals ons ongeveer. Eveneens worden de lestijden verminderd. De studenten krijgen 4u les per dag in plaats van 8u en er worden 3 examens afgeschaft. Dus in principe hebben de studenten meer tijd. Als je efficiënt werk doorheen het jaar, dan moet het voor de studenten geen probleem zijn. Uiteraard zijn er ook studenten die zich tijdens de blok 'opsluiten'. Voor hen zal het moeilijker worden om de hoeveelheid leerstof op een kortere periode onder de knie te krijgen. Maar toch stel ik mij de vraag of het effectief gaat werken. Ik ben benieuwd naar de uitslagen want ik weet zelf dat, wanneer je op kot zit, je minder voor school doet. ![]() ![]() |
#4
|
|||
|
|||
Dit zijn allemaal interessante meningen die ik hieronder gelezen heb. Misschien kan men een soort overgangsfase inlassen. Want zoals je kan lezen in de reacties, zie je dat er veel voor -en tegenstanders zijn. Ik vind het ook wel wat drastisch om ineens 'de blok' af te schaffen. Zeker in het hoger onderwijs moet je over een goed organisatievermogen en verantwoordelijkheidsgevoel beschikken. Om dit systeem stilaan op te bouwen, zou ik een overgangsfase inlassen. Wat houdt dit volgens mij in? Ik zou doorheen het jaar ervoor zorgen dat de leerlingen aan de hand van gerichte taken hun leerstof leren beheersen. Maar er toch nog steeds voor zorgen dat er genoeg tijd is om te leren voor de examens. Want niet alleen mensen die niet goed kunnen plannen komen in tijdnood, ook diegene die er gewoon wat langer over doen om informatie op te nemen. Zo kan men dus zien of dit een goed resultaat geeft, en dan kan men dit systeem misschien meer integreren in het onderwijs.
|