|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Antwerpen krijgt slimme verkeerslichten
Antwerpen krijgt dan toch een systeem van slimme verkeerslichten. Dat heeft minister van Mobiliteit Hilde Crevits bevestigd in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement.
Het is een Antwerpse stadslegende dat de zogenaamde 'groene golf' in de stad zou zijn uitgevonden, maar er nergens wordt toegepast. Daarin komt vanaf 2014 verandering, bevestigde Crevits op vraag van parlementsleden Bart Martens (spa.a) en Marino Keulen (Open Vld). "Het huidige besturingssysteem van de Antwerpse verkeerslichten is verouderd en ontoereikend voor de complexe verkeerssituaties", stelde de minister. "De verkeerscomputer, die de coördinatie tussen de verkeerslichten regelt, is aan het einde van zijn levensduur en moet worden vernieuwd." 2014 De nieuwe computer moet de verkeerslichten continu kunnen bijstellen in functie van de toestand op de weg. Voor elk kruispunt zal worden onderzocht wat de beste regeling is op elk moment van de dag. Volgens de minister kan het project in de tweede helft van 2013 worden aanbesteed, om in 2014 te worden uitgevoerd, zodat de doorstroming van zowel openbaar als personenvervoer kan worden verbeterd. Draadloos Crevits wees er voorts op dat ook in andere steden werk wordt gemaakt van een betere doorstroming van trams en bussen. Aan de kust wordt eind dit jaar een eindtest opgestart om de verkeerslichten volledig draadloos te laten beïnvloeden door de trambestuurders. Nu werkt het systeem nog deels met lussen. Ook op de as Leuven-Brussel wordt een draadloos proefproject uitgevoerd. In Gent wordt dan weer werk gemaakt van de vernieuwing van de verkeerscomputer. www.demorgen.be 22-11-2012 Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...rslichten.dhtml Naar mijn mening zouden, puur theoretisch de ‘slimme verkeerslichten’ de verkeersdrukte wel kunnen verlichten. Ik vermoed echter wel dat de ‘last’ eerst zal toenemen door de periode waarin de lichten ‘vervangen’ gaan worden en voordat alle ‘kinderziektes’ uit het systeem zijn verbannen. Hopelijk gebeurt dit zonder teveel ongevallen. Ik kan me voorstellen dat het niet evident is om zo een systeem op punt te stellen . Ik kan me alleszins wel vinden in de theorie van Duitse en Zwitserse onderzoekers (http://www.zita.be/nieuws/auto/1116...rken-beter.html): ‘De verkeersdrukte moet de verkeerslichten beïnvloeden, niet omgekeerd’. Het zou alleszins fijn zijn, dat het licht op groen springt, wanneer je na een avondje stappen, alleen voor het licht komt te staan. Dus we moeten de hinder van de overgangsfase er misschien wel even bij nemen. |
#2
|
|||
|
|||
Slimme verkeerslichten
Naar mijn mening is het een zeer goed idee om ‘slimme verkeerslichten’ in te voeren. We zien het toch heel vaak dat er aan de ene kant (waar het verkeerslicht op rood staat) heel veel auto’s staan te wachten en aan de andere kant (waar het verkeerslicht op groen staat) de auto’s gewoon kunnen doorrijden of er gewoon geen auto’s zijn. De problemen die Veerle beschrijft gaan volgens mij nog wel meevallen. Het is niet dat er ineens OVERAL op hetzelfde moment de verkeerslichten worden aangepast. Dit gaat stapsgewijs gebeuren. Als er bij de eerste 10 nieuwe verkeerslichten al problemen worden gemeld, gaan ze de anderen uiteraard niet meer plaatsen tot ze de problemen kunnen oplossen.
In Herentals (aan het industriepark) staan ook ‘slimme’ verkeerslichten. Eerst stonden hier geen verkeerslichten. De bestuurders die het industriepark wouden verlaten konden dan met veel moeite oversteken over de drukke weg (Liersesteenweg). Daarom hebben ze daar deze verkeerslichten geplaatst en deze werken zeer goed. Wanneer er iemand uit het industriepark wil rijden, krijgt de andere rijrichting een rood signaal. Het verkeerslicht aan het industriepark krijgt dan een groen signaal. Dit systeem wordt op die plaats ook toegepast bij voetgangers en fietsers! Kortom, ik ben er zeker een voorstander van. |