actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 29th April 2012, 11:05
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User

Pakje sigaretten binnenkort 62 euro in Nieuw-Zeeland?

Een rookvrij land tegen 2025, dat is het ambitieuze plan van de Nieuw-Zeelandse regering. Om dat doel te bereiken, wil het ministerie van Gezondheid wel heel erg ver gaan. Het speelt momenteel met de gedachte om de prijs van een pakje sigaretten tegen 2020 drastisch te verhogen tot 100 dollar (circa 62 euro).

Of dat ook haalbaar is, moet nog blijken. Volgens regeringsbronnen zal het zover wel niet komen. Wel realistischer is een prijsstijging tot 60 dollar, nog altijd 37 euro, tegen 2025. Al is de angst groot dat na de prijsstijging de Nieuw-Zeelanders zich massaal tot de zwarte markt zullen wenden. Geef ze maar eens ongelijk.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...w-Zeeland.dhtml

Dit vind ik echt wel geweldig. Eindelijk eens een land dat iets wil doen aan rokers. Of dit haalbaar is, is een andere zaak, maar chapeau voor ministerie van gezondheid. Jaarlijks vallen er ongeveer zo'n 600.000 doden ten gevolgen van passief roken (http://www.move-europe.be/p/0BC4F2E...125782600538658). Rokers zouden dus niet enkel zichzelf beschermen tegen longkanker, keelkanker en die toestanden, ze zouden ook veel van hun medemensen kunnen redden.
Al is de opmerking op het einde van het artikel ook terecht. De zwarte markt zal inderdaad de verkoop van sigaretten zien stijgen. En dan is het problee nog steeds niet opgelost.
Maar als de overheid van Nieuw-Zeeland ook hier een oplossing voor zou vinden, zijn ze supper goed bezig!!
Met citaat antwoorden
Oud 29th April 2012, 18:30
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User

Ik ben absoluut tegen roken, maar toch vind ik dit heel dubbel... Je kan dit gewoon niet doen... Wil de regering een rookvrij land, dan moet de regering sigaretten illegaal maken... Maar dat doen ze niet! Want dan kunnen ze niets meer verdienen op de pakjes sigaretten die -normaal gezien- verkocht werden. Roken is ook een keuze van iemand, wil een persoon roken, dan is dat zijn volste recht. Ik vind het al heel goed dat er een rookverbod is in alle openbare gebouwen en in de horeca. Zo wordt het passief roken al fors verminderd. Als je iets verbiedt of onnoemelijk duur maakt, dan zullen ze er toch aan geraken. De mensen gaan dan -zoals gezegd in het artikel- zich zeker wenden tot de zwarte markt, en wie weet wat voor veel grotere 'brol' ze dan niet roken. Ook is het enorm oneerlijk om de pakjes zo duur te maken, enkel de rijke Nieuw-Zeelander kan zich dan een sigaret veroorloven en dit ten koste van sommige arme mensen, die echt wel een zekere houvast hebben aan hun sigaret (hoe vreemd ik dit ook vind).
Met citaat antwoorden
Oud 2nd May 2012, 14:41
Malou Malou is offline
Registered User

Dit is volgens mij echt niet de juiste manier om mensen te laten stoppen met roken. Want op deze manier wordt roken volgens mij alleen nog maar iets voor de rijken en dus eerder een statussymbool, en dan zit je natuurlijk weer met een ander probleem. Bij acties tegen roken en andere ongezonde dingen is het belangrijk dat men de rokers in dit geval sensibiliseert en op de hoogte brengt van de gevaren van roken, waardoor ze hopelijk uit zichzelf zullen stoppen met roken. Er zijn natuurlijk al ontelbaar veel van deze acties rond roken, maar je merkt ook dat meer en meer mensen proberen te stoppen met roken. Dit was 20 jaar geleden nog niet zo.
'Een rookvrij land' vind ik ook een beetje vreemd. Ik ga er mee akkoord dat er regels worden gemaakt rond roken, maar om het echt te gaan verbannen, vind ik wat overdreven. In mijn ogen is roken een recht dat iedereen heeft, het is de keuze van de mensen zelf of ze roken of niet. Regels om te voorkomen dat anderen hierdoor geschaad worden zijn heel goed, maar het 'afschaffen' van roken, is wat overdreven.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:32.