actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd September 2012, 01:20
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User

Contact tussen leerkracht en leerling op Facebook verboden?

01/09/12 13u37 - Meer en meer scholen verbieden hun leerkrachten om contact te hebben met de leerlingen via Facebook. Ze vinden dat werk en privé gescheiden moeten blijven, zodat de vertrouwensrelatie tussen leerkracht en leerling niet in gevaar komt. Het Gemeenschapsonderwijs gaat vanaf maandag ook brochures verspreiden onder leerkrachten met tips over hoe ze de sociale media kunnen gebruiken.
Bron: HLN
Mening: Ik begrijp zeker en vast waarom scholen hun leerkrachten het verbieden om contact met leerlingen te hebben via facebook. Er zijn andere mogelijkheden om de leerkracht te bereiken als je met een probleem zit of een vraagje hebt. (mail, smartschool,...) Ik denk ook dat je anders te close bij je leerlingen staat. En door bvb alles te laten zien op jou profiel stel je je op die manier kwetsbaar op. Waar dat je later mee geconfronteerd zou kunnen worden. Hierdoor kan ook zever ontstaan. Ik zou het zelf niet willen dat leerlingen op mijn profiel kunnen.Ook al kan je goed overweg met je leerlingen ik zou het ook afraden om geen vrienden op facebook te worden. Er zijn grenzen tussen leerkracht en leerling.
Met citaat antwoorden
Oud 21st September 2012, 17:12
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User

Contact tussen leerkracht en leerling op Facebook verboden?

Ik denk inderdaad ook dat het nogal "gevaarlijk" is als leerkracht om met leerlingen te communiceren via sociale websites als Facebook e.d.
Wel vind ik het positief om als leerkracht vaker bereikbaar te zijn voor leerlingen dan enkel binnen de school, dus ik ben wel voorstander van het feit dat leerlingen gebruik kunnen maken van het e-mailadres van de leerkracht.
Wanneer er echter toegang gegeven wordt aan de leerling om in de "privé-wereld" van de leerkracht te komen, kan het wel eens gevaarlijk worden, en kan er inderdaad misbruik van gemaakt worden.
Het is belangrijk als leerkracht een vertrouwensrelatie met je leerling op te bouwen, en ik zou dit zelf ook graag trachten te bereiken in de toekomst met mijn leerlingen, maar zoals in het artikel ook wordt vermeldt, moet je zien dat je grenzen opstelt.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd September 2012, 10:15
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User

Ik deel ook dezelfde meningen als hieronder.
Een goed contact met je leerlingen is inderdaad belangrijk en kan bijdragen tot een positief leerklimaat.
Toch is die grens tussen leerkracht en leerling een belangrijk element. Het is namelijk niet de taak van de leerkracht om echt bevriend te zijn met de leerling. Je hebt nog altijd een functie van opvoeden en een voorbeeldfunctie die je zo goed mogelijk moet uitvoeren. Je zal leerlingen eens terecht moeten wijzen en daarvoor moet je gezag kunnen uitstralen. Als leerlingen over te veel persoonlijke informatie van jou beschikken, kan het zeker op zulke momenten tegen jou gebruikt worden.
Wel vind ik dat de leerkracht bereikbaar kan zijn voor de leerlingen, maar ik ben meer te vinden voor de open leerplatforms zoals Smartschool. Hier is immers de leerkracht meer beschermd en zeker ook de leerling.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd September 2012, 20:48
EvelienE EvelienE is offline
Registered User

Enerzijds ben ik het er zeker mee eens dat er een duidelijke grens moet zijn tussen leerkracht en leerling. Anderzijds kan je er niet omheen dat de sociale netwerksite een zeer belangrijke plaats inneemt in het leven van zowel de student als de leerkracht. Ik zou er op zich geen probleem mee hebben dat de leerlingen mij toevoegen en mij een privébericht sturen moesten ze me dringend nodig hebben of een vraag ofzo hebben. Een andere optie dan een leerkracht toevoegen op facebook is een groep maken bijvoorbeeld 2STV1 en daarin de leerkracht toevoegen zonder hem of haar persoonlijk toe te voegen op facebook. Wij hebben dit zelf ook al gedaan voor een aantal vakken en geef zelf toe, het is veel gemakkelijker, en vaak ook sneller dan te mailen naar elkaar. We weten allemaal hoe we zelf zijn geweest (en sommigen nu nog steeds zijn): op facebook zitten we dag en nacht en onze mail checken we zeer onregelmatig.
Met citaat antwoorden
Oud 24th September 2012, 23:18
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User

Ik ben het helemaal niet eens met Evelien.
Is het niet stilaan tijd dat je professioneel genoeg wordt om je mail regelmatig te checken? Als (toekomstig) leerkracht zou het evident moeten zijn dat je je mail meerdere keren per dag bekijkt. Bovendien vind ik het helemaal geen goed idee om leerlingen toe te voegen op Facebook. Die leerlingen hoeven écht niet te weten wat je dit weekend deed, hoe je vriend er uit ziet of welk feestje je onveilig maakte.
Ik ben van mening dat de open leerplatformen die voor handen zijn meer dan voldoen om in contact te komen met je leerlingen. En dat leerlingen toevoegen op Facebook of andere sociale media enkel maar kan zorgen voor problemen...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:53.