![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Leerlingen met een andere moedertaal hebben het op school vaak moeilijk met het Nederlands. Vooral met begrijpend lezen en schrijven. Althans, dit bleek uit een test die op mijn stageschool in het kader van GOK werd gevoerd. Deze leerlingen kunnen op school dan een remediëringsprogramma volgen. In een brief naar de ouders werd ook aangeraden om thuis zo veel mogelijk Nederlandstalige radio of tv-programma's te volgen, een hobby te zoeken waarbij ze met ander mensen in het Nederlands moeten communiceren enz. Wanneer deze leerlingen op school niet verplicht worden om Nederlands te spreken, zullen zij nooit voldoende vooruitgang maken in de Nederlandse taal. Ik begrijp niet dat in het artikel staat dat dit het leren van de Nederlandse taal niet in de weg zou staan. Ik begrijp dat zij zich comfortabeler voelen wanneer zij in hun eigen taal communiceren, maar dit kan niet op school gebeuren. Alleen zo kunnen ze zich integreren en mengen tussen Nederlandstaligen.
|
#2
|
|||
|
|||
Het is inderdaad logisch dat de leerlingen zich beter voelen wanneer ze hun moedertaal mogen spreken, maar zoals reeds werd aangehaald, vraag ik me af hoe ze dan voldoende vooruitgang kunnen maken in het gebruik van het Nederlands?
Ook de opmerking van Evelien over het gevoel dat de leerkracht hierbij heeft lijkt mij terecht. Ik zou het zelf als leerkracht ook heel vervelend vinden als er een groepje leerlingen plots in een andere taal zou spreken. Een taal die ik dan bovendien niet begrijp. Hoe kan je dan nog controleren waar zij het over hebben? Het lijkt ook mij het best als de leerlingen gewoon Nederlands gebruiken op school, zowel voor hun schoolse resultaten als voor de sfeer op school. |