|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Meer scholen moeten met taal bezig zijn
Meer scholen moeten met taal bezig zijn
donderdag 26 april 2012, 03u00 Auteur: (ty) BRUSSEL - Vier op de tien scholen heeft geen goed talenbeleid, stelt de inspectie vast. Veertig procent van de Vlaamse scholen die de inspectie over de vloer kregen, hebben nog geen of te weinig werk gemaakt van een talenbeleid. De helft van de scholen heeft een visie maar geen duidelijke doelstellingen, vooral in centrumscholen – waar de uitdagingen het grootst zijn – is dat zo. Een talenbeleid wint aan belang omdat steeds meer scholen, zeker in de steden, te maken krijgen met anderstalige kinderen. In Antwerpen en Gent spreken al vier op de tien kinderen in de basisscholen thuis geen Nederlands. Scholen die er wel al mee begaan zijn, werken aan een meer begrijpelijk Nederlands zoals het in de les gebruikt wordt (de ‘instructietaal'). Ze passen de boeken aan of hangen woorden die nieuw zijn voor de leerlingen uit op posters. Minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) heeft een talennota uitgewerkt. Die legt de nadruk op de verwerving van het Nederlands (voor anderstaligen) en op Frans en Engels als tweede talen. De nota wordt in het schooljaar 2013-2014 van kracht. Smet zet zich ook achter een website waarop scholen inspiratie voor een talenbeleid kunnen vinden. Muzische vorming Wat levert het jaarlijkse inspectierapport verder op? Twee op de drie scholen krijgen een goed rapport. Zes van de 451 scholen kregen een ongunstige beoordeling. Zij moeten met externe hulp aan verbetering werken. Basisscholen krijgen een pluim voor hoe ze de vakken Nederlands en wiskunde invullen en hun gelijkekansenbeleid aanpakken. Voor muzische vorming scoren ze minder. In het secundair valt de evaluatie van de richting menswetenschappen – het zogenaamde zwakke broertje binnen het aso – best mee. Bron: http://www.standaard.be Mening: Een goed taalbeleid is uiteraard belangrijk, zeker in scholen die te maken hebben met veel allochtonen. Het is echter niet gemakkelijk denk ik om een goed taalbeleid uit te voeren. Zo moeten de leerkrachten meer tijd gaan steken in het taalprobleem in de klas waardoor de schaarse tijd, die de leerkrachten nu al hebben, nog minder wordt. Natuurlijk moeten de leerkrachten er wel voor zorgen dat iedereen de lessen begrijpt, zo ook de anderstalige kinderen. Ik denk dat er wel werk van gemaakt wordt, maar dat dit tijd nodig heeft. Het is gemakkelijk om langs de zijlijn te staan en te zeggen: "Het moet zo." Maar eens je er zelf in staat is er toch een hoge tijdsdruk waarin dit taalbeleid moet passen. Verder is het ook zo dat 60% van de gecontroleerde scholen er wel in slaagt dus zou het anderzijds toch mogelijk moeten zijn om een goed taalbeleid op te richten. |