|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Thuistaal op school doet zelfvertrouwen leerlingen toenemen
Bron: De Morgen (www.demorgen.be)
Het toelaten van een thuistaal in het onderwijs heeft geen negatief maar ook geen positief effect op de ontwikkeling van het Nederlands. Meertaligheid positief benutten in de basisschool leidt wel tot een groter welbevinden en zelfvertrouwen bij leerlingen, zo blijkt uit onderzoek van de UGent en de KU Leuven, in opdracht van de stad Gent. In vier Gentse basisscholen, waar leerlingen diverse thuistalen spreken, loopt sinds 2008 het project 'Ontwikkelen van schoolse vaardigheden via thuistaal'. Het project wilde ten eerste een positieve attitude bekomen bij kinderen en leerkrachten ten aanzien van alle talen op school. Zo werd bijvoorbeeld het gebruik van de thuistaal toegelaten tussen activiteiten door, tijdens drank- of opruimmomenten of tijdens groepswerk of het opzoeken van informatie. Daaruit bleek dat het zelfvertrouwen van de kinderen toenam. "Uit de bevraging van de leerkrachten bleek dat zij ook een matig positief effect zagen op het welbevinden van de kinderen, vooral in de kleuterklassen", aldus professor Piet Van Avermaet (UGent). "Ook bij leerkrachten bleek er een positief effect." Ten tweede werd in twee van de vier scholen bijkomend gewerkt aan het versterken van de thuistaal. Gedurende vier uur per week leerden kinderen, die bij aanvang van de lagere school minder taalvaardig waren in het Nederlands, eerst in hun thuistaal lezen en schrijven. "In de context waarbinnen wij het onderzoek uitvoerden, bleek er geen positief of negatief effect te zijn op de ontwikkeling van het Nederlands of het Turks". Mijn mening: Allereerst is het uiteraard belangrijk dat anderstaligen die in ons land komen wonen het Nederlands aanleren, ook kinderen uit de kleuterklas en het lager onderwijs. Dit is voor mij één van de vaste voorwaarden om iemand een permanente verblijfsvergunning te geven. Daarnaast ben ik het ook eens met de vaststelling in dit artikel. Je moet je voorstellen dat je zelf in een vreemde omgeving terechtkomt waar de mensen rondom je een taal spreken die je amper begrijpt en waar daarbovenop van jou ook verwacht wordt dat je die taal gebruikt. Ik kan me wel inbeelden dat het zelfvertrouwen van kinderen die zich in die positie bevinden enorm zakt. Als de leerlingen dan ook taken moeten maken in het Nederlands, kan het zijn dat ze de oplossingen wel weten, maar door hun gebrek aan de kennis van onze taal het juiste antwoord niet weten te formuleren. Het spreken in de eigen taal is ook vertrouwder dan jezelf moeten uitdrukken in een vreemde taal. Daarom is het ook logisch dat het welbevinden van de leerlingen stijgt. Ze voelen zich beter in hun vel waardoor hun schoolprestaties zullen stijgen. Het is nog altijd belangrijk dat leerlingen zich goed voelen op school, een plaats waar ze toch wel een erg groot deel van hun leven spenderen. |