|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Mexicaan veroordeeld tot 448 jaar celstraf
Een rechtbank in Guatemala heeft een Mexicaan veroordeeld tot 448 jaar cel. De man, die lid was van het drugskartel Zetas, werd schuldig bevonden aan de massamoord op 17 mensen in een dorp aan de grens met Mexico, vier jaar geleden.
Volgens de rechtbank is Victor Hugo Morales Gonzalez, "el Amarillo (de gele), schuldig aan de moord op 17 mensen en ze veroordeelde hem tot 25 jaar cel per dode. Hij kreeg daar nog eens 23 jaar cel bovenop wegens onder meer verboden wapendracht en het bezit van explosieven, illegaal bezit van munitie en bendevorming. Uiteindelijk werd de veroordeling teruggebracht tot 50 jaar cel, de maximumstraf in Guatemala. De Mexicaanse drugskartels, zoals dat van Zetas, hebben hun activiteiten uitgebreid naar Guatemala, dat dienst doet als transitland voor cocaïne naar de VS. Volgens de Guatemalteekse autoriteiten staat 42 procent van de misdrijven en geweldplegingen in het land in verband met de drugshandel. Gedeserteerde soldaten Het drugskartel van de Zetas, dat zelfs onder de Mexicaanse drugskartels berucht is om hun gewelddadigheid en brutaliteit, werd gesticht door Mexicaanse soldaten die eind jaren 90 deserteerden om te gaan werken als huurmoordenaars voor de drugssmokkelaars. Ze hebben sindsdien hun eigen territorium veroverd waar ze de drugshandel controleren, en ze hebben hun activiteiten ook uitgebreid naar kidnapping, afpersing en het stelen van ruwe olie. De laatste tijd voeren ze een verbeten en bloedige strijd met hun rivalen van het Golf-kartel voor de controle over de smokkelroutes. Bron: www.deredactie.be 22 november 2012 eigen mening: Ik vind dat de man de straf zeker en vast heeft verdiend. En ik denk ook nu dat de 'leider' van 'de crew' in de cel zit er vele andere zullen afhaken. Tot slot 448 jaar celstraf is niet niks! Ik snap niet hoe mensen tot zo'n dingen in staat zijn. Oke, ze zijn misschien niet van de rijkste in onze wereld maar het blijven gruwelijke daden! En daarvoor moeten ze gestraft worden. |
|
|||
|
|||
Ik las dit artikel net op 'deredactie.be'.
In mijn ogen is deze straf ook zeker verdiend. Meer nog, dergelijke straffen worden in mijn ogen te weinig uitgesproken. Hoeveel moordenaars,verkrachters,.. begaan een gruweldaad maar komen na heel wat jaren terug vrij?! Deze misdadigers krijgen meestal wel een levenslange straf, maar ze komen wel vrij door bijvoorbeeld goed gedrag in de gevangenis. Hierdoor komen zij voorwaardelijk vrij. In extreme misdadige gevallen zou een straf van honderden jaren veel effectiever zijn. Hierdoor zijn we tenminste zeker dat deze persoon echt levenslang in de gevangenis blijft. Deze extreme misdadigers verdienen het naar mijn mening niet om voorwaardelijk vrij te komen. |