![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Citaat:
Het zou triestig gesteld zijn met de democratie wanneer enerzijds de bevolking het nut van staken of betogen niet meer inziet en anderzijds politici die geen rekening zouden houden met sociale acties. Actie ondernemen doe je om overleg te eisen om zo minder drastische maatregelen te bekomen d.m.v. compromissen sluiten. Op die manier worden alle belanghebbende gehoord. Zo draag je nog altijd een steentje bij maar bestaat er tenminste wel een draagvlak voor.
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid. A. Einstein Laatst aangepast door AVO : 8th March 2012 om 22:41. |
|
|||
|
|||
Ik ben het wel eens met Jolien. Oké, iedere mens moet werken tot zijn 65 jaar. En wij als leerkrachten tot ons 62 jaar. Dus we hebben niet te klagen. Maar denken jullie dat je met je 62 jaar nog met volle enthousiasme als nu nog voor de klas zou staan. Wees nu eens redelijk. Ik vind het ook heel belangrijk dat je als leerkracht alles uit de kas moet halen om de optimale ontwikkeling van de leerlingen zo veel mogelijk te bevorderen. Maar als ik 60 jaar ben zou ik toch graag uitbollen. Dus halftijds is op deze leeftijd echt wel welkom.
We moeten inderdaad niet over ons heen laten walsen, iedereen heeft recht op een mening en moet opkomen voor zichzelf. |
|
|||
|
|||
AVO, ik zie het nut van staken zeker in, maar enkel en alleen wanneer hier een gegronde reden voor is. Ik begrijp niet waarom de leerkrachten nu zouden moeten gaan staken? Niet enkel de leerkrachten gaan nu langer moeten werken, ook andere sectoren. Enkel de leerkrachten die er rotsvast van overtuigd zijn dat dit geen goede beslissing is, die mogen van mij hun stem laten horen en gaan staken. Maar, geef toe, vakbonden leggen precies graag het werk neer om te gaan staken, terwijl de meerderheid nog ineens niet weet waarom er juist gestaakt wordt. Volgens mij is 'het langer werken' nu eenmaal noodzakelijk om ons land erbovenop te helpen...
|
|
|||
|
|||
Ik voeg me bij de meningen van Jens en Evelien. Toch vind ik de opmerking van AVO zeer belangrijk. Stakingen zijn nodig om onderhandelingen en overleg te eisen. Daaruit moeten dan belangrijke overeenkomsten worden gemaakt die proberen voor iedereen ten goede te komen. Mij gaat het echter om het belang van de staking. Ga je staken omdat de maatregel voor jezelf minder leuk is of ga je staken omdat de maatregel op zich op niets slaagt. Dat is een groot verschil!
Zouden we de pensioenleeftijd niet voor elk beroep gelijkstellen? Minder zever, iedereen gelijk? Of ga ik hier tekort door de bocht? |
|
|||
|
|||
Noël, volgens mij ga jij hier te kort door de bocht. Denk maar aan de zware beroepen die het lichaam sterk belasten, zoals werken in de bouw en dergelijke. De sector die we ook snel vergeten, is de zorgsector. Zien jullie een vrouw van 65 nog een bejaarde uit het bed 'heffen'? Dit werk is ook niet te onderschatten, dus voor zo'n beroepen moet de pensioenleeftijd zeker lager liggen, anders is het gewoon niet haalbaar.
Ik denk dat, wanneer we de pensioenleeftijd voor iedereen gelijk gaan stellen, we zelfs meer zever gaan krijgen. De argumenten hiervoor heb ik hierboven reeds aangehaald. |
|
|||
|
|||
Origineel gepost door Jens:
Citaat:
Origineel gepost door Esther: Citaat:
In de bijlage vind je een artikel over Juf Lien die desondanks dat ze officieel in ziekteverlof is toch nog les geeft. Over liefde voor het vak gesproken..! Chapeau! Bron: de Zondag (Mechelen - Lier) / 18 maart 2012 |
|
|||
|
|||
Aan alle beroepen zijn er zware taken verbonden, fysiek of mentaal.
Uiteraard hebben zwaar fysieke beroepen een niet te onderschatten effect op ons lichaam, maar ik denk dat we, zeker in een maatschappij als vandaag, zeker de zwaar mentale beroepen niet zomaar achteruit mogen schuiven. Misschien moeten we inderdaad voor sommige beroepen de lat wat lager leggen, maar waar stopt het? Ik vind het argument van Evelien over de bejaardenverzorgster van 65 redelijk onterecht. Zij zal misschien geen bejaarden uit bed kunnen heffen, maar is dat ook nodig? Zij kan net zo goed andere taken op zich nemen. Ik denk zelfs dat veel bewoners het aangenaam vinden om een praatje te maken, of verzorgd te worden door iemand die meer tegen hun eigen leeftijd aanleunt. Hebben deze mensen recht op vervroegd pensioen? Naar mijn mening niet, laat ze andere taken vervullen, en het zwaardere, fysieke werk overlaten aan de jongere verzorgers. Zo kan het volgens mij in veel beroepen gaan. Probeer samen met mensen die niet meer gemotiveerd zijn, een oplossing te zoeken. Probeer hun job anders in te vullen zodat ze ook de laatste jaren van hun carrière met plezier komen werken. Zo ben ik van mening dat de oudere werknemers zo veel kennis bezitten, dat we geen betere leraar kunnen hebben dan hen. We leven allemaal langer, dus moeten we allemaal langer werken, of we dat nu leuk vinden of niet. Dus wat gaan we doen, in een hoekje zitten mokken? Op straat komen zodat ze enkel voor ons een uitzondering maken? Of gaan we proberen er het beste van te maken, en ook andere opties aanhalen zodat we allemaal nog ons steentje kunnen bijdragen? |
|
|||
|
|||
Je kan inderdaad de oudere mensen andere taken geven, maar vinden ze dit dan beter? Zou een bejaardenverzorgster plots een bureaujob willen doen, dat weet ik echt niet. Dat is vaak de makkelijkste oplossing, "zet ze maar aan een bureau." Ik denk namelijk niet dat er veel andere keuzes zijn, want ze nemen jammer genoeg niemand aan om "een praatje te slaan" met de mensen.
Ik geef Evelien K wel gelijk bij de zware mentale beroepen, maar ik denk niet dat je hiervoor vroeger op pensioen moet. Deze zware beroepen, zoals psycholoog bijvoorbeeld, zijn van het begin tot eind mentaal erg zwaar. Als je dit plots te moeilijk vindt tegen je pensioenleeftijd aan, dan vind ik dit heel vreemd. Als het beroep je mentaal zwaar ligt, dan zal dit al wel van in het begin van je carrière zijn en dan betekent het dat je verkeerd gekozen hebt, vrees ik. |