actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th March 2012, 13:18
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

"Katholieke kerk in Nederland castreerde jongens" & "Nederlandse Inspectie wist ervan

"Katholieke kerk in Nederland castreerde jongens"

Door: redactie
17/03/12 - 07u53 Bron: belga.be © Photonews.

Binnen de rooms-katholieke kerk in Nederland zijn in de jaren vijftig minderjarige jongens gecastreerd. De jongens moesten zo van hun homoseksuele gedrag afgeholpen worden. De Nederlandse bisschoppenconferentie noemt de aantijgingen "ontluisterend".

In zeker één geval gaat het om een jongen die seksueel misbruikt werd door broeders in het Gelderse katholieke internaat Harreveld, schrijft de krant NRC Handelsblad.

De commissie-Deetman, die het kindermisbruik binnen de kerk onderzocht, werd over de castraties schriftelijk geïnformeerd, maar vermeldde het niet in het eindrapport. Volgens de commissie bevatte de melding "onderzoekstechnisch weinig aanknopingspunten voor verder onderzoek".

De krant onderzocht de melding wel en vond aanwijzingen voor nog eens tien gevallen van castratie.

"Mochten deze verhalen inderdaad op waarheid berusten dan is hier sprake van een ernstige situatie die door de Nederlandse Bisschoppenconferentie sterk wordt veroordeeld en zeer betreurd", reageerde het episcopaat.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld...e-jongens.dhtml

"Nederlandse Inspectie wist van castraties"

Bewerkt door: Stijn Vossen
19/03/12 - 09u15 Bron: belga.be

De Nederlandse inspectie voor de 'zwakzinnigenzorg' wist dat instellingen in de Nederlandse provincies Brabant en Limburg in de jaren vijftig minderjarige patiënten castreerden, schrijft Dagblad De Limburger op basis van notulen van vergaderingen uit die tijd. Ouders werden niet of pas achteraf ingelicht.

Tijdens vergaderingen van vertegenwoordigers van de Limburgse en Brabantse Katholieke psychiatrische inrichtingen schoof ook iemand van de inspectie aan. Er werd openlijk gesproken over castratie.

Volgens De Limburger blijkt uit de verslagen dat hoewel meerderjarigen zelf toestemming moesten geven, er in de praktijk van vrijwilligheid weinig sprake was.

Parlementsleden kondigden dit weekeinde al aan op korte termijn een hoorzitting te willen met Wim Deetman, die de commissie leidde die seksueel misbruik binnen de kerk onderzocht. Ze spraken al eerder met hem, maar berichtgeving in de krant NRC Handelsblad over de castratie van jongens is aanleiding om opnieuw met hem om de tafel te gaan.

Volgens NRC is destijds ten minste één seksueel misbruikte jongen gecastreerd. Het moest hem van zijn 'homoseksuele gedrag' afhelpen. De commissie-Deetman verklaarde eerder geen aanknopingspunten te hebben gevonden voor verder onderzoek naar de vermeende castratie van kinderen in de jaren vijftig.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld...astraties.dhtml

Ik weet niet wat ik hiervan moet neerschrijven. De berichten spreken voor zich en veel commentaar is er niet echt nodig. Ik vind deze berichten gewoon een schande voor de maatschappij! De kerk moest zware sancties krijgen in plaats van overal mee weg te komen met een geldboete! Hoe haal je het ook in je hoofd om eerst iemand homoseksueel te prikkelen en dit er dan letterlijk terug uit te halen door hen te castreren? Waar gaan we naartoe met ethische waarden en normen? Mensenrechten?

De kerk is het serieus aan het verpesten voor zichzelf! Ik hoop eigenlijk dat eindelijk alles naar boven komt en dat mensen beginnen inzien hoe ziek de ingesteldheid van de kerk eigenlijk is. De idee van het christendom kan ik mee leven, maar niet de idee van de kerk als instelling! Ik maak mij hier ook serieus kwaad in over deze wantoestanden en ik vind dan ook dat ze allemaal zware straffen moesten krijgen!
Met citaat antwoorden
Oud 19th March 2012, 16:14
Francesco Francesco is offline
Registered User

Er is een wezenlijk verschil tussen het geloof en de gelovige.
Op dit vlak ben ik het eens met Michael Van Deun.

Maar God is Liefde. (Joh 4:16)
Jongens castreren kan nooit een teken van liefde zijn,
want liefde is niet de doorn, maar de roos ..
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:53.