|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
3.000 kleuters niet naar school
3.000 kleuters niet naar school
Minister Smet laat onderzoeken wie de thuisblijvers zijn maandag 10 december 2012, 03u00 De kleuters die thuisblijven, zijn vaak diegenen die er net het meeste baat bij zouden hebben naar school te gaan. BRUSSEL - Er is nog altijd een kleine, hardnekkige groep kleuters die niet naar school gaat. Overheidsmaatregelen konden daar niets aan veranderen. Vorig schooljaar was 97,6 procent van de 2,5 jarigen ingeschreven op school en 98,7 procent van de vijfjarigen. In 2008-2009 was dat bijna krek hetzelfde. Nochtans had toenmalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) een jaar eerder maatregelen genomen om meer kleuters op school, en kleuters vaker op school te krijgen. Minstens 220 halve dagen op school Inschrijven is één ding, geregeld op school zijn een ander. Kleuters van de derde klas moeten minstens 220 halve dagen aanwezig zijn. Is dat niet het geval dan moeten ze een taalproef afleggen voor ze naar het eerste leerjaar mogen. In het schooljaar 2010-2011 was 97,4 procent van de vijfjarigen voldoende present. Iets minder dan het aantal inschrijvingen, maar nog altijd behoorlijk veel. Vergelijken is onmogelijk omdat het vroeger niet geregistreerd werd. Als de participatie gelijk blijft, zijn de maatregelen dan een maat voor niets geweest? ‘Neen', vindt Marc Van den Brande, voorzitter van de raad basisonderwijs binnen de Vlor. ‘Een consolidatie is een goed resultaat. Honderd procent halen is een illusie. Om dat laatste procentje weg te werken, baat een algemene aanpak niet. Daarvoor moet je op de doelgroepen werken.' Niemand weet echt wie dat zijn. Volgens de onderwijsadministratie zitten er kinderen bij die in het buitenland wonen, of die langdurig ziek zijn. Van de vijfjarige kleuters die veel spijbelen, is geweten dat de helft van hen thuis geen Nederlands spreekt, en de helft heeft een laaggeschoolde moeder, zonder diploma secundair onderwijs. Uitgerekend die kinderen die er het meeste baat bij zouden hebben om naar school te gaan. Typevoorbeeld: de Roma. De onderwijsadministratie zal het profiel van de niet-ingeschreven kinderen onderzoeken, zo heeft minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) beloofd in een antwoord op een parlementaire vraag van Jos De Meyer (CD&V). Dat kan via Kind en Gezin, dat huisbezoeken doet bij niet-ingeschreven kleuters. Of ook door na te gaan welke kinderen in de lagere school voordien niet in het kleuteronderwijs zaten. Uiteindelijk gaat het om zowat 3.000kleuters. Ouderbetrokkenheid Werken aan de ouderbetrokkenheid is misschien het allerbelangrijkste, vindt de Vlor. Want het zijn de ouders die ervoor kiezen hun kroost niet naar school te sturen. ‘In sommige gezinnen met een andere culturele achtergrond geldt het als een teken van onmacht om je kind uit te besteden', zegt Van den Brande. De Vlor moet het minister Pascal Smet nageven dat hij het geld voor de omkadering flink opgetrokken heeft, wat scholen in staat stelt kleuterklassen kleiner te maken. Dat was zeker nodig voor de instapklasjes voor de allerkleinsten – die in september 10, met Nieuwjaar 20 en met Pasen al gauw 40 kindjes tellen. ‘Jammer is dat het budget voor extra begeleiding, meestal taalondersteuning, met 13 procent gekrompen is. En dat terwijl het aantal scholen dat ervoor in aanmerking komt met 70 procent is toegenomen', zegt Van den Brande. Taalproef 592 kleuters moesten in 2010-2011 een taalproef afleggen. Acht op de tien slaagden daarin. Zo'n proef gaat na of ze onze taal voldoende begrijpen. Wie niet slaagt, moet de derde kleuterklas overzitten. ‘We zijn eigenlijk tegen zittenblijven', geeft Van den Brande toe. ‘Die kinderen zouden in dat jaar extra steun moeten krijgen maar er is nog niets voor hen voorzien. De Vlor vraagt of daar geen verbetering mogelijk is.' BRON: http://www.standaard.be/artikel/det...121209_00397098 EIGEN MENING: In feite mag je hierover niet echt klagen: de leerplicht is in België pas vanaf 6 jaar en er is een test die de kleuters moeten afleggen, alvorens ze naar de lagere school mogen. Je mag echter ook niet vergeten dat de kleuterschool veel meer doet dan enkel de kleuters verstandelijk voorbereiden op de lagere school. Op de kleuterschool krijg je naast de taal, ook een hoop vaardigheden mee. Je leert er sociaal zijn, rekening houden met anderen, grenzen stellen, grenzen respecteren, een weerstand tegen ziektes opbouwen... Tevens stel ik me de vraag waarom ouders hun kinderen niet naar de kleuterschool laten gaan. Is dat dan zo onmogelijk duur? Ik denk van niet. Of zijn er zoveel mensen die door hun cultuur hun kinderen liever thuis opvoeden? Dat mag van mij, maar uiteindelijk zullen buitenlanders zich toch wat aan ons land moeten aanpassen... al is het maar vanaf dat de kinderen 6 jaar zijn. Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 10th December 2012 om 12:42. |
#2
|
|||
|
|||
Vaak zie je het tafereel van wenende kinderen aan de schoolpoort, als hun ouders hen afzetten. Vele ouders geven hun kind niet graag af. Ze hebben het liever bij zich, zodat ze zien wat er met gebeurd. Ze houden hun kind in de gaten en op school wordt het al een beetje losgelaten. Toch is die stap naar school zetten zeer belangrijk op verschillende vlakken. Denk maar aan het sociale aspect. Kinderen leren al vrij snel vriendjes maken, meestal gaan deze dan ook mee over naar het eerste leerjaar. Wanneer een kleuter nooit aanwezig was in de kleuterklas en de stap zet naar het eerste leerjaar, zal het misschien moeilijker zijn om contact te leggen. Kinderen worden op school ook geprikkeld. Vele ouders leren hun kinderen thuis al dingen aan, maar op school wordt dit eens zo hard gestimuleerd. Het kind raakt op die manier ook gewoon aan de routine van het naar school gaan. Misschien hangt het ook af van de opvoeding die de ouder van thuis uit kreeg. Als hij/zij van thuis uit ook niet naar het kleuterklasje moest gaan, zal hij/zij dit misschien ook zo overbrengen.
|
#3
|
|||
|
|||
Zelf ben ik wel voorstander van kleuteronderwijs. Ik geloof zelf ook wel dat het als ouder ook makkelijker is om je kind naar het onderwijs te sturen. Anders moet je toch weer oppas zoeken? Uiteraard is het niet verplicht, maar je kind leert toch véél. Omgaan met andere leeftijdgenootjes is daarbij wel het belangrijkste omdat ze zo toch sociale contacten maken. Eveneens leren ze knutselen, dus de leerlingen werken aan hun motoriek en vaardigheden. Ik snap echt niet waarom dat ouders hun kind niet naar de kleuterschool sturen. Zijn de ouders dan zo bezorgd? Momenteel zie ik er geen nadelen van.
|
#4
|
|||
|
|||
"Vaak zie je het tafereel van wenende kinderen aan de schoolpoort, als hun ouders hen afzetten. Vele ouders geven hun kind niet graag af. Ze hebben het liever bij zich, zodat ze zien wat er met gebeurd."
Ik denk niet dat dat de reden is waarom sommige kleuters nog altijd niet naar school gaan. De reden is veel complexer denk ik. Wanneer je als ouder anderstalig bent, ben je ook vaak niet op de hoogte van al deze zaken. Het is moeilijk om te weten waar het kleuteronderwijs dan allemaal goed voor is of wat dit juist inhoudt. Ook is nonchalance een oorzaak voor het probleem. Wetende dat het toch niet verplicht is, maakt dat sommige ouders dan zoiets hebben van 'ach, laten we het kind maar thuis spelen' of 'het kind heeft nog veel slaap nodig'. Ik vind het heel belangrijk dat kinderen al naar de kleuterklas gaan. Zo leren ze omgaan met leeftijdsgenoten en leren ze ook vele vaardigheden aan (knippen, plakken, binnen de lijntjes kleuren, samen spelen, luisteren naar elkaar...) Deze zaken zijn bijzonder belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Wanneer deze taak ook nog eens op de schouders van de juf van het eerste leerjaar valt, wordt het volgens mij enorm vermoeiend om elke dag als juf paraat te staan. |
#5
|
|||
|
|||
Het is inderdaad positief dat er zoveel kleuters al naar de kleuterschool gaan. Toch is het belangrijk dat die overige 3% ook naar de kleuterschool gaat. Zoals eerder al wordt aangegeven leer je veel meer op kleuterschool. Ook worden de eerste capaciteiten van een kind ontdekt. Ik heb thuis een pleegbroertje en hij is blijven zitten in het laatste kleuterklasje. Iets beter had hem op dat moment niet kunnen overkomen. Door dat extra jaartje kleuertschool zit hij nu perfect op niveau en is hij nu een van de betere van de klas (zit momenteel in een 4de middelbaar). Als je je kind niet naar de kleuterschool stuurt en hij/zij zou wel slagen op de taaltest, dan komt het kind al meteen in het eerste leerjaar terecht. Als ze dan een jaar moeten dubbelen is dat volgens mij net iets minder leuk dan in de kleuterschool. In de kleuterschool leer je immers op een heel speelse manier en dat is net wat sommige kinderen nog nodig hebben vooraleer "het zwaardere lesvolgen" in het echte eerste leerjaar. Ook worden hier de sociale vaardigheden en anderen omgangsvormen veel beter aangeleerd dan in het eerste leerjaar. Misschien moet er onderzocht worden waarom de ouders van die 3% hun kind niet naar de kleuterschool stuurt of moet er nog meer gepromoot worden naar de ouders toe over de kleuterklasjes. Conclusie: ik ben een zeer grote voorstander van de kleuterklasjes en raad dan ook iedereen aan om later zijn kinderen wel naar een kleuterklas te sturen. Het kan je kind alleen maar helpen!
|
#6
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met de voorgaande meningen. De kleuters leren op de kleuterschool allerhande vaardigheden, zoals omgaan met andere kleuters, de leerkracht, zich houden aan regels, communicatievaardigheden… Naast deze vaardigheden worden ook de fijne (leren knippen, tekenen…) en de grove motoriek geoefend.
De kleuters leren in de laatste kleuterklas ook een hele dag naar school gaan, dus een hele dag zonder familie, leden van het gezin… Dankzij deze hele dagen zijn de kinderen voorbereid om naar de lagere school te gaan, waar ze achter bankjes moeten leren zitten. Als de kleuters naar de kleuterschool zouden gaan er meer geld zijn om kleinere klassen te maken. Naast deze investering zullen ook meer kleuterleidsters werk vinden, want meer klassen wil zeggen meer werk. |